even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Gerrit

even voorstellen

Bericht door Gerrit »

Hallo medeforumgebruikers.
Ik zal me even voorstellen want ik heb al enige tijd geleden een wachtwoord ect ontvangen maar door omstandigheden kwam het er even niet van.
Ik ben Gerrit , 55 jaren oud en man.
Mijn belangstelling voor oude fietsen is aangewakkerd door een erfenis van een oud fietsenmaker, de opa van mijn vrouw, met oa een koperen fietspomp, divers gereedschap en allerlei laktransfers die nog redelijk mooi zijn.
Mijn plan is dan ook een oude fiets op te knappen in de toekomst.Gereedschap ed heb ik al.
Gr Gerrit
Afbeelding
De vooroorlogse fietsenmakerij Tebeest te Dinxperlo
Laatst gewijzigd door Gerrit op 19 aug 2016, 06.02, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Durabo88

Re: even voorstellen

Bericht door Durabo88 »

Beste Gerrit,

Welkom op het Oude Fiets forum! Leuk dat je zo'n hoeveelheid oud gereedschap hebt. Kun je eens wat foto's maken van wat je hebt?
Wat voor laktransfers heb je? Van welke merken was deze fietsenmaker een dealer?
Sportief fietsend!
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Ik weet nog niet van welke merken hij dealer was. Wel weet ik dat hij er ook een moffelarij bij had en daar oa een eigen laktransfer op kale frames aanbracht. Ik dacht Crown cycles. De moffelarij heette De Kroon .
Bij de laktransfers zaten diverse merken zoals oa. Adek uit Arnhem, Cosmos, Hunter, Herder, Crown, Winner, Speurder, en DJW .

Van het gereedschap zal ik te zijner ttijd ook fotos maken.
Gr Gerrit
Laatst gewijzigd door Gerrit op 4 sep 2016, 16.58, 1 keer totaal gewijzigd.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Leuk om te zien dat er van alles tussen zit, Adek ken ik wel, de rest niet echt. Mocht je veel informatie over deze fietsenmaker hebben: Zou je het leuk vinden om een artikeltje van 1 a twee pagina's voor het clubblad te schrijven?

Ik ben ook heel benieuwd naar wat er tussen het gereedschap zit, dus I will stay tuned. ;)
Sportief fietsend!
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Voor een artikel weet ik niet genoeg van deze fietsenmakerij. Want de beste man is al in 1970 overleden en het materiaal is door mijn onlangs overleden schoonvader altijd bewaard.Vandaar dat het nu allemaal tevoorschijn komt. Wat ik weet is het volgende: Hij is geboren in Bocholt en al op zeer jonge leeftijd naar Dinxperlo verhuist met zijn familie. Samen met zijn broer startte hij een fietsenmakerij/moffelarij/schildersbedrijf.
Afbeelding
Na enige jaren ging zijn broer alleen verder met het schildersbedrijf en behield hij de fietsenmakerij/moffelarij, en kocht een auto om daarmee een taxibedrijf te beginnen.
Afbeelding
Zijn echtgenote deed het biezentrekken waar ze erg goed in scheen te zijn geweest. Tot de fatale dag in 1945 redde hij zich prima met vrouw en twee dochters die ook af en toe meehielpen als dat nodig was. 26 maart 1945 is de fietsenmakerij door de Engelsen in puin geschoten tijdens de beschieting van Dinxperlo ( 30.000 granaten zijn er afgevuurd) waarbij de oudste dochter gewond raakte door vallend puin. Van fietsen maken was natuurlijk geen sprake meer, wat toch al steeds moeilijker was door gebrek aan grondstoffen.Twee dagen later toen ze bij familie in het buitengebied schuilden werd een nieuwe granaatinslag de moeder en oudste dochter fataal , en raakte mijn schoonmoeder die de jongste dochter was gewond. Na de bevrijding pakte hij toch de draad weer op en met zijn dochter en een knecht begon hij opnieuw in de inmiddels herbouwde fietsenmakerij.
Afbeelding
Steeds ernstiger wordende spierreuma maakte een einde hier aan, en na nog enige tijd in naaimachines gehandeld te hebben stopte hij met werken.
Afbeelding
De familie in gelukkige tijden.
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Nog een stukje over de fietsenmakerij Tebeest.
Na de oorlog ging de oom van mijn vrouw werken bij Dorus Tebeest als knecht. Hij woonde met de familie in Breedenbroek wat ongeveer drie km verderop is.
En samen met Dorus en zijn overgebleven dochter Annie maakten ze er het beste van. Het was de tijd van de wederopbouw en er was van alles te repareren maar er was ook gebrek aan van alles.
Mijn schoonvader kwam er ook wel eens en zag natuurlijk ook Annie af en toe. En ze kwamen elkaar regelmatig tegen bij activiteiten zoals catechesatie en andere activiteiten voor de jeugdigen uit de verschillende dorpen. Na enige tijd om elkaar heen te hebben gedraald sloeg de vonk toch over en kregen ze verkering , en mijn schoonvader heeft zelfs nog een tijdje meegewerkt in de fietsenmakerij. Dat vond hij echter maar niks als buschauffeur en hij vertrok na zijn militaire diensttijd,met Annie , naar Doetinchem waar hij bij de Geldersche tramwegen ging werken. Mijn schoonvader met de knecht achterlatend.
Dorus ging niet zo lang daarna met naaimachines aan het handelen en de fietsenmakerij werd langzaam afgebouwd.
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Nou, Gerrit, als je dit zo allemaal op een rij zet is het toch een heel stuk geschiedenis. Bedankt, voor een Historische Fietsenclub is dat zeker een belangrijke input! En ik ben benieuwd met wat voor fiets jij te zijner tijd op de tochten te voorschijn gaat komen.
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Erg interessant verhaal en bedankt dat u de moeite heeft genomen het met ons te delen.
Sportief fietsend!
Gerrit

Bericht door Gerrit »

Nog even voortbordurend op het verhaal over Terbeest; We hebben aanwijzingen uit oude rekeningen, en een tweetal ge-emailleerde reclameborden dat hij dealer was van Gruno en Merwede fietsen.
Roweel

Bericht door Roweel »

Hey Gerrit.
mooi verhaal.

ik heb hier een Adek damesfiets staan uit 1932
Deze fiets is helemaal puur en origineel.
Gekocht bij een man in Bredevoort.

1 transfer zegt wat over het lakwerk.
ROTO lakwerk ( met de R in spiegelbeeld )
wettig gedeponeerd.

Als je het leuk/boeiend vind mag je wel een keertje hier langs komen.
Ik woon bij je in de buurt ( winterswijk )

groeten,
Roel
Plaats reactie