maiden voyage hoge bi

Voor alle off-topic zaken.
Plaats reactie
Michiel Röben

maiden voyage hoge bi

Bericht door Michiel Röben »

Beste forum leden, Maarten Waarlé

Dit weekend de eerste echte rondjes gereden samen met Irene en Kaspar.

Na een voor mij mislukte poging vorig weekend dit weekend opnieuw de rijwiel (stoute) schoenen aangetrokken en zowaar het is gelukt.

De eerste in rij was Kapar. Als een volleerd hoge bi rijden doet hij 2 stapjes en springt zo op de bi. Prachtig om te zien. Leuk is dat Kaspar precies beschrijft wat hij doet onder het fietsen een soort ooggetuigeverslag/getuige deskundigeverslag en dat scheelt voor de gene die daarna opstapt. Hij geeft een prima ondersteuning en vertrouwen tijdens de les.

Irene deed het zoals ik al verwacht had prima. Ze hangt wel een beetje aan het stuur omdat de fiets best hoog is met 52 inch voor een meisje van 1,69 maar als een lenige tijger springt ze zo in het zadel. Ze gebruikt wat meer stap/stepjes om de fiets wat vaart te geven.

De schrijver van dit verslag had natuurlijk nog wat angst vanwege de valpartij maar uiteindelijk ging ook bij mij de opstap, de balans en de gang min of meer automatisch. Nou ja niet geheel, ik heb nog wat last van het zoeken van de 2e pedaal. De eerste keer zat ik met mijn teen tegen de spaken.
Ieder hebben we 2 rondjes door de straat gereden en er was weer aardige belangstelling van enkele buren die nog nooit zo iets gezien hadden.

Na de pogingen van de week ervoor heb ik het stuur wat aangetrokken daar het stuur aan de linkerkant een beetje beweging had en de linker krenk het zelfde verhaal. dus even de spie aangetrokken. Ook het balhoofd nog iets strakker gezet. Er blijft nog een restspeling die echter niet stoort in het rijgedrag. De hoge heeft geen zwabberig gedrag en stuurt netjes en strak. geen speling op de lagers van het voor en achterwiel. Ik denk wel dat als er een langere rit gereden wordt ik gereedschap voor nastellen van de lagers mee moet nemen. Het zadel is wat aan de slappe kant en zal een keertje vervangen moeten worden door een dikker dek. Misschien dat ik voor de hoge bi nog een keertje bij je aan klop Maarten...

Samenvattend kunnen we stellen dat deze hoge bi glansrijk zijn eerste testrit na de wedergeboorte dankzij Maarten Waarlé en mijn aanvullende restauratie werkzaamheden glansrijk heeft volbracht.

Ik voelde me apetrots na deze gelukte rit en had zin om een nieuwe les te plannen. Als het weer meezit ga ik woensdag als we weer aan het boek werken nog een keertje lessen...

Ieder keer als ik langs de hoge bi loop staat de fiets te lonken om nog een keer naar buiten te mogen. In groepsverband zal het nog wel even duren dat ik durf op te stappen. Oefenen, oefenen en oefenen is voorlopig het devies.

met vrolijke groet,

Michiel Röben ;)
maartenB

Re: maiden voyage hoge bi

Bericht door maartenB »

Geweldig Michiel,
dat het er eindelijk van gekomen is! Supermooi om zo hoog te fietsen, nietwaar? :P :P :P
En nou maar oefenen met op en afstappen, eraf springen, de noodstop en dat soort zaken.
Ik ben zondag ook nog even met dochter Lian aan mijn zijde een stukkie gaan fietsen op de hoge bi.
groetjes!!!
Maarten

(PS: je bericht stond per ongeluk in de rubriek van Twickel, ik heb hem verplaatst)
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Michiel,

Zelf ben ik helemaal van de transportfietsen maar wat een mooi verhaal.
Veel succes en nog meer plezier gewenst!

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Michiel Röben

Hoi Maarten, wat ontzettend leuk dat je ook je dochter kennis laat maken met de "hogere" fietskunsten. Ik heb het er met Irene overgehad om Eva eens te laten fietsen. Ze durft nogal veel dus het zou moeten kunnen...

Momenteel heeft ze echter andere interesses. Paardrijden en dansen zijn meer haar ding, ik denk wel dat ze het een keer gaat doen in de toekomst. Ze is wel lang dus dat is weer een voordeel voor de 52 inch. Ik hoop dat we Irene en Ik) morgen weer een ritje kunnen maken.

Tot spoedig.

Michiel
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Hallo Michiel .

Wat goed van je dat je het weer geprobeerd hebt en dat het nu goed ging .
Je ziet het de aandeelhouder wint nou nee die niet maar de aanhouder wel .
Ook knap van Irene dat ze het gedaan heeft , ik denk dat het je dochters ook makkelijk af zal gaan , op die leeftijd hebben ze meer bravour en zien minder gevaar .

Groet Gerrit Kan
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ha die Michiel,

Gaaf man ,dat je er door bent. Welkom bij het gezelschap
hoge bi rijders zou ik willen zeggen!

Nu gaat het alleen maar beter wed ik en er moet maar weer snel een rit (utrecht?) georganiseerd worden.

Groeten,
Maarten
TheodK

Bericht door TheodK »

goed zo michiel. je zal merken dat je het snel onder de knie krijgt. Het is volgens mij vooral een kwestie van wennen en vertrouwen. Een tochtje door Utrecht met andere Hoge bi rijders moeten we maar eens snel organiseren. Ik doe dan zeker mee.

groet Theo
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Michiel Röben

Ja dat was wel even apetrots zijn een paar uur daarna...
Het viel achteraf wel mee hoewel ik het idee had dat er nog iemand de fiets een beetje in ballans had maar dat was ik dus zelf. Het is een beetje een vreemd gevoel van fietsen. Kaspar drukte me op het hart niet te hard te gaan, ik had dat helemaal niet in de gaten. Op een gegeven moment verloor ik aan het eind weer even de moed en dan wil ik er gewoon vanaf, dat zal wel minder worden als ik mezelf en de hoge bi wat meer ga vertrouwen maar ik glom na afloop wel van trots. De bi fietst prima zonder echte merkbare speling, even wat nagetrokken wat eigenlijk na de laatste rit iets ruimte had gekregen. De spie in de trapper en het stuur en het balhoofd wat strakker gezet maar het lijkt een goede fiets te zijn.

Nu maar eens de Fongers tandem en de zwarte race safety af gaan maken. Van de safety heb ik het voorwiel opnieuw gespaakt maar ze zijn wel erg nieuw. Wat er uit kwam was ramsj uit Frankrijk dat eigenlijk qua kwaliteit nooit spaak had mogen heten. Ik moet nu het achterwiel nog even spaken en dan ook weer een proefrit met de door Maarten W gerestaureerde trap as... Ik ben benieuwd of ie een beetje wil fietsen. Het rubber van de solid tires is wat dik 35 mm daardoor is de fiets wel een paar kilo zwaarder geworden en eigenlijk te zwaar voor een safety racer lijkt me dus misschien nog een keer vervangen door dunner materiaal.

Overigens gelijk maar even reageren op de verende BSA Mooi dat de achterrem het nu doet. Is de BSA zonder voorrem of komt die nog?
Weer een hoop leuke fietsen in de groep.

Wie laat er nog wat moois zien met foto's en verhaal?

groeten Michiel ;)
Plaats reactie