VAR spie-pers

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Durabo88

VAR spie-pers

Bericht door Durabo88 »

Voor degenen die facebook niet volgen nog een foto van één van mijn spie-gereedschappen. Ik heb er twee, die toch qua grootte een halve centimeter van elkaar verschillen, andere gietmal dus.
Bijlagen
VAR spiepers.jpg
VAR spiepers.jpg (154.56 KiB) 4918 keer bekeken
Sportief fietsend!
hansvdw

Re: VAR spie-pers

Bericht door hansvdw »

Vergeef mijn onwetendheid, maar hoe werkt dit apparaat? Nieuwe spietjes, in elk geval degene die ik tot nu toe heb aangeschaft, zijn hopeloze dingen die stukgedraaid zijn voor je er erg in hebt.

Groet,
Hans
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Onwetendheid vergeven. Stukdraaien van spieën? Die moet je ook niet vastdraaien met de moer, die is slechts om te borgen. Dit wil zeggen, de spie moet eerst erin vast geperst, geponst of geslagen worden. Daarnaast is de diameter van het spiegat belangrijk. De meeste NLse fietsen hebben 9,5 mm als maat, maar Franse weer veel 9 mm. Verder bestaan er nog smallere (voor o.a. kinderfietsen) en overmaatse (10 mm) voor beschadigde spiebanen (dus plaatsbaar na uitboren).

Dit is uiteraard de pers.
Sportief fietsend!
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Als ik een spie plaats heb ik daarvoor een blokje hardhout met een gat er in. Wordt gelegd op een verhoging, bijvoorbeeld een schaarkrik, om de crank te ondersteunen, zodat ik geen moeten in de schaal van het trapaslager mep. Daarna tik ik dan de spie er in- of uit. Maar die spie-pers is wel een prachtig, decoratief apparaat, Yorick en praktisch om te hebben!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Ah, nou snap ik de werking van het apparaat. En inderdaad sla ik de spie er vast in en heb vervolgens de illusie dat het helpt de moer zeer stevig aan te draaien. Daar gaat het mis. Hoewel de oudemspies die ik verwijder mij ook degelijker lijken dan degene die ik bestel bij de online fietshandel.

Groet,
Hans
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Hans,

Of ze vroeger degelijker waren weet ik niet, allicht. Meestal is de coating anders of minder (d.w.z. het zink of chroom). Spieën horen in ieder geval zachter te zijn dan de as die ze borgen, ook als de as niet gehard is. De spie zal dan namelijk eerder beschadigen dan de duurdere as.
Wat mij ook bij crankspieën opvalt is het volgende; de schroefdraad van de borgmoer/bout is vaak bij de één weer anders dan de ander, meestal fijne draad.

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie