Henk's '54er Gazelle
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 sep 2012, 21.13
Henk's '54er Gazelle
Hallo allen,
Ik ben Henk de Vries. Sinds kort ben ik in het bezit van een Gazelle uit '54. Ik ben hier terechtgekomen via de site van Herbert.
Het type weet ik eigenlijk niet zo goed. Hij lijkt heel erg op de sportfiets zoals deze gedefinieerd wordt op de pagina met de 10 typen fietsen. Elders op het forum stelde iemand echter dat dit een vrouwenfiets is. Dus ik ben een beetje verward. De bovenste buis loopt echter wel recht door naar de zadelbuis (vergeef me als ik de verkeerde termen gebruik).
Er wordt geremd met trommelremmen die via staven worden bediend. Er zit een SA-AB naaf in, waarvan de behuizing uit '56 komt. Of alles wat erin zit nog origineel is weet ik niet. De kruiskoppeling, inmiddels vervangen, was in ieder geval wel nog van het oude dikke type.
Ik rijd de fiets dagelijks van Delft naar Rotterdam om daar op de universiteit af te studeren.
Een tijdje geleden heeft mijn oude minnares het af laten weten. De achterband was al niet al te best meer, maar is onderweg geknapt. Dit heeft me een uurtje lopen gekost, maar ach met lekker weer valt het wel mee. Omdat de versnelling niet lekker werkte besloot ik niet alleen de band te plakken, maar me ook hier maar aan te wagen. Je bent tenslotte technisch student.
Nou, dat heeft me ongeveer een maand niet fietsen opgeleverd. Lokale fietsenmakers hadden geen onderdelen. In Delft zit gelukkig wel een goede. En uiteindelijk heb ik ook via internet nog h.e.e.a. besteld.
Na het uit elkaar halen van de versnelling was het al snel duidelijk dat de vorige eigenaar of zijn fietsenmaker niet zoveel verstand van zaken had. Twee van de pinion pins waar de koppeling op aangrijpt zaten gedraaid in de behuizing(!) Er staken 2 gladde kantjes uit de planet cage waardoor het voor de kruiskoppeling extra makkelijk werd gemaakt om door te slippen.
Uiteindelijk heb ik het hele zaakje weer in elkaar gezet en fietste mijn kleine tankje weer als een zonnetje. Fietste, maar daar is een ander deel van het forum voor. Dus er komt nog meer.
Ik ben Henk de Vries. Sinds kort ben ik in het bezit van een Gazelle uit '54. Ik ben hier terechtgekomen via de site van Herbert.
Het type weet ik eigenlijk niet zo goed. Hij lijkt heel erg op de sportfiets zoals deze gedefinieerd wordt op de pagina met de 10 typen fietsen. Elders op het forum stelde iemand echter dat dit een vrouwenfiets is. Dus ik ben een beetje verward. De bovenste buis loopt echter wel recht door naar de zadelbuis (vergeef me als ik de verkeerde termen gebruik).
Er wordt geremd met trommelremmen die via staven worden bediend. Er zit een SA-AB naaf in, waarvan de behuizing uit '56 komt. Of alles wat erin zit nog origineel is weet ik niet. De kruiskoppeling, inmiddels vervangen, was in ieder geval wel nog van het oude dikke type.
Ik rijd de fiets dagelijks van Delft naar Rotterdam om daar op de universiteit af te studeren.
Een tijdje geleden heeft mijn oude minnares het af laten weten. De achterband was al niet al te best meer, maar is onderweg geknapt. Dit heeft me een uurtje lopen gekost, maar ach met lekker weer valt het wel mee. Omdat de versnelling niet lekker werkte besloot ik niet alleen de band te plakken, maar me ook hier maar aan te wagen. Je bent tenslotte technisch student.
Nou, dat heeft me ongeveer een maand niet fietsen opgeleverd. Lokale fietsenmakers hadden geen onderdelen. In Delft zit gelukkig wel een goede. En uiteindelijk heb ik ook via internet nog h.e.e.a. besteld.
Na het uit elkaar halen van de versnelling was het al snel duidelijk dat de vorige eigenaar of zijn fietsenmaker niet zoveel verstand van zaken had. Twee van de pinion pins waar de koppeling op aangrijpt zaten gedraaid in de behuizing(!) Er staken 2 gladde kantjes uit de planet cage waardoor het voor de kruiskoppeling extra makkelijk werd gemaakt om door te slippen.
Uiteindelijk heb ik het hele zaakje weer in elkaar gezet en fietste mijn kleine tankje weer als een zonnetje. Fietste, maar daar is een ander deel van het forum voor. Dus er komt nog meer.
Re: Henk's '54er Gazelle
Welkom Henk,
Klinkt als technisch drama in je naafbehuizing, maar voor elk drama is een oplossing.
De AB-naaf zijn nog wel genoeg onderdelen voor te vinden dacht ik. Kon het hele binnenwerk niet door een moderne worden vervangen dan?
Groeten, Yorick.
Klinkt als technisch drama in je naafbehuizing, maar voor elk drama is een oplossing.
De AB-naaf zijn nog wel genoeg onderdelen voor te vinden dacht ik. Kon het hele binnenwerk niet door een moderne worden vervangen dan?
Groeten, Yorick.
Sportief fietsend!
Re: Henk's '54er Gazelle
Hoi Henk,
welkom op het forum, zet er eens een foto bij!
Verder heb je sportfietsen in dames en herenuitvoering, dus het is allemaal mogelijk.
groetjes,
Maarten
welkom op het forum, zet er eens een foto bij!
Verder heb je sportfietsen in dames en herenuitvoering, dus het is allemaal mogelijk.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 sep 2012, 21.13
Re: Henk's '54er Gazelle
Sorry voor de uitermate late reactie.
Ik geloof dat ik een zeer aanstootgevend mandje voorop heb. Totaal niet origineel en van plastic, grappig genoeg klopt de kleur aardig. Ik gebruik het mandje om geen tas op de rug te hebben en om tijdens het fietsen mijn jas uit te trekken. En nee daar stop ik dus niet voor, het mandje vergemakkelijkt het wegstoppen van de jas aanzienlijk
Op foto 3 zie je achter de remstang nog een kabelgootje lopen. Dit is voor het draadje naar het achterlicht. Ook in het spatbord achter zit hiervoor een gootje. Ouderwetse kwaliteit uit de tijd dat een fiets nog een luxeproduct was? Ik weet het niet.
Ik heb er nieuw opgezet: banden, zadel+pen, schakelaar en wat onderdelen van de naaf. De naaf kwam geloof ik uit '56 en als ik rijwiel.net mag geloven dan zou dit wel kunnen kloppen. Zijn formule zegt '54, maar de regressielijn heeft niet veel modellen van die tijd. Ook zie ik een framenummer rond 1.000.000 tegen '55 aan zitten.
@ Durabo88:
Ik heb alleen de onderdelen vervangen waarvan ik dacht dat vervanging nodig was. Ik had niet veel zin om veel geld uit te geven aan iets (een op het oog oude fiets) waarvan ik niet wist hoe lang het mee zou gaan. Wellicht was een geheel nieuw binnenwerk beter geweest. Ik heb op dit moment in de 1 en 2 geen problemen, maar de 3 trapt door. Ik heb alle mogelijkheden met het indicator schroefje geprobeerd. Het enige effect is dat op z'n slechtst de 2 ook doortrapt. Nu fiets ik feitelijk op een single gear, aangezien de 1 vrijwel nooit nodig is.
Ik geloof dat ik een zeer aanstootgevend mandje voorop heb. Totaal niet origineel en van plastic, grappig genoeg klopt de kleur aardig. Ik gebruik het mandje om geen tas op de rug te hebben en om tijdens het fietsen mijn jas uit te trekken. En nee daar stop ik dus niet voor, het mandje vergemakkelijkt het wegstoppen van de jas aanzienlijk

Op foto 3 zie je achter de remstang nog een kabelgootje lopen. Dit is voor het draadje naar het achterlicht. Ook in het spatbord achter zit hiervoor een gootje. Ouderwetse kwaliteit uit de tijd dat een fiets nog een luxeproduct was? Ik weet het niet.
Ik heb er nieuw opgezet: banden, zadel+pen, schakelaar en wat onderdelen van de naaf. De naaf kwam geloof ik uit '56 en als ik rijwiel.net mag geloven dan zou dit wel kunnen kloppen. Zijn formule zegt '54, maar de regressielijn heeft niet veel modellen van die tijd. Ook zie ik een framenummer rond 1.000.000 tegen '55 aan zitten.
@ Durabo88:
Ik heb alleen de onderdelen vervangen waarvan ik dacht dat vervanging nodig was. Ik had niet veel zin om veel geld uit te geven aan iets (een op het oog oude fiets) waarvan ik niet wist hoe lang het mee zou gaan. Wellicht was een geheel nieuw binnenwerk beter geweest. Ik heb op dit moment in de 1 en 2 geen problemen, maar de 3 trapt door. Ik heb alle mogelijkheden met het indicator schroefje geprobeerd. Het enige effect is dat op z'n slechtst de 2 ook doortrapt. Nu fiets ik feitelijk op een single gear, aangezien de 1 vrijwel nooit nodig is.
Re: Henk's '54er Gazelle
Gelijk heb je joh, gewoon fietsen met dat ding!!
Maar het binnenwerk van een AB naaf is niet duur hoor, moet je voor 10-15 euro wel op de kop kunnen tikken.
groetjes,
Maarten
Maar het binnenwerk van een AB naaf is niet duur hoor, moet je voor 10-15 euro wel op de kop kunnen tikken.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Henk's '54er Gazelle
Dag Henk en welkom op het forum.
Jouw fiets is een damesmodel parallelframe. Uiteraard kun je er als man op rijden
Het framenumer is voor mij niet duidelijk zichtbaar maar met 1954/55 zit je er niet ver naast.
De kleur is eerder uitzonderlijk tussen al het zwarte geweld van de pré-60ers. Bij Gazelle stond de kleur bekend als N°.2, zijnde Grijsgroen. Zo zover ik de kleur juist kan inschatten van je foto op mijn laptopscherm.
Kijk eens welk model er op het transfer staat vermeld.
Er waren in die periode zover ik weet, 4 modellen beschikbaar met parallel frame. De Nr1, 8, A, Populair, Sport, Sport P en Sport Speciaal.
Aangezien je de smalle Sport spatborden hebt vallen de Nr1, 8, P en A af en door de linnen kettingkast en 28" wielen valt ook de Sport Speciaal af.
Daarom gok ik op een Sport of Sport P.
Kijk ook de banden na, ik vermoed dat het 28x1 5/8 (622) zijn.
De mand die er vooraan op staat vind ik wel uniek trouwens. Heb dit nog nooit gezien. Origineel lijkt ze mij niet, eerder iets van de jaren 80/90.
Groeten,
Ed.
Jouw fiets is een damesmodel parallelframe. Uiteraard kun je er als man op rijden

Het framenumer is voor mij niet duidelijk zichtbaar maar met 1954/55 zit je er niet ver naast.
De kleur is eerder uitzonderlijk tussen al het zwarte geweld van de pré-60ers. Bij Gazelle stond de kleur bekend als N°.2, zijnde Grijsgroen. Zo zover ik de kleur juist kan inschatten van je foto op mijn laptopscherm.
Kijk eens welk model er op het transfer staat vermeld.
Er waren in die periode zover ik weet, 4 modellen beschikbaar met parallel frame. De Nr1, 8, A, Populair, Sport, Sport P en Sport Speciaal.
Aangezien je de smalle Sport spatborden hebt vallen de Nr1, 8, P en A af en door de linnen kettingkast en 28" wielen valt ook de Sport Speciaal af.
Daarom gok ik op een Sport of Sport P.
Kijk ook de banden na, ik vermoed dat het 28x1 5/8 (622) zijn.
De mand die er vooraan op staat vind ik wel uniek trouwens. Heb dit nog nooit gezien. Origineel lijkt ze mij niet, eerder iets van de jaren 80/90.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 sep 2012, 21.13
Re: Henk's '54er Gazelle
10-15 euro voor een "nieuw" binnenwerk? Gebruikt dan toch zeker? Hmm, ik zal eens bij een fietsenmaker gaan kijken.
Zit het verschil van een damesfiets met een sportfiets hem in de hoogte van de parallelle buis?
Ik lees het framenummer als 1003208. Grappig overigens dat je zegt dat de kleur uniek is. Ik had juist het idee dat deze kleur na WOII allesbepalend was, omdat de verf "over" zou zijn na de oorlog. Veel machines (draai en frees) hebben deze kleur. En de Sparta 8-80 die mijn huisgenootje heeft een vergelijkbare kleur.
Het transfer is de badge/logo voorop?
De mand is eerder van 2010-2012. Hier zie je meerdere modellen. Als je geen remstangen op je fiets hebt zou het daadwerkelijk handig kunnen zijn omdat je hem dan makkelijk eraf haalt. Ik moet de mand 170 graden draaien om hem eraf te halen en dan valt alles eruit. Gelukkig heeft hij niet genoeg aantrekkingskracht op de gelegenheidsdief hier in Rotterdam.
Zit het verschil van een damesfiets met een sportfiets hem in de hoogte van de parallelle buis?
Ik lees het framenummer als 1003208. Grappig overigens dat je zegt dat de kleur uniek is. Ik had juist het idee dat deze kleur na WOII allesbepalend was, omdat de verf "over" zou zijn na de oorlog. Veel machines (draai en frees) hebben deze kleur. En de Sparta 8-80 die mijn huisgenootje heeft een vergelijkbare kleur.
Het transfer is de badge/logo voorop?
De mand is eerder van 2010-2012. Hier zie je meerdere modellen. Als je geen remstangen op je fiets hebt zou het daadwerkelijk handig kunnen zijn omdat je hem dan makkelijk eraf haalt. Ik moet de mand 170 graden draaien om hem eraf te halen en dan valt alles eruit. Gelukkig heeft hij niet genoeg aantrekkingskracht op de gelegenheidsdief hier in Rotterdam.
Re: Henk's '54er Gazelle
Hoi Henk,
natuurlijk, die prijs van 10-15 euro is voor een gebruikt binnenwerk, maar die naven zijn erg goed en er is genoeg goed 2e hands spul op de markt. En nee, niet via je fietsenmaker. Maar via liefhebbers hier op het forum of op een beursje. Soms zie je een hele doos van die naven voor een habbekrats.
natuurlijk, die prijs van 10-15 euro is voor een gebruikt binnenwerk, maar die naven zijn erg goed en er is genoeg goed 2e hands spul op de markt. En nee, niet via je fietsenmaker. Maar via liefhebbers hier op het forum of op een beursje. Soms zie je een hele doos van die naven voor een habbekrats.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Henk's '54er Gazelle
Beste mensen,
Als ik Henk goed begrijp steken er twee pallen uit in de naafhuls, die met een cup gedeelte erin zijn geschroeft. Ik vermoed eigenlijk dat een fietsenmaker er ooit een oud KB naaf binnenwerk in heeft geschroefd, dat kan namelijk als je zowel linker als rechtercup vervangt. Zelf heb ik een KB naaf met een AB binnenwerk.
Waarschijnlijk lost dit het debakel op. Heb je ook foto's van je binnenwerk?
Groeten, Y.
Als ik Henk goed begrijp steken er twee pallen uit in de naafhuls, die met een cup gedeelte erin zijn geschroeft. Ik vermoed eigenlijk dat een fietsenmaker er ooit een oud KB naaf binnenwerk in heeft geschroefd, dat kan namelijk als je zowel linker als rechtercup vervangt. Zelf heb ik een KB naaf met een AB binnenwerk.
Waarschijnlijk lost dit het debakel op. Heb je ook foto's van je binnenwerk?
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Re: Henk's '54er Gazelle
vanochtend las ik volgende uitspraak in "der Fahrrad Mechaniker".asterduc schreef:Jouw fiets is een damesmodel parallelframe. Uiteraard kun je er als man op rijden
"Damenrahmen sollten im allgemeinen nur von leichte Personen benutzt werden. Sie sind eigentlich für Herren zu unsicher. Ein gewissenhafter Mechaniker sollte daher einem Herrn nur in Ausnahmefällen ein Damenrad empfehlen."
Dus eerst maar eens op de weegschaal staan Henk en mocht je zwaarder zijn als een vrouw ?! dan maar best op zoek naar een herenfiets.

het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen