fongers
fongers
Vanavond mijn tweede fiets gekocht en ditmaal een Fongers.
Een herenmodel ,zwart met terugtrapremnaaf.
Het framenummer is 22177-Z en volgens de tabellen op Fongers.net zou hij dan uit 1966 stammen, en er zit ook al een metalen merktransfer op.
Niet zo oud als ik gedacht had maar toch een leuke fiets.
Het voorspatbord is niet orgineel maar dat komt wel goed .
Eerst maar eens alles schoonmaken en afstellen, en dan een proefrit maken.
Een herenmodel ,zwart met terugtrapremnaaf.
Het framenummer is 22177-Z en volgens de tabellen op Fongers.net zou hij dan uit 1966 stammen, en er zit ook al een metalen merktransfer op.
Niet zo oud als ik gedacht had maar toch een leuke fiets.
Het voorspatbord is niet orgineel maar dat komt wel goed .
Eerst maar eens alles schoonmaken en afstellen, en dan een proefrit maken.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.
Re: fongers
succes met je project!!!
Fotootje?
Fotootje?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Dit is inderdaad een project, want hij stamt uit de PFG periode als ik het goed heb, oftewel de nadagen van Fongers. Het voorspatbord ( Gruno ? ) en de kettingkast ( Halfords ? ) zijn alvast niet orgineel.
Een verder probleem is dat in de bouwperiode van deze fiets werd afgemonteerd met onderdelen van wisselende leveranciers ,dus wat hoort er wel bij en wat niet.
Het is wel een mooi afgewerkt frame,wat sierlijker dan de Gazelle die in mijn ogen meer een werkpaard is.
En een Fiets uit deze periode zal niet echt waardevol worden denk ik en dus rijst dan de vraag, wat investeer ik er in, en wat doe ik er mee.
Een verder probleem is dat in de bouwperiode van deze fiets werd afgemonteerd met onderdelen van wisselende leveranciers ,dus wat hoort er wel bij en wat niet.
Het is wel een mooi afgewerkt frame,wat sierlijker dan de Gazelle die in mijn ogen meer een werkpaard is.
En een Fiets uit deze periode zal niet echt waardevol worden denk ik en dus rijst dan de vraag, wat investeer ik er in, en wat doe ik er mee.
Het Fongers herenrijwiel heeft mijn hart gestolen en is nu hard op weg om de Gazelle van de eerste plek te verdringen. De transfers voor de zekerheid voorzien van een dun laagje blanke lak en de rest ietsje geconserveerd met een dun laagje zwarte lak, doorschijnend dun want je moet toch het verleden laten zien.
Als ketting kast maar even een klein schermpje erop gemonteerd om te voorkomen dat hij in mijn broekspijpen hapt.
Foto's volgen nog.
Als ketting kast maar even een klein schermpje erop gemonteerd om te voorkomen dat hij in mijn broekspijpen hapt.
Foto's volgen nog.
Leuk, als je er plezier in hebt gewoon mee verder knutselen. Maar dat van die verschillende leveranciers??? Van een Fongers PFG uit 66 lijkt me vrij eenvoudig te zeggen wat origineel is en wat niet. toch?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Ik dacht dat men toen samenwerkte met Phoenix en Germaan en dat bepaalde onderdelen gezamelijk werden ingekocht. Ik kan het natuurlijk verkeerd hebben.
Wat me wel opviel is dat op mijn herenrijwiel een 42 tands voortandwiel is gemonteerd welke niet een specifiek Fongersmodel lijkt.
Ik las ergens dat de herenrijwielen iets van een 50 tands voortandwiel hadden ?
Ik heb dezelfde F&S torpedo achternaaf als de Gazelle .
Ik vraag me zo langzamerhand af of de Fongers niet een bij elkaar gezochte fiets is .
Ik zal trachten enige foto's te maken.
Wordt vervolgd.....
Wat me wel opviel is dat op mijn herenrijwiel een 42 tands voortandwiel is gemonteerd welke niet een specifiek Fongersmodel lijkt.
Ik las ergens dat de herenrijwielen iets van een 50 tands voortandwiel hadden ?
Ik heb dezelfde F&S torpedo achternaaf als de Gazelle .
Ik vraag me zo langzamerhand af of de Fongers niet een bij elkaar gezochte fiets is .
Ik zal trachten enige foto's te maken.
Wordt vervolgd.....

Het tandwiel van de Fongers, 42 tands.Het kettingkastje is zlfgemaakt van polyester om mijn broek uit de ketting te houden.

De naaf van de fongers. Geen jaartal gevonden tot nu toe.

De naaf van de Gazelle met het jaartal 54
Graag jullie opinie of dit orgineel was bij Fongers.
Je hebt gelijk: de tijd dat Fongers bij Williams speciaal tandwielbladen en cranks liet maken was in de jaren 60 voorbij. Je tandwiel kan volgens mij heel goed origineel zijn. Is een soort goedkoop standaard model uit die tijd.
En wat betreft de remnaaf: prima! Als de velgen voor en achter bij elkaar passen zie ik geen probleem.
groet!
Maarten
En wat betreft de remnaaf: prima! Als de velgen voor en achter bij elkaar passen zie ik geen probleem.
groet!
Maarten
Het tandwiel zat ook op een Phoenix die ik jarenlang heb gebruikt,uit de 70er jaren dacht ik.
Iig is het een fijne fiets en een mooi tweede project om aan te sleutelen.
En door het kleinere voortandwiel kom ik in ons dorp wat makkelijker de heuvel op dan met de Gazelle.
Bedankt voor je info.
Gr Gerrit
Iig is het een fijne fiets en een mooi tweede project om aan te sleutelen.
En door het kleinere voortandwiel kom ik in ons dorp wat makkelijker de heuvel op dan met de Gazelle.
Bedankt voor je info.
Gr Gerrit
Hoe meer ik aan de Fongers werk hoe meer ik de indruk heb dat het een bij elkaar gezochte fiets is. Een echte PFG dus.
Ook zijn zowel de voorvork alsook de achtervork dusdanig uit elkaar gebogen geweest dat als ik de moeren op de as wil draaien ik de beide vorkpoten bij elkaar moet drukken,anders passen er geen moeren op.
Het voorspatbord was al bekend en droge lagers horen er ook bij, maar voor de rest ga ik er niet meer in investeren. Hij fietst lekker en is goed als boodschappenfiets te gebruiken en daar zal het bij blijven.
Ook zijn zowel de voorvork alsook de achtervork dusdanig uit elkaar gebogen geweest dat als ik de moeren op de as wil draaien ik de beide vorkpoten bij elkaar moet drukken,anders passen er geen moeren op.
Het voorspatbord was al bekend en droge lagers horen er ook bij, maar voor de rest ga ik er niet meer in investeren. Hij fietst lekker en is goed als boodschappenfiets te gebruiken en daar zal het bij blijven.
Laatst gewijzigd door Gerrit op 30 okt 2016, 11.12, 1 keer totaal gewijzigd.