Dag allemaal,
Dank voor de toegang tot dit forum. Mijn naam is Eric Ravestijn en ik woon in de buurt van Haarlem. Alhoewel ik een 'oude' Raleigh Sports bezit (ca. 1964) ben ik op dit forum voor een andere reden.
Ik houd een overzicht en een verzameling bij van oude vaktijdschriften. Het is vaak een heel gepuzzel om de 'geboorte- en sterftedatum' van die oude vaktijdschriften te bepalen. Ook de volgorde waarin vaktijdschriften verschenen en verdwenen is niet altijd even duidelijk. Ik hoop hier mede-geinteresseerden in (oude) fietsvaktijdschriften te treffen, en antwoord te krijgen op vragen. Ik zou het leuk vinden als mede-geinteresseerden op dit bericht zouden willen reageren.
Oude fietsvaktijdschriften
-
Oude fietsvaktijdschriften
Vriendelijke groet,
Eric Ravestijn
Eric Ravestijn
Re: Oude fietsvaktijdschriften
Dag Eric,
Oude vaktijdschriften, zo goed als brochures en handleidingen uit het (verre) verleden zijn een bron van geconserveerde wijsheid. We zijn erg blij met zulke informatie op dit forum. Aan welke vaktijdschriften moeten we zoal denken?
Wim
Oude vaktijdschriften, zo goed als brochures en handleidingen uit het (verre) verleden zijn een bron van geconserveerde wijsheid. We zijn erg blij met zulke informatie op dit forum. Aan welke vaktijdschriften moeten we zoal denken?
Wim
DCR gaat nooit verloren....
-
Dag Wim,
Dat zeg je mooi: 'een bron van geconserveerde wijsheid'. Zelf zeg ik vaak dat vaktijdschriften 'leerboeken in afleveringen' zijn. Ik probeer de vaktijdschriften in een bepaalde-bijvoorbeeld de fietsen-branche in een chronologische volgorde te plaatsen. Op dit moment heb ik in beeld:
---De Nederlandsche Rijwielhandel (1ste nummer 1920)
---Fietsen, Bromfietsen, Onderdelen, Toebehoren
---Fietsmarkt
---Het Rijwiel (R.K. Bond van Rijwielhandelaren en Rijwielherstellers)
---Vakblad voor den Smid, Koperslager, Loodgieter, Installateur en den Handel in IJzerwaren, Motoren, Rijwielen, enz. (1912-1932)
---Vakblad voor den Smid, de Motoren- en de Rijwielindustrie (1910-1912),
maar ik ben bang dat dit (nog lang) niet alles is.
Dat zeg je mooi: 'een bron van geconserveerde wijsheid'. Zelf zeg ik vaak dat vaktijdschriften 'leerboeken in afleveringen' zijn. Ik probeer de vaktijdschriften in een bepaalde-bijvoorbeeld de fietsen-branche in een chronologische volgorde te plaatsen. Op dit moment heb ik in beeld:
---De Nederlandsche Rijwielhandel (1ste nummer 1920)
---Fietsen, Bromfietsen, Onderdelen, Toebehoren
---Fietsmarkt
---Het Rijwiel (R.K. Bond van Rijwielhandelaren en Rijwielherstellers)
---Vakblad voor den Smid, Koperslager, Loodgieter, Installateur en den Handel in IJzerwaren, Motoren, Rijwielen, enz. (1912-1932)
---Vakblad voor den Smid, de Motoren- en de Rijwielindustrie (1910-1912),
maar ik ben bang dat dit (nog lang) niet alles is.
Vriendelijke groet,
Eric Ravestijn
Eric Ravestijn
Beste Eric,
Het zijn zeker zeer interessante tijdschriften. Als het even kan zou ik er graag in kijken voor informatie over oude sportfietsen uit de jaren 50-60.
Naast deze tijdschriften weet ik dat Fongers en later PFG hun eigen fabriekstijdschrift hadden, nl. resp. Fongers Flitsen en REO Klanken.
Met vriendelijke groeten,
Yorick.
Het zijn zeker zeer interessante tijdschriften. Als het even kan zou ik er graag in kijken voor informatie over oude sportfietsen uit de jaren 50-60.
Naast deze tijdschriften weet ik dat Fongers en later PFG hun eigen fabriekstijdschrift hadden, nl. resp. Fongers Flitsen en REO Klanken.
Yorick.
Sportief fietsend!
Ik vond deze in de KB catalogus:
De rijwielhandelaar : oudste en meest verspreide klein-handelsorgaan in Nederland : officieel orgaan v/d Bond van Rijwiel- Motorhandelaren in Nederland
Tweewieler : officieel orgaan van het Centraal Bureau voor de Rijwielhandel, de Centrale Organisatie in de Tweewielerbranche en de Nederlandse Christelijke Bond van Rijwiel- en Motorhandelaren
Rijwiel- en motor-orgaan : officieel orgaan van den Nederlandsche Wieler Bond, de Stadion-wielerbaan en tal van vereenigingen
REMO
De rijwielhandelaar : oudste en meest verspreide klein-handelsorgaan in Nederland : officieel orgaan v/d Bond van Rijwiel- Motorhandelaren in Nederland
Tweewieler : officieel orgaan van het Centraal Bureau voor de Rijwielhandel, de Centrale Organisatie in de Tweewielerbranche en de Nederlandse Christelijke Bond van Rijwiel- en Motorhandelaren
Rijwiel- en motor-orgaan : officieel orgaan van den Nederlandsche Wieler Bond, de Stadion-wielerbaan en tal van vereenigingen
REMO
Sportief fietsend!
-
Beste Yorick,Durabo88 schreef:Beste Eric,
Yorick.
Dank voor je reactie. Als ik zeg dat ik een vaktijdschrift 'in beeld' heb, bedoel ik dat ik van het bestaan weet (en vaak niet meer dan dat). Als ik al een oud exemplaar van een vaktijdschrift heb, gaat het meestal om één enkel nummer. Zo heb ik hier bijvoorbeeld het nummer van 11 november 1932 van 'De Nederlandsche Rijwielhandel'. Voor mijn doeleinden scan ik alleen de voorpagina om als afbeelding te dienen in het overzicht dat ik bijhoud. T.z.t. wil ik best de overige pagina's scannen en die ter beschikking stellen op deze mooie website.
Van 'Fongers Flitsen' en 'REO Klanken' zou ik graag willen weten wanneer de eerste en laatste nummers verschenen zijn. Als je dat niet precies weet zijn (gefundeerde) schattingen ook welkom. Mocht je exemplaren van die tijdschriften hebben, dan houd ik mij aanbevolen voor scans (300 dpi) van de voorpagina's.
We houden contact!
Vriendelijke groet,
Eric Ravestijn
Eric Ravestijn
Geen idee de begin-einddatum. De REO klanken zal in ieder geval met het einde van de fabriek zijn beëindigd, dus 1970.
Locomotief-Simplex hadden ook een personeelsblad.
Wie weet nog meer over de vaktijdschriften?
Locomotief-Simplex hadden ook een personeelsblad.
Wie weet nog meer over de vaktijdschriften?
Sportief fietsend!