Gazelle Cheetha

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
VelpArnhem

Gazelle Cheetha

Bericht door VelpArnhem »

Gazelle Cheetha. Gekocht voor de trappers en de kettingkast! Nu toch maar besloten tot restauratie. Je ziet ze niet meer, misschien zelfs al minder dan Gazelle oma/ opa fietsen? Zijn ze zeldzaam?

Frame num. is GD811592. Zoals ik begrepen heb zou de 8 na de GD het laatste cijfer van het bouwjaar moeten zijn. De GD letters werden gebruikt tussen 1974 en 1981.

Maar nu komen de vragen voor de Gazelle kenners!
- Het zadel zal zo goed als zeker niet origineel zijn? Gewoon een bruin leren Lepper zadel?
- Wat voor banden moeten er op; creme, zwarte of de bruin/zwarte banden?

Wat mist en lastig aan te komen blijkt;
- Standaard uit die tijd
- Juiste kleur achterspatbord, donker groen. Eerder werden al spuitbusmerken besproken over dit type Gazelle fietsen.
- Helaas ook de chromen ronde plaat van de kettingkast! Wie er nog een heeft!

Hoor graag van jullie!
Bijlagen
8.jpg
8.jpg (139.6 KiB) 6996 keer bekeken
7.jpg
7.jpg (122.16 KiB) 6996 keer bekeken
6.jpg
6.jpg (122.08 KiB) 6996 keer bekeken
5.jpg
5.jpg (134.75 KiB) 6996 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (133.97 KiB) 6996 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (136.33 KiB) 6996 keer bekeken
DSC_0923.JPG
DSC_0923.JPG (136.41 KiB) 6996 keer bekeken
Jeroen Zuiderwijk

Re: Gazelle Cheetha

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat lijkt veel op mijn eerste grote fiets, ook een groene Gazelle, begin/mid jaren '80. Daar zat zeker geen Lepper op, maar een zwart, gevoerd zadel als deze. Wat ik nog wel weet is hoe vaak ik met die fiets naar de fietsenmaker ben geweest. Vandaar dat ik nog steeds een hekel heb aan alles met kabels, zoals handremmen, versnelling etc.
VelpArnhem

Jeroen,

Jammer van de kabelpech. Toch fietsen ze volgens mij wel prettig. Maar om hem weer origineel te laten rijden is er het een en ander nodig.

- Kettingkastplaat chrome
- Standaard
- Ophanging achterspatbord
- De vraag welk banden hebben hier origineel onder gelegen? Bruin/ zwart of creme met reflectiestreep?

Hij ligt nu uit elkaar om weer gezond te worden!
Jeroen Zuiderwijk

Reflectiestrepen waren er toen nog niet. Dat waren toen gewoon simpele zwarte banden.
VelpArnhem

is creme, nos, Vredestein, 28 x 5/8 ook origineel (zonder reflectie) te noemen of was het fabriek af echt zwart?

Groeten
Jeroen Zuiderwijk

Ik kan me alleen zwarte banden herinneren. Maar mijn fiets was wel een paar jaar later.
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

hier horen zwart bruine banden onder. dus zwart loopvlak bruine zijwangen. (jaren 70 hadden ze trouwens al wel zijreflectie op de banden) de standaard is het type met een rood gazelle logo. die je ook wel op de gazelle sport solide modellen zag. die zijn nog redelijk goed te vinden. aangezien ze tot begin 90 zijn doorgevoerd.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
VelpArnhem

Oke, dank voor de input. Wellicht op de beurs a.s. zondag te verkrijgen alsook de metalen plaat van de kettingkast!???
Jeroen Zuiderwijk

Elibert van Dalen schreef:jaren 70 hadden ze trouwens al wel zijreflectie op de banden
Dan was dat nog niet algemeen ingevoerd. Ik kan me nog herinneren dat er een regel kwam dat je zij reflectie moest hebben op je fietswielen. Dat waren eerst reflectiestrips die je aan je spaken moest bevestigen, of er doorheen moest vlechten. Daarna kwamen de banden met reflectie strips, zodat dat niet meer nodig was. Dat was op zijn vroegst ergens in de jaren '80.
VelpArnhem

Update

Ik heb een adres voor de bruine banden met zwart loopvlak zonder reflectie. De standaard heb ik. Het te licht groene spatbord moet gespoten worden maar is de kleur van het busje op de foto de juiste? Kleurnummer: Gazelle 63Kleur: groen metallicInhoud: 150 ml?

Gezocht; chromen kettingkast plaat rond. wie o wie?
Bijlagen
2016-06-13_230605.png
2016-06-13_230605.png (70.52 KiB) 6867 keer bekeken
Plaats reactie