deaad van achternaaf
- marco verbaant
deaad van achternaaf
Ik maak (zelfs als 60-jarige)nog graag fixies, als hobby. En soms gebruik ik op oude standaard naven met schroefdraad een baankransje en een BSA bracket as borgring met rechtse draad. Op echte baannaven (en fixies is daartoe zowel rechtse draad (tandwiel) en linkse draad (borgring)toegepast. Onlangs kon ik ergens twee van zulke ringen met rechtse draad los kopen, maar op een of andere manier pakken ze niet. Terwijl de draad goed zou moeten zijn, namelijk 1,37 x 24 TL. Zou het misschien 1.32 x 24 moeten zijn?
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Re: deaad van achternaaf
Beste Marco,
De Engelse draad op achternaven is idd 1.370 x 24TPI. Er zijn echter ook naven met Franse draad 1.366 x 24TPI en Italiaanse draad 1.378 x 24TPI.
Groeten van
Henk
De Engelse draad op achternaven is idd 1.370 x 24TPI. Er zijn echter ook naven met Franse draad 1.366 x 24TPI en Italiaanse draad 1.378 x 24TPI.
Groeten van
Henk
- marco verbaant
Beste Henk,
Dank voor je reactie. Dit is een Japans exemplaar, maar die zullen de Engelse standaard wel hebben aangehouden. Inderdaad heb ik in het verleden Franse gebruikt. Ga weer op zoek.
Dank voor je reactie. Dit is een Japans exemplaar, maar die zullen de Engelse standaard wel hebben aangehouden. Inderdaad heb ik in het verleden Franse gebruikt. Ga weer op zoek.
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Ik heb wel eens van een speciale Japanse draad voor de derailleurnok gehoord, dus wie weet iets speciaals!
Sportief fietsend!
- Jeroen Zuiderwijk
Weet iemand misschien ook de draad van tandwielen die op een Fichtel & Sachs Torpedo naaf passen?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Volgens mij is dat gewoon Engelse draad.
Ik heb ook een vraag, waar ik graag antwoord op zou hebben. De vooroorlogse Dreigang, Universal Dreigang en de modell 53 versnellingsnaven hadden een tandwiel met 3 rechthoekige nokken om het tandwiel op te steken. Nu heb ik tussen mijn tandwielen zo'n zelfde type tandwiel, maar dan met een groter diameter gat. Wie weet daar wat van?
Ik heb ook een vraag, waar ik graag antwoord op zou hebben. De vooroorlogse Dreigang, Universal Dreigang en de modell 53 versnellingsnaven hadden een tandwiel met 3 rechthoekige nokken om het tandwiel op te steken. Nu heb ik tussen mijn tandwielen zo'n zelfde type tandwiel, maar dan met een groter diameter gat. Wie weet daar wat van?
Sportief fietsend!