Thompson trapas 38mm voor Simplex

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Simplex070

Thompson trapas 38mm voor Simplex

Bericht door Simplex070 »

image.jpeg
image.jpeg (119.96 KiB) 2547 keer bekeken
Geachte forumbezoeker,
Vanwege alle expertise die ik hier ben tegengekomen wend ik mij tot uw forum.
Ik ben bezig om mijn oude Simplex weer op de weg te krijgen.
De cups en de conussen van de trapas, type Thompson, zijn zozeer ingelopen dat die aan vervanging toe zijn.
De cups van mijn trapas hebben een inslag van 38mm.
Op mijn zoektocht (internet en telefonisch) vind ik wel Thompson assen, maar steeds met een verkeerde inslag (wel met bijvoorbeeld een inslag van 40mm).
Inmiddels heb ik ergens losse cups gevonden met de juiste maat.
Maar omdat de conussen ook in zeer deplorabele staat verkeren, en de rechter conus op de as is geperst of gekrompen, heb ik dus ook een hele nieuwe as nodig.
Mijn vraag is nu of ik ongestraft van een trapas met een inslag van 40mm gewoonweg de cups kan vervangen door de cups met een inslag van 38mm.
Wellicht heeft iemand hier ervaring mee.
Bijgaand enkele foto's van mijn as.
Met vriendelijke groeten
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (184.1 KiB) 2547 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (160.59 KiB) 2547 keer bekeken
Maarten Waarlé

Re: Thompson trapas 38mm voor Simplex

Bericht door Maarten Waarlé »

Eigenlijk is alles geoorloofd om tot een mooi lopend lagerwerk te komen.
Maar de vraag hier is of de maat van de conus plus kogel passend is in de cup met kleinere buitenmaat.
Dat hangt nog het meeste af van de binnenmaat van de cup uiteraard. Mochten die 38mm cups een dunnere wand hebben
dan kom je in de richting.
Ik begrijp dat je niet in de gelegenheid bent om de as voor 40 mm cups te passen in de 38 mm cups.
Daar komt het wel op neer.
Wat ik wel eens doe met aangepaste of gecombineerde lagerdelen is experimenteren met kleiner dan wel grotere kogels. Daar kan je soms een verschil mee uitvullen. Naast de inch maten zijn er ook metrische kogels. Die zitten er soms mooi tussen in.

Maar al met al je kan pas experimenteren als je alle onderdelen in huis hebt. Zo vanuit een gedachte-spel kan je geen definitieve oplossing vinden om een koop op te baseren.
Andere optie is een millimeter aan straal van de 40 mm cups weg halen. Als er dan nog genoeg dikte over blijft dan ben je er ook.

Groeten,
Maarten
Simplex070

Re: Thompson trapas 38mm voor Simplex

Bericht door Simplex070 »

Beste Maarten,
Dank voor je reactie en het meedenken.
Het afdraaien van te grote cups is nou niet bepaald mijn specialiteit; ik heb dat nog nooit gedaan ;) . Bovendien ben ik bang dat ze dan te dun worden en dan niet sterk genoeg meer zijn.
Wat betreft het gebruik van andere (zal hier gaan om kleinere) kogels vrees ik dat kleinere kogels een grotere puntbelasting opleveren voor cups en conussen dan kogels waarvan de radius is afgestemd op de radius van cups en conussen en dat dat een veel grotere slijtage zal opleveren.
Bijkomend probleem is nog dat de assen die ik aantref steeds een andere lengte hebben waardoor ik problemen verwacht met de kettinglijn en niet in de laatste plaats dat ze van een bedenkelijke kwaliteit zijn.
Zoals je al aangaf kan je deze dingen alleen uitproberen als je eerst het materiaal in huis haalt met het risico dat je er niets aan hebt en ermee blijft zitten.
Stiekem had ik gehoopt dat er iemand zou reageren die een vergelijkbare as nog in zijn schuurtje heeft en hem aan mij zou willen overdoen.
Afijn, de zoektocht is nog niet ten einde....
Gegroet,
Lambert
Plaats reactie