klassieke GAZELLE ???

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
marco verbaant

klassieke GAZELLE ???

Bericht door marco verbaant »

Ondanks dat klassieke stalen race- en sportfietsen eigenlijk "mijn ding" zijn, heb ik vandaag deze klassieke herenfiets gekocht. Op het stuur staat GAZELLE gegraveerd. Het framenummer zit onder zoveel lagen verf dat het (nog) niet te lezen is. Veel onderdelen zijn nog niet zo oud, kettingbeschermer, achterwiel, zadel, verlichting, bagagedrager. Maar in basis lijkt me frame etc. toch wel oud. Iemand een idee?
Afbeelding
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
Fongers1952

Re: klassieke GAZELLE ???

Bericht door Fongers1952 »

Gazelle's zijn makkelijk te dateren aan de hand van het framenummer. Probeer de verf er af te schuren, dit framenummer moet uit 6 of 7 cijfers bestaan. Als je het één keer hebt is datering makkelijk.
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
marco verbaant

Na wat schuren het framenummer gevonden. Maar niet kunnen traceren aan hand van sites hoe oud de fiets nu is. Het nummer is: 72306.
Wie helpt?
Bommel

Bericht door Bommel »

Dat nummer is van een Gazelle van 1948.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
marco verbaant

Dank je wel, Edwin. ;)
Fongers1952

Bommel schreef:Dat nummer is van een Gazelle van 1948.
Sorry maar niet mee eens. Dit opgegeven nummer bestaat uit slechts 5 cijfers en zal, indien correct, betekenen dat de fiets nog veel ouder is dan 1948. Als het nummer uit 6 cijfers zou bestaan en met een 7 beginnen, dan zou 1948 correct zijn.

Ik vermoed echter dat je een cijfer over het hoofd hebt gezien, kan je nog eens goed kijken?
marco verbaant

Afbeelding
Zijn er echt maar 5. :) Vreemd genoeg ontbreekt ook een balhoofdplaatje. Maar er staat wel GAZELLE op het stuur met nog bakkelieten handvaten. Het bracket lijkt ooit een smeernippel gehad te hebben. Net zoals de nog originele (!?) voornaaf.
Ik hoor weer graag van jullie. Ik vind het een steeds interessantere fiets worden...
Bommel

Bericht door Bommel »

Sorry, helemaal correct. Als dit 5 cijfers is, dan is het inderdaad nog een oudere Gazelle.

Maar als ik de foto van het nummer zie, dan lijkt dit niet op hoe ik die bij Gazelles heb gezien.

Volgens mij staan ze bij Gazelle aan de andere kant van de zadelbuis en ook met een andere lettertype.
Groeten,
Edwin

1936 Gazelle Transportfiets 61cm
1937 Gazelle no.8K Kruisframe 65cm
1941 Gazelle no.? Herenfiets 61cm
1953 Gazelle no.1 Kruisframe 70cm
1967 Gazelle Kwikstep (verkocht)
1984 Gazelle Champion Mondial 70cm A frame
maartenB

Bericht door maartenB »

de oplossing: het is geen Gazelle, maar een andere fiets met een Gazelle stuur. Misschien kan Fietser er iets over zeggen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fongers1952

Tja, lijkt inderdaad geen Gazelle te zijn. Zo'n stuur zegt natuurlijk helemaal niets.

Ik kan me herinneren een paar jaar geleden gereageerd te hebben op een Simplex Kruisframe. Toen ik ging kijken bleek het een Azor (?) fiets te zijn waarop men een aantal Simplex onderdelen had gemonteerd. Achteraf kon ik er om lachen. Ik hoopte slechts dat niemand die fiets heeft gekocht in de veronderstelling dat het om een Simplex ging
Plaats reactie