Voor mij hangt het ook een beetje van de aard van de roest af.
Is 'ie destructief en vallen de roestschollen eraf, of zit er een bijna egale haast bronskleurige laag op.
Als het voor het beeld niet storend, of zelfs wenselijk, is laat ik die laatste het liefst zitten.
Zo'n laagje zat er ook op het stuur van mijn H65 Fongers.
Vroeger heeft op die plekken celluloid gezeten, en nu dat roestlaagje dat het metaal haast lijkt te beschermen.
Kan zijn dat er ook nog nikkel onder zit, maar ik heb het behandeld met owatrol en Tenco zwart (ongeveer 1:1).
Blijft het patina, maar het verschil met celluloid is wat verzacht.
Vroeger gebruikte ik vaak een roestomzettend product, op waterbasis.
Nigrin Rostumwandler heette het, ik kocht het in Duitsland (ligt hier bijna om de hoek).
Het leek net melk als het uit het flesje kwam, maar zodra je het op roest smeerde werd het paars, en later zwart.
Ik heb het veel gebruikt, ook bij de auto's, maar mijn laatste potje was ik een paar jaar geleden vergeten uit de schuur te halen tijdens strenge vorst.
Daarna deed het niets meer
Op zich was het trouwens heel aardig spul, met beperkingen natuurlijk.
Zonder afwerklaag was het niet duurzaam, maar het werkte op roestplekjes op een zwarte fiets goed vanwege de kleur.
Ook op diep ingebeten roest werkte het goed, en door het af te werken met lak bleef het lang roestvrij (meestal deed ik er een zinkcompound uit het blik, dus geen spuitbusje, overheen. Deze zinkverf bevat zeer veel zinkdeeltjes en werkt bijna als galvaniseren).
Ik merk wel, dat ik gaandeweg steeds minder m'n best doe om roest weg te werken
Groet, Erwin