Jaren '20 transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Jaren '20 transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Al een tijdje had ik het verlangen naar een echt vroeg exemplaar van een transportfiets. Ik heb er al 3, een onbekende van waarschijnlijk jaren '30, een Batavus uit 1954, en een Juncker uit 1968-71. Toen kwam ik een transportfiets tegen op marktplaats, die sterk leek op een Magneet uit de prijscouranten van 1923-25 of van Karel Cremers uit 1926. In ieder geval wat betreft de baggagedrager, die alleen in de bovengenoemde prijscouranten voorkomt. Dus de fiets gaan bekijken. Daar vielen verdere details op, die wijzen naar een fiets op hoge leeftijd. Daarnaast lijkt de fiets nog in goede conditie. Na wat smeren en afstellen met de fiets richting huis fietsen. Het is een doortrapper, dus dat was even wennen. Echter, na 35km had ik panne. Ik vond allemaal stukjes kogels in de achternaaf. Dus dat was einde fietsen. Gelukkig gebeurde dat vlakbij een treinstation, dus ik kon verder naar huis.

Inmiddels heb ik de achternaaf gerepareerd. Daarop staat het Fichtel & Sachs logo nog zonder cirkels. Die werden voor zover ik kan uitzoeken in 1929 aan het logo toegevoegd. Dus dat is nog een aanwijzing dat dit inderdaad een jaren '20 fiets is. Ik ken maar heel weinig overgebleven transportfietsen van voor 1930. Dus daarmee een mooi schaars vroeg exemplaar.

Afbeelding

Meer details en foto's in mijn blog:

http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
cymota

Re: Jaren '20 transportfiets

Bericht door cymota »

Bij oude Torpedonaven staat het bouwjaar vaak op de naaf, maar ook op de naafonderdelen. Aangezien hij toch uit elkaar moet vanwege de gebroken kogels, kun je meteen naar het bouwjaar kijken.
Jeroen Zuiderwijk

Het is geen Torpedo, maar een doortrapper. Blijkbaar maakte F&S die ook. Ik heb op de as en conussen gekeken, maar daar stond niets op.

Afbeelding
maartenB

Bericht door maartenB »

Ontzettend mooi Jeroen, lijkt me leuk om op te rijden, zo'n doortrapper!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Jeroen Zuiderwijk

Dank je. Ja, bij veel transportfietsen die van oorsprong doortrappers waren zijn die vaste naven later vervangen. Maar ook omdat het niet mijn fiets wordt voor dagelijks verkeer (daar heb ik al twee andere transportfietsen voor), is het een leuke variatie. Vooral het opstappen en remmen is even wennen. Mijn bakfiets is ook een doortrapper, maar die heeft nog een extra rem. Dus door de stad heen fietsen hiermee is best spannend :)

Ik heb net de voornaaf uit elkaar gehaald. Daar heb ik toch echt nieuwe conussen voor nodig. Dus wie mij daaraan kan helpen (zie afdeling gezocht) ben ik zeer dankbaar.
Jeroen Zuiderwijk

Vandaag de trapas uitelkaar gehaald. Helaas nergens een direkt jaartal te herkennen, maar alles vastgelegd:

http://oudetransportfiets.blogspot.nl/2 ... lkaar.html

De trapas is een BSA type, lijkt me van een type voor normale fietsen. Dus nog niet zo'n zwaar uitgevoerde trapas met ingeslagen cups als gebruikelijk bij latere transportfietsen. De diameter is 15.8mm, lengte 147mm. Erop staan de letters "GG" Op de linker cup staat "Bayliss Wiley, Made in England" en op de rechter cup de letters "JH" in een wapen met kroontje erop. Voor foto's en verdere beschrijvingen, zie mijn blog hierboven.
fietser

Bericht door fietser »

De linker cup (Bayliss Wiley) lijkt mij niet origineel, de andere wel (of in ieder geval ouder). En juist bij deze andere meen ik op de foto een "8" te herkennen, recht tegenover het JH-logo. Kan dat kloppen? Plaats ook eens een foto van het framenummer, dat helpt soms ook weer een stap verder.

Groeten,
fietser
Jeroen Zuiderwijk

Wat doet je vermoeden dat de Bayliss Wiley cup niet origineel is? Hij is ook vernikkeld, en even verweerd als de rechter cup. Maar zou kunnen. De "8" zie ik nog niet. Maar ik zal die cup nog eens onder goed licht bestuderen.

Ik kon tot nu toe nog geen framenummer zien. Maar ik zal de zadel lug eens van verf ontdoen, wellicht is er alsnog iets te vinden.
Jeroen Zuiderwijk

P.s. weet iemand vanaf wanneer de liggende achtervork geknepen werd, met een extra lug voor de staande achervork, i.p.v. dat de wielophanging in beide vorken gesoldeerd werd? Dit is ook iets typisch van deze transportfiets.
Bijlagen
IMG_1895.JPG
IMG_1895.JPG (440.82 KiB) 9256 keer bekeken
fietser

Bericht door fietser »

De twee cups zijn verschillend en van verschillend fabrikaat, dus een zal niet origineel zijn. De JH-cup is zeldzamer (merk + vorm) terwijl Bayliss-Wiley typisch een fabrikaat is dat overal in zat en zeer waarschijnlijk ook voor de Nederlandse vervangingsmarkt werd geleverd. Daarom denk ik dat de JH-cup de originele is. Hier zie je de (vermeende) 8 of misschien zelfs 18 (op z'n kop):
cup.jpg
cup.jpg (227.04 KiB) 9254 keer bekeken
De fiets heeft zo goed als zeker ergens een framenummer, het lijkt me geen louche product van een fabrikant die geen nummer insloeg om makkelijker buiten het CBR om te kunnen werken. Als je op de zadellug niets vindt, kijk dan waar het framenummer bij deze fiets zit.

Groeten,
fietser
Plaats reactie