Al een tijdje had ik het verlangen naar een echt vroeg exemplaar van een transportfiets. Ik heb er al 3, een onbekende van waarschijnlijk jaren '30, een Batavus uit 1954, en een Juncker uit 1968-71. Toen kwam ik een transportfiets tegen op marktplaats, die sterk leek op een Magneet uit de prijscouranten van 1923-25 of van Karel Cremers uit 1926. In ieder geval wat betreft de baggagedrager, die alleen in de bovengenoemde prijscouranten voorkomt. Dus de fiets gaan bekijken. Daar vielen verdere details op, die wijzen naar een fiets op hoge leeftijd. Daarnaast lijkt de fiets nog in goede conditie. Na wat smeren en afstellen met de fiets richting huis fietsen. Het is een doortrapper, dus dat was even wennen. Echter, na 35km had ik panne. Ik vond allemaal stukjes kogels in de achternaaf. Dus dat was einde fietsen. Gelukkig gebeurde dat vlakbij een treinstation, dus ik kon verder naar huis.
Inmiddels heb ik de achternaaf gerepareerd. Daarop staat het Fichtel & Sachs logo nog zonder cirkels. Die werden voor zover ik kan uitzoeken in 1929 aan het logo toegevoegd. Dus dat is nog een aanwijzing dat dit inderdaad een jaren '20 fiets is. Ik ken maar heel weinig overgebleven transportfietsen van voor 1930. Dus daarmee een mooi schaars vroeg exemplaar.
Meer details en foto's in mijn blog:
http://oudetransportfiets.blogspot.nl/