Fongers BB65

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fongers

Fongers BB65

Bericht door fongers »

Morgen komt er een BB65 mijn kant op. Weet nog niets van het precieze bouwjaar. Wel super origineel! :D Nadere info volgt later. Zelfs het tranfer op de Bagagedrager zit er nog op zo te zien!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Fongers groet Mark
Maarten Waarlé

Re: Fongers BB65

Bericht door Maarten Waarlé »

Mark,
Ziet er alvast heel netjes uit!

Groet,
Maarten
maartenB

Bericht door maartenB »

Hoi Mark,
ziet er inderdaad heel mooi uit. trommelrem voor = jaren 30, en all weather uitvoering. De stangetjes aan het stuur om de rem te bedienen zien er vreemd uit, die lopen helemaal recht ???
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
fongers

Bericht door fongers »

Hoi Maarten en Maarten,

Bedankt :) Ja de remhevels lopen idd recht. Ik denk dat dit een vrij late BB is. Ik heb eens een BB gezien die ook rechte remhevels had. Jaren '30 denk ik zelf ook, denk eind jaren '30 We zullen het morgen zien 8-)

Groet Mark
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Mark,

Mooi exemplaar weer hoor. Weer en wind is niet zo mijn ding, maar deze vind ik wel mooi. De handvatten geven net wat meer accent. De dames-stuurschakelaar van de versnelling lijkt me ouder dan de fiets, maar dat weet ik niet zeker.

Mag ik vragen hoe je deze fiets hebt gevonden?

Ik ben overigens nog erg nieuwschierig welk merk banden hierop zitten. Het lijkt me een modern type zonder reflectie, maar het staat erg mooi.

Is deze fiets nog lang doorgebruikt eigenlijk, of weet je dat niet?

Wat mij fascineerd is de enorme verschijdenheid aan stuurdempers bij Fongers.

Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Ziet er heel goed geconserveerd uit, Mark. Schat hem hem uit 1938-1940 (Fongers maakt dit model tot 1941). W&W uitvoering zie je niet vaak op dit dure type.

groet, Jos
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Jos e.a.,

Ik vraag mij ook af of deze Fongers nog gebruik maakt van die driepoot aan de trapas. Of is dit systeem al eerder in onbruik geraakt.

Het is naar mijn mening erg moeilijk om deze fiets nog van andere modellen met stuurstrop (nl. CCG of HZ) te onderscheiden of is de maatvoering (lengtemaat, buisdikte etc.) toch wezenlijk anders? En wat betreft het gewicht? Mijn jaren 30 HF is echt een zware fiets, hoe zit dat met de ander modellen?

Volgens mij is zijn slechts een paar onderdelen in de loop der tijd vervangen, namelijk de voorste trommelrem (chroomuitvoering in tegenstelling tot de achterste gemoffelde KB of AB? versnellingsnaaf), de chromen stuurschakelaar + bijbehorende kabelbeugel en de banden.
De veerhouder op het stuur lijkt mij ook vervangen, de bel weet ik niet. Werden bellen op deze fietsen ook zwart uitgevoerd?
Pedaaltjes zijn netjes zwart gemoffeld, dus lijken me origineel.
Verder zou ik de originaliteitsvraag ook willen stellen op enkele andere glimmende deeltjes als de bout van de stuurstrop, stuurdemperwieltje en stofkappen bij de trapas.

Groeten,

Yorick.
Sportief fietsend!
fongers

Bericht door fongers »

Durabo88 schreef:Beste Mark,

Mooi exemplaar weer hoor. Weer en wind is niet zo mijn ding, maar deze vind ik wel mooi. De handvatten geven net wat meer accent. De dames-stuurschakelaar van de versnelling lijkt me ouder dan de fiets, maar dat weet ik niet zeker.

Mag ik vragen hoe je deze fiets hebt gevonden?

Ik ben overigens nog erg nieuwschierig welk merk banden hierop zitten. Het lijkt me een modern type zonder reflectie, maar het staat erg mooi.

Is deze fiets nog lang doorgebruikt eigenlijk, of weet je dat niet?

Wat mij fascineerd is de enorme verschijdenheid aan stuurdempers bij Fongers.

Groeten, Yorick.
Hallo Yorick,

Bedankt, ik vind de fiets zelf ook prachtig. Ik leg er ook nog zwarte banden om denk ik. De banden die er nu op zitten zijn van Vredestein.

Ik heb niet echt het idee dat de fiets veel gebruikt is eigenlijk. De pedalen hebben wel redelijke slijtage. Ik moet de fiets even in handen hebben om hier meer zekerheid over te krijgen.

Deze BB heeft weer geen palletje, maar een stropje om de vorksteel. Hij heeft ook het ''normale'' ketting span systeem. En ook niet de inwendige balhoofd cups. Aan oa. die dingen is het toch wel te zien dat het 1 van de latere BB's is.

Groet Mark.
fongers

Bericht door fongers »

jrietveld schreef:Ziet er heel goed geconserveerd uit, Mark. Schat hem hem uit 1938-1940 (Fongers maakt dit model tot 1941). W&W uitvoering zie je niet vaak op dit dure type.

groet, Jos
Hallo Jos,

Ja hij is in erg mooie staat. Het zou heel goed kunnen dat hij uit eind jaren 30 is, bedankt. Nee weer en wind zie je niet veel op de duurdere types Fongers. Ik vind het wel erg mooi zo'n ''donkere'' fiets.

Groetjes Mark
Michiel Röben

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Mark,
Zo kom je ze niet vaak tegen, een sleeping beauty...
Veel plezier met het opknappen, hoewel er niet veel aan te doen is volgens mij. Een beetje olie en vet en afstellen. Mooie machine Mark daar met je zuinig op zijn.

groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie