Gazelle toerfiets van 56 cm
Geplaatst: 26 nov 2016, 19.36
Vandaag op een plaatselijke beurs voor brommers en motoren geweest. Op ''de zwarte bergen'' een camping in Luyksgestel.
Ik kwam er 20 jaar geleden al. Gezellig beursje waar je niet snel zal verdwalen.
Ik kwam er vandaag een Gazelle herenfiets tegen bouwjaar 1935 met een wel heel erg laag frame.
56 cm ,dat is voor mij zo`n 14 cm te laag.
Het balhoofdplaatje van Gazelle past zelfs niet .Ook de kleine niet is mijn indruk.
De fiets heeft in Belgie gereden zo te zien aan de onderdelen.
Ook het stuur is Belgisch en heeft de opdruk 1935.
Toevalligerwijs ook het bouwjaar van de fiets.
Ik heb de fiets meegenomen voor de achternaaf. Dat is een BSA drieversnellingen naaf van afwijkend model.
Ik denk het eerste bouwjaar (1908) met die randjes langs de naafflenzen en (hier niet zichtbare) oliegat met afdekplaatje op de zijkant-schroefdeksel.
De conussen hebben ook opgestoken exentrieken waarmee in een BSA frame de kettingspanning wordt afgesteld.
Je ziet net een dun randje van de voorste exentriek zitten.
Binnenwerk is nog erg netjes al ben ik nog niet tot het diepste doorgedrongen. Ik ben wel benieuwd of de planeetwieltjes op kogels lopen. Dat hadden ze een korte periode.
Ik moet daarvoor eerst een gereedschapje maken om een schroefdeksel binnenin los te krijgen.
Mocht iemand de in`s en out`s van de BSA naven weten dan hoor ik het graag. Voor mij is het eerste bouwjaar nog niet 100% onomstoten al heb ik wel een vergelijkbare naaf (met jaartal dus)gevonden op internet.
Groeten,
Maarten
Ik kwam er 20 jaar geleden al. Gezellig beursje waar je niet snel zal verdwalen.
Ik kwam er vandaag een Gazelle herenfiets tegen bouwjaar 1935 met een wel heel erg laag frame.
56 cm ,dat is voor mij zo`n 14 cm te laag.
Het balhoofdplaatje van Gazelle past zelfs niet .Ook de kleine niet is mijn indruk.
De fiets heeft in Belgie gereden zo te zien aan de onderdelen.
Ook het stuur is Belgisch en heeft de opdruk 1935.
Toevalligerwijs ook het bouwjaar van de fiets.
Ik heb de fiets meegenomen voor de achternaaf. Dat is een BSA drieversnellingen naaf van afwijkend model.
Ik denk het eerste bouwjaar (1908) met die randjes langs de naafflenzen en (hier niet zichtbare) oliegat met afdekplaatje op de zijkant-schroefdeksel.
De conussen hebben ook opgestoken exentrieken waarmee in een BSA frame de kettingspanning wordt afgesteld.
Je ziet net een dun randje van de voorste exentriek zitten.
Binnenwerk is nog erg netjes al ben ik nog niet tot het diepste doorgedrongen. Ik ben wel benieuwd of de planeetwieltjes op kogels lopen. Dat hadden ze een korte periode.
Ik moet daarvoor eerst een gereedschapje maken om een schroefdeksel binnenin los te krijgen.
Mocht iemand de in`s en out`s van de BSA naven weten dan hoor ik het graag. Voor mij is het eerste bouwjaar nog niet 100% onomstoten al heb ik wel een vergelijkbare naaf (met jaartal dus)gevonden op internet.
Groeten,
Maarten