Roestproblematiek

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Durabo88

Roestproblematiek

Bericht door Durabo88 »

Velen van jullie hebben waarschijnlijk wel met het probleem roest te kampen. De één laat het zitten, maar de ander wil het weg hebben. Ik kwam weer eens bij het merk Rustico terecht en kwam daar op Youtube een paar test-filmpjes (niet van de fabrikant) tegen. Ze hebben iets om te dompelen, een gel en een reactor om de werking van kruipolie flink te versterken.

Wat doen jullie met roest?
Sportief fietsend!
Fongers1952

Re: Roestproblematiek

Bericht door Fongers1952 »

Klinkt interessant, ik ga dat filmpje ook eens opzoeken :P
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
velophile

Bericht door velophile »

Anti-roest:

Heel aardig zijn ook deze tests:
http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Deze meneer heeft een aantal verroeste platen behandeld met diverse middelen. Deze platen liggen nu sinds 2010 op het dak. De invloed van weer en wind is elk jaar vastgelegd op de foto's.

Groet, Wiel
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Voor mij hangt het ook een beetje van de aard van de roest af.
Is 'ie destructief en vallen de roestschollen eraf, of zit er een bijna egale haast bronskleurige laag op.
Als het voor het beeld niet storend, of zelfs wenselijk, is laat ik die laatste het liefst zitten.
Zo'n laagje zat er ook op het stuur van mijn H65 Fongers.
Vroeger heeft op die plekken celluloid gezeten, en nu dat roestlaagje dat het metaal haast lijkt te beschermen.
Kan zijn dat er ook nog nikkel onder zit, maar ik heb het behandeld met owatrol en Tenco zwart (ongeveer 1:1).
Blijft het patina, maar het verschil met celluloid is wat verzacht.
Vroeger gebruikte ik vaak een roestomzettend product, op waterbasis.
Nigrin Rostumwandler heette het, ik kocht het in Duitsland (ligt hier bijna om de hoek).
Het leek net melk als het uit het flesje kwam, maar zodra je het op roest smeerde werd het paars, en later zwart.
Ik heb het veel gebruikt, ook bij de auto's, maar mijn laatste potje was ik een paar jaar geleden vergeten uit de schuur te halen tijdens strenge vorst.
Daarna deed het niets meer :(
Op zich was het trouwens heel aardig spul, met beperkingen natuurlijk.
Zonder afwerklaag was het niet duurzaam, maar het werkte op roestplekjes op een zwarte fiets goed vanwege de kleur.
Ook op diep ingebeten roest werkte het goed, en door het af te werken met lak bleef het lang roestvrij (meestal deed ik er een zinkcompound uit het blik, dus geen spuitbusje, overheen. Deze zinkverf bevat zeer veel zinkdeeltjes en werkt bijna als galvaniseren).

Ik merk wel, dat ik gaandeweg steeds minder m'n best doe om roest weg te werken :)

Groet, Erwin
Bijlagen
stuur Fongers vóór behandeling (ná laswerk)
stuur Fongers vóór behandeling (ná laswerk)
004.JPG (181.54 KiB) 6619 keer bekeken
stuur Fongers na behandeling
stuur Fongers na behandeling
001.JPG (394.54 KiB) 6619 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Hendrik op 12 nov 2016, 23.02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik heb een keer een roestverwijderaar gebruikt, maar geen Rustico. Na drie behandelingen was een deel van de roest weg, maar zat er een witte aanslag op die moeilijk verwijderbaar was. Uiteindelijk had ik staalwol gebruikt, en dat ging veel beter. Misschien werkt Rustico beter, maar ik vind het te veel gedoe.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Ja, roestverwijderaar heb ik ook wel eens gebruikt, inderdaad gedoe.
Het Duitse spul dat ik gebruikte, liet je gewoon zitten als grondlaag voor de verdere afwerkingen.
Het was een soort van fosfateerbehandeling, en het hechtte als grondlaag erg goed op de (aangeroeste) ondergrond.

Het blikje roestverwijderaar heb ik uiteindelijk verdund met water, en er kleine boutjes en moertjes en ander klein spul ingekieperd.
Mits die onderdelen vetvrij waren, werkte het wel.
Het kwam er brandschoon uit, maar wel meteen behandelen want het begon bijna direct weer aan te roesten.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Wees er wel voorzichtig mee. Als het een roestoplosser op zuurbasis is, dan kan het wel eens zijn dat het eerst geneutraliseerd moet worden na de behandeling, anders roest het heel rap weg. Ik heb dat ervaren met antiek gereedschap, waarbij de roestvlokken eraf vielen, ondanks dat het droog binnen lag. Als hetzelfde gebeurd met je fiets dan wordt je echt niet blij.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Het lijkt me sowieso altijd zaak om na het verwijderen van de roest meteen weer te behandelen, want het blanke staal zal altijd weer gaan roesten mits het met zuurstof in contact komt. Ik maak gereedschap daarom ook nooit vetvrij. Iets wat je wel met de plastic handgrepen moet doen, anders laten ze op den duur los.

Er zal uiteraard een verschil zitten in roestomvormers en roestoplossers. Misschien een idee om ze te combineren eerst de grote hoeveelheden verwijderen en daarna licht te laten roesten voor met de omvormer de roest tot een soort beschermende laag om te vormen. Owatrol kan daarvoor een middel zijn, maar dat is weer meer een drogende lijnolie met wat toevoegingen.

Daarbij is welke kant wil je met je fiets uit en wat kun je nog doen met de staat waar je de fiets in aantreft. Is hij alleen wat mat en is niks vervaagd, dan kun je gaan poetsen tot hageltje nieuw. Heb je veel lakschade en roest, dan zijn misschien andere keuzes van toepassing. Lakschade kan ook iets over het leven van je fiets zeggen. Zo had ik ooit een Fongers SH-55 sportfiets met lakschade door de hoeken van de aktetas die over de bovenbuis werd gehangen door de laatste gebruiker.

In ieder geval bedankt voor alle bijdragen en ik discussieer graag met jullie verder!
Sportief fietsend!
Plaats reactie