Loshalen trapas van een bakfiets
Loshalen trapas van een bakfiets
Ik ben een oude bakfiets aan het opknappen. De trapas heft nogal wat speling (1 a 2 mm) en ik wil hem er uit halen.
De trappers heb ik er inmiddels met een poelietrekker af gekregen. Ik zit nu te bedenken hoe verder:
Aan de rechterkant kun je de kogels zien draaien. Hoort dat zo? Of ontbreekt daar een afdekplaatje of zo?
Aan de linkerkant zit er een afdekplaatje op de as en daarop weer een wartel. Het lijkt er op dat die erg strak is aangedraaid, ik heb de indruk dat het afdekplaatje naar binnen is gedrukt.
Weet iemand hoe ik het beste verder kan? Wartel er af draaien (links of rechtsom)? En kan dan de hele as er uit?
Ik hoop dat iemand een geod advise heft.
Alvast bedankt,
Hubert
De trappers heb ik er inmiddels met een poelietrekker af gekregen. Ik zit nu te bedenken hoe verder:
Aan de rechterkant kun je de kogels zien draaien. Hoort dat zo? Of ontbreekt daar een afdekplaatje of zo?
Aan de linkerkant zit er een afdekplaatje op de as en daarop weer een wartel. Het lijkt er op dat die erg strak is aangedraaid, ik heb de indruk dat het afdekplaatje naar binnen is gedrukt.
Weet iemand hoe ik het beste verder kan? Wartel er af draaien (links of rechtsom)? En kan dan de hele as er uit?
Ik hoop dat iemand een geod advise heft.
Alvast bedankt,
Hubert
Re: Loshalen trapas van een bakfiets
Kun je wat foto's maken, zowel van de linker als rechterkant. Er zijn namelijk legio trapassen, dus ik kan er zo weinig over zeggen.
Belangrijk is dat u hem helemaal uitelkaar haalt om te inspecteren op schade, schoon te maken en weer opnieuw te smeren. Dit geldt overigens voor alle lagers in een oude fiets, want dat is vaak al meer dan 10 (en dan ben ik optimistisch) jaar niet gedaan.
Groeten,
Y.
Belangrijk is dat u hem helemaal uitelkaar haalt om te inspecteren op schade, schoon te maken en weer opnieuw te smeren. Dit geldt overigens voor alle lagers in een oude fiets, want dat is vaak al meer dan 10 (en dan ben ik optimistisch) jaar niet gedaan.
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!
Bij deze wat fotos.
Hubert
Hubert
- Bijlagen
-
- Linkerkant
- IMG_0723.JPG (401.08 KiB) 9809 keer bekeken
-
- Rechterkant
- IMG_0721.JPG (419.14 KiB) 9809 keer bekeken
-
- IMG_0719.JPG (402.59 KiB) 9809 keer bekeken
-
- IMG_0718.JPG (486.79 KiB) 9809 keer bekeken
-
- Linkerkant met kogels
- IMG_0717.JPG (431.24 KiB) 9809 keer bekeken
-
- IMG_0714.JPG (429.95 KiB) 9809 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Aan de rechterkant zit normaal geen stofkap. Maar zo'n gapende spleet doet eerder denken dat er onderdelen vervangen zijn door exemplaren die niet de juiste maat hebben. De conus hoort in principe binnen de cup te vallen met een kleine spleet. Is er een groot verschil in diameter, of zit de conus gewoon ver naar buiten? In het laatste geval kan dat zijn omdat er te grote kogels in zitten.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
Zowiezo als je hem uit elkaar haalt is het aan te raden de kogels te vervangen. Meestal gaan ze nog heel lang mee, maar gezien hoe niet prettig een kogelbreuk is, is het een kleine moeite. Houdt rekening dat als je hem weer in elkaar draait, dat door het vastdraaien de lagers altijd net wat vaster komen, dus je moet net ietsje meer speling toevoegen. Check iig nadat je de trapas weer hebt gemonteerd dat alles soepel draait, zonder veel merkbare speling. En controleer de conussen van de trapas op vermoeiingsputjes en algemene slijtage. Maar wees zuinig op je as, want die zijn moeilijk te vervangen. Meestal beschouw ik het einde van zo'n trapas het einde van het leven van een bakfiets/transportfiets, of degene die je in handen hebt, of degene die zonder trapas komt te zitten doordat je die installeerd op de jouwe. Er zijn er niet veel meer van, en gezien er vele verschillende afmetingen van zijn, is het moeilijk om de juiste te vinden.
Bij deze nog wat fotos.
Kun jij zien of de kogels misschien te groot zijn? De konus lijkt wat ver uit te steken.
Als ik de wartel links los wil draaien: linksom of rechtsom?
Groeten,
Hubert
Kun jij zien of de kogels misschien te groot zijn? De konus lijkt wat ver uit te steken.
Als ik de wartel links los wil draaien: linksom of rechtsom?
Groeten,
Hubert
- Bijlagen
-
- De linkerkant lijkt goed aan te sluiten
- IMG_0731.JPG (485.52 KiB) 9775 keer bekeken
-
- Je ziet de kogels
- IMG_0730.JPG (307.57 KiB) 9775 keer bekeken
-
- Het lijkt dat de conus ver uitsteekt?
- IMG_0729.JPG (489.31 KiB) 9775 keer bekeken
- Jeroen Zuiderwijk
Of de kogels, of de conus (+ as) zijn te groot voor de cups. Maar je kunt beide oplossen door kleinere kogels te kiezen.
De conus aan de linker zijde zit in het algemeen vast op de as. Dus je moet de moer aan de rechter zijde losdraaien en daar de conus vervolgens losdraaien. Het helpt om de linker krank er weer tijdelijk op te zetten, zodat je voldoende moment kunt uitoefenen.
De conus aan de linker zijde zit in het algemeen vast op de as. Dus je moet de moer aan de rechter zijde losdraaien en daar de conus vervolgens losdraaien. Het helpt om de linker krank er weer tijdelijk op te zetten, zodat je voldoende moment kunt uitoefenen.
Bij normale stadsfietsen worden 1/4 kogels gebruikt, maar bij grote diameter trapassen ken ik slechts twee grotere maten in de fietsindustrie. Meet de oude kogels eens met de schuifmaat op in inches. Houdt er rekening mee dat je de maat iets naar boven moet afronden, daar de kogels door gebruik kleiner zijn geworden (slijtage). 

Sportief fietsend!
Wat zou de beste manier zijn om de wartel los te krijgen? Ik heb een steeksleutel 27 die het beste past, maar die schiet er steeds af. En als ik naar de beschadigingen op de wartel kijk, hebben ze hem er de vorige keer met een beitel afgeslagen.
Het lijkt me het meest logsich dat ik hem tegen de klok in er af met draaien?
Groeten,
Hubert
Het lijkt me het meest logsich dat ik hem tegen de klok in er af met draaien?
Groeten,
Hubert
- Jeroen Zuiderwijk
Wat bedoel je met een wartel? De moer moet als eerste los. Welke kant op weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat kun je zien aan de uitstekende schroefdraad. Zorg dat je een sleutel hebt die goed past, desnoods een engelse sleutel als je geen vaste hebt. En wat WD40 in laten trekken helpt altijd om het makkelijker los te krijgen.