
- Gazelle 1940, nog veel werk...
- 001.JPG (491.36 KiB) 10252 keer bekeken

- Veeno jaren '30, oud monster
- 006.JPG (917.6 KiB) 10252 keer bekeken

- Trouwe Phoenix, al meer dan 30 jaar zonder mokken
- 000_0001-13.jpg (79.33 KiB) 10252 keer bekeken
Helaas fiets ik niet zo vaak, vroeger wel.
Sinds elf jaar een eigen (klus)bedrijf, en de klussen zijn steeds groter en omvangrijker geworden.
Daarmee ook het vervoer; eerst een Fiat Fiorino, nu een dikke Ducato bus.
In het begin had ik een oude Juncker bakfiets voor de locale werkzaamheden.
Als ik fiets, gebruikte ik meestal een rechttoe-rechtaan Gazelle (waarschijnlijk een type A?) met terugtraprem.
Daarmee had ik van het voorjaar een lekke band gekregen en ik besloot tot groot onderhoud.
Maar tegelijk was het met werk zo druk, dat de Gazelle nog steeds in onderdelen ligt.
Als ik nu zou fietsen (momenteel is het erg vies weer hier..) zou ik de Phoenix uit 1952 pakken (die heb ik ooit gered als opgedregd gracht-wrak).
Die rijdt prima, hoewel op lagere snelheden stuurt hij wat zoekerig.
Deze fiets heeft een heel lui frame (voorvork heeft grote hoek en behoorlijke lange voorloop)
En ooit had ik in de middelbare schoolperiode een zelfgemaakt transportrek voorop gemonteerd, soms zwaar beladen waardoor de binnenbalhoofdbuis krom raakte.
Die heb ik toen gericht, maar niet 100% denk ik.
Onlangs haalde ik mijn zoon van school met m'n Veeno herenfiets uit de jaren '30.
Die fiets had ik als roestig frame gevonden, paar wielen eronder met oeroude Vredestein banden en een gloedjenieuwe ketting.
Had zoonlief achterop, en helaas sprong halverwege de terugtocht een dik ei in de achterband
Maar ik was onder de indruk van de wegligging van dit zware mastodont; bijna net zo lekker als de Gazelle...
Ook heb ik nog een Batavus (Intercycle) uit de jaren '80.
Die werd me in handen gedrukt, anders ging 'ie naar het oud-ijzer.
Ik heb alleen de banden opgepompt; zelfs de verlichting deed het nog!
Het is geen mooie fiets, lelijke deuk in de bovenbuis die daardoor ook wat krom is, maar hij doet wat een fiets moet doen.
Met trommelremmen en versnellingen, maar de houding is mij wat te rechtop.
Ik hou meer van de klassieke toerfiets, met lui frame.
Hopelijk heb ik binnenkort eens tijd om een onlangs verworven Gazelle no.8 uit 1940 op te knappen.
Ook met trommelremmen en 3 versnellingen.
Een zwaar verwaarloosd ding, met verroest en verbogen stuur (inmiddels gericht) maar wel behoorlijk compleet en origineel.
Was verrast hoe sommige zaken er achter stof en roest nog uitzagen, vooral de velgen (die leken niet te redden, maar glimmen nu zelfs weer)
En de trapas draait zo mooi geruisloos en spelingsvrij soepel, dat ik me afvraag of ik die wel open moet maken.
Dit was wel een beetje een langere wens van mij; een klassieke toerfiets met trommelremmen en versnellingen.
Fongers was me een beetje teveel aan de prijs, maar als deze Gazelle net zo lekker fietst als de 'A' , maar dan nóg lekkerder, dan ben ik dik tevreden.