Eventjes voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Jelle82

Eventjes voorstellen

Bericht door Jelle82 »

Beste allemaal,

Mijn naam is Jelle, ik ben 34 jaar en ik woon Hillegom op de grens van Noord- en Zuid-Holland. Ik werk in het grafische vak (als DTP-er, en Werkplaats Assistent) en ben helemaal gek van grafische vormgeving, ambachtelijk drukwerk en analoge fotografie.

Gisteren heb ik in Noord-Brabant m'n eerst echte oude fiets opgehaald. Een prachtige fiets van het merk Wilhelmina (met nummer, #A429). Aan de zijkant, vlakbij de kettingspanner, staat 1950 en ik vond een niet meer volledige sticker met de naam, Constellation. De logo's voorop en achterop zien er nog heel mooi uit en de bel werkt en is volgens mij ook origineel. Op het plaatje voorop staat Wilhelmina Rijwielen, Haarlem en achterop prijkt alleen Wilhelmina.

Ik kan helaas over het merk Wilhelmina niet heel veel vinden, misschien dat er bij jullie nog meer over bekend is? Ik las dat de fabriek eerst in Zeist stond, daarna in Amsterdam en pas later in Haarlem.

Hieronder wat foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop veel te zien en te leren via dit forum :)
Groetjes, Jelle
Laatst gewijzigd door Jelle82 op 19 mei 2021, 22.43, 10 keer totaal gewijzigd.
Fietst op een Wilhelmina Heeren Rijwiel (1950), Achielle Pastoorsfiets (2017) & Azor Pathracer (2024).
Wiskers

Re: Eventjes voorstellen

Bericht door Wiskers »

Dag Keller, welkom hier! Je bent net als ik nieuw. . Maar wat een leuke fiets. .nooit van het merk gehoord.. en die koplamp , ik denk dat ie van Philips is, vanwege het logo dat Philips heeft gebruikt..
Groetjes Hans
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Welkom Jelle. In de databank staat een advertentie uit '49, waarop het adres van de fabriek staat, nl. in Haarlem. Verder weet ik ook niets over het merk. Voor verdere datering kun je kijken op de achternaaf. Zo te zien is de kans groot dat dat een Fichtel & Sachs Torpedo is, en die hebben een jaartal in de naaf.
Jelle82

Bericht door Jelle82 »

Beste Hans en Jeroen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb gehoord dat de koplamp en dynamo geïntroduceerd is in 1956, deze zijn er dus waarschijnlijk later opgezet. Het past wel mooi bij de fiets en een leuk detail is dat het Philips embleem ook oplicht.

Op de achternaaf zelf heb ik geen merk of datering kunnen vinden, wel aan de zijkant, 1950 met een logo (een H in een gedraaid vierkantje). Op het frame bij het zadel is het nummer #A429 ingeslagen. Verder heb ik nog geen ander nummer gevonden. Zou dit het frame nummer kunnen zijn? Wat me ook opviel is dat Wilhelmina op de bel ouder is...

Ben heel benieuwd naar de databank. Zal daar eerdaags eens in gaan zoeken.

Groet,
Jelle
Fietst op een Wilhelmina Heeren Rijwiel (1950), Achielle Pastoorsfiets (2017) & Azor Pathracer (2024).
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Welkom,

Ik vond de balhoofdplaatjes van dit merk altijd erg sierlijk en lette er eigenlijk nooit op dat dit merk uit Haarlem kwam. :o

Groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie