Al een tijd in mijn bezit is deze Zephier herenfiets. De fabrikant of rijwielhandelaar zat eest in Heiloo daar werden o.a.de spatborden geproduceerd.
Het is lastig de fiets goed te dateren omdat veel van de onderdelen die gebruikt zijn van voor de oorlog zijn waaronder de S.A. naaf en versteller van 1938.
Het is een kwalitatief zeer goed afgemonteerde fiets met ook een zeer goed frame. JAKO rijwielindustrie en groothandel is de voorloper van de alom bekende AGU in Alkmaar. JAKO staat voor Jaap Kommer de grondlegger..
Er staat nog een Zephier in hert hoofdkantoor van de AGU in Alkmaar, maar heel veel informatie over produktie aantallen en modellen hebben zij niet.
Ben op het forum nog niet veel Zephiers tegengekomen en ook op Fietsned.nl staat er geen exemplaar of info vermeld.
hier een drietal foto's;
Zephier rijwiel
-
Zephier rijwiel
- Bijlagen
-
- zephier.jpg (105.53 KiB) 3880 keer bekeken
-
- zephier2.jpg (96.52 KiB) 3880 keer bekeken
-
- zephier1.jpg (131.7 KiB) 3880 keer bekeken
Re: Zephier rijwiel
Erg leuk om te lezen, mooi bewaarde fiets ook! Hoe weet je dat ze zelf spatborden maakten? Dat ligt voor zo'n klein merk eigenlijk niet zo voor de hand.
groet!
Maarten
groet!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Re: Zephier rijwiel
Dankjewel Maarten,
Uit de weinige gegevens heb ik begrepen dat zij deze zelf maakten.
geloof het zelf ook niet helemaal.
Er was wel in Heiloo een klein fabriekje dat spatborden maakte.
Mogelijk dat het wat door elkaar gehutseld is.
Jaap Kommer kwam dus wel uit Heiloo, het verhaal dat zijn vrouw op zolder uit oude legerstoffen (canvas) de eerste regenkleding maakte is op waarheid gebaseerd!
Zal eens kijken of ik wat betere foto's kan maken met meer details.
Vriendelijke groet Jeroen
Uit de weinige gegevens heb ik begrepen dat zij deze zelf maakten.
geloof het zelf ook niet helemaal.
Er was wel in Heiloo een klein fabriekje dat spatborden maakte.
Mogelijk dat het wat door elkaar gehutseld is.
Jaap Kommer kwam dus wel uit Heiloo, het verhaal dat zijn vrouw op zolder uit oude legerstoffen (canvas) de eerste regenkleding maakte is op waarheid gebaseerd!
Zal eens kijken of ik wat betere foto's kan maken met meer details.
Vriendelijke groet Jeroen