de veensche ster rijwiel

de rode

de veensche ster rijwiel

Bericht door de rode »

graag zou ik in het bezit komen van een rijwiel van het merk DE VEENSCHE STER , bestaat er nog een exemplaar van ? daar dit waarschijnlijk een plaatselijk merk van een fietsenmaker was heeft iemand dit ooit gezien of heeft u er misschien wel een ? dan hoor ik het graag :)
Bijlagen
zie deze oude advertentie
zie deze oude advertentie
image2.JPG (98.12 KiB) 6734 keer bekeken
maartenB

Re: de veensche ster rijwiel

Bericht door maartenB »

enne, waarom precies? Je voorouders of gewoon een winkel uit het dorp?(alleen nieuwsgierigheid hoor, ik heb er geen)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
de rode

Bericht door de rode »

omdat het een winkel uit het dorp was en het enige plaatstelijke fietsmerk zou ik het erg leuk vinden om er zelf een in m,n bezit te hebben
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Veensche Ster doet klinken alsof het uit Veenendaal kwam?
Van het merk heb ik nooit gehoord hoor. Kans lijkt me ook klein dat ik het merk hier in't hoge Noorden tegen zal komen.
M'n boekhouder woont in Veenendaal, kom ik eens per jaar.
Vandaar mijn 'vraag'.
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel fietsmerken, alles bij elkaar mét inbegrip van assemblagefabriekjes en transferplakkers, er ooit in dit land zijn geweest.
Vast een heleboel.
Leuke zoektocht naar Veensche Ster!
Ik zal m'n ogen open houden.

Groet Erwin
de rode

Bericht door de rode »

nee Hendrik het kwam uit het dorpje Veen [nbr]maar mocht je wat weten hoor ik het graag ; je weet maar nooit met verhuizingen of verkoop waar er ooit een terecht kan zijn gekomen
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, dat zou kunnen, dat een fiets is uitgevlogen naar andere streken maar ik zou denken dat de kans op zo`n fiets het grootst is in de omgeving van Veen zelf.

Heb je al eens een advertentie in een plaatselijk blaadje gezet?
Nog beter zou je een reporter moeten zien te interesseren voor je hobby.
Ze zijn vaak aan het zoeken naar onderwerpen voor zo`n blaadje.

Als dat aantrekkelijk verbeeld is in het krantje dan heb je best kans dat iemand denk; hé die fiets van ons pa dat is toch ook een Veensche ster.

Groeten,
Maarten
de rode

Bericht door de rode »

dat klinkt inderdaad aannemellijk maar hier in de buurt zie je geen een oude fiets , vroeger toen ik nog jong was zocht ik een transportfiets die hier bij bosjes hebben rond gereden en m,n vader wist ook nog precies wie erop gereden hadden maar zelfs toen was er al niets meer te vinden , ook oude fietsenmakers zijn hier al een aantal jaren uitgestorven , in de crisisjaren van de vorige eeuw was hier armoede en weinig werk en zijn er b.v ook best een aantal mensen richting Haarlemmermeer getrokken wie weet is er in die streek nog wat te vinden , ik verwacht als er nog een te vinden is het zeker niet hier meer
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Vaak hebben oudere mensen die zelf al lang niet meer fietsen nog wel oude fietsen in de schuur staan. Dus het feit dat je ze niet meer ziet rondrijden, wil niet zeggen dat ze er niet meer zijn. Ik zou zeker een artikeltje in een plaatselijk krantje zetten.
de rode

Bericht door de rode »

dat zal ik ook eens proberen maar gezien dit krantenartikel stamt uit maart 1924 .... :?:
fietser

Bericht door fietser »

in de crisisjaren van de vorige eeuw was hier armoede en weinig werk en zijn er b.v ook best een aantal mensen richting Haarlemmermeer getrokken wie weet is er in die streek nog wat te vinden
Dat lijkt me geen verkeerde veronderstelling. Fietsenmaker Van Rijswijk lijkt in de crisisjaren ermee opgehouden te zijn. Hij had op dat moment maar 1 dochter, Lijntje van Rijswijk, en die is 2000 ongehuwd overleden in Haarlem en ligt begraven in Aalsmeer. Google eens op haar naam. Maar of ze een Veensche Ster-fiets heeft nagelaten...?

Van Rijswijk heeft overigens maar een maand lang met zijn merk Veensche Ster geadverteerd (in febr.-maart 1924), nadat hij een jaar eerder met de fietsenverkoop begonnen was. Daarna adverteerde hij alleen nog maar met andere merken. Begin jaren 30 liep het door de crisis slecht, ik vermoed dat hij toen iets anders is gaan doen. Misschien met zijn gezin richting de Haarlemmermeer? Hij was nog jong, in 1898 geboren.

Hoeveel 90 jaar oude fietsen van kleine merken in herkenbare staat heb je ooit langs zien komen? Ik niet meer dan tien of zo. En hoevel kleine merken waren er? Een paar duizend. Ik schat dat de kans op een hoofdprijs bij de staatsloterij groter is dan dat je een Veensche Ster-fiets vindt. Zou natuurlijk wel geweldig zijn! En nee heb je al, ja kun je krijgen.

Groeten,
fietser
Plaats reactie