Fongers HZ60 1941

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
mglangeveld
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2016, 20.55

Fongers HZ60 1941

Bericht door mglangeveld »

Hallo,

Na wat vragen over een fiets die waarschijnlijk een namaak fongers van vlak na de oorlog is heb ik nog een vraag over een onlangs op marktplaats aangeschafte fiets die wel duidelijk een Fongers is.

Deze fiets werd aangeboden als een fiets uit 1950 maar bij nadere beschouwing stond er geen R in het serienummer maar een F

Ik zou erg graag willen weten welke onderdelen wel, en welke niet origineel zijn aan deze fiets omdat ik heb begrepen dat wegens onderdelen schaarste in WOII er nog wel eens afwijkende onderdelen op deze fietsen kunnen zitten.

Het is een Fongers HZ60 met serienummer F4136.

Ik ben met name benieuwd of het achterlicht origineel kan zijn. en of de afwijkende crank/voortandwiel en de dikke houten handvaten origineel kunnen zijn.

alle op en aanmerkingen zijn uiteraard welkom. In 1e instantie was deze fiets bedoeld als "zondagse" fiets en een andere aankoop als dagelijkse fiets, maar ik denk dat ik deze fiets voorlopig dagelijks wil gaan gebruiken.

Het zadel is een Fongers maar ga ik vervangen door een ander zadel omdat het voor mij niet prettig zit. De dikke houten handvaten zitten erg los en zijn veel te dik om prettig te kunnen vasthouden. Die zou ik graag vervangen door andere exemplaren die bij deze fiets passen? Welke handvaten zouden er indertijd opgezeten kunnen hebben?

De versnelling spingt tijdens het fietsen soms vanzelf van zijn 1 naar zijn 2. Heeft iemand daar ervaring mee en wellicht een tip om dat probleem op te lossen?
Bijlagen
2016-11-27-21.20.23.jpg
2016-11-27-21.20.23.jpg (283.87 KiB) 6191 keer bekeken
2016-11-27-21.20.35.jpg
2016-11-27-21.20.35.jpg (183.65 KiB) 6191 keer bekeken
2016-11-27-21.07.23.jpg
2016-11-27-21.07.23.jpg (294.9 KiB) 6191 keer bekeken
2016-11-27-21.07.05.jpg
2016-11-27-21.07.05.jpg (204.12 KiB) 6191 keer bekeken
2016-11-27-21.07.14.jpg
2016-11-27-21.07.14.jpg (246.32 KiB) 6191 keer bekeken
2016-11-27-21.07.00.jpg
2016-11-27-21.07.00.jpg (295.26 KiB) 6191 keer bekeken
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers HZ60 1941

Bericht door Hendrik »

Goedenavond.

Ben ik weer... :)
Zelf ben ik de laatste tijd wat met Fongers in de weer geweest, maar geen deskundige hoor.
Wel heb ik op mijn HF60 een gelijkend achterlichtje zitten, in combinatie met een Lucifer koplamp en dynamo.
Het lichtje is volgens mij van Spanninga, al kon ik die naam nergens vinden (is ook een beetje beschadigd)
De 'eigen merk' achterlichten van Fongers lijken hier op.
Ook heeft mijn HF een tandwiel op de cranck dat lijkt op het uwe, al zit het tandwiel bij de mijne vast en niet geklonken (of geschroefd?) zoals bij uw- overigens mooie!- Fongers.

Wat mij opviel bij het zoeken naar afbeeldingen van Fongers fietsen (hetgeen ik afgelopen tijd geregeld deed) is dat ik dit, vrij gangbare model, tandwiel meer op oude Fongers fietsen zag zitten.
Ik kan u geen antwoord geven op uw vraag over de origine, maar het intrigeerde mij ook al een tijdje!

Ik kan me goed voorstellen dat bij een fiets die veel werd gebruikt, vroeg of laat het tandwiel aan vervanging toe was.
En dat de 'fietsenmaker om de hoek' een universeel product monteerde als het zo uit kwam.
Wat betreft mijn HF60 had ik een beetje twijfel over de originaliteit van de trapas (zeskante borgmoer en stofkap) maar die heb ik nog niet open gehad.

Verder zitten er op mijn HF de getoonde handvatten.
Volgens mij celluloid op karton, en de einden zijn gemerkt "FG" ,Fongers dus.
Overigens is de HF60 van 1956.

Groet, Erwin
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (174.66 KiB) 6163 keer bekeken
002.JPG
002.JPG (139.14 KiB) 6163 keer bekeken
004.JPG
004.JPG (103.37 KiB) 6163 keer bekeken
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Fongers HZ60 1941

Bericht door maartenB »

Ik reageer even op het bericht van Langeveld.
Mooie originele fiets, misschien wat mee gedaan gedurende zijn lange leven, maar dat mag je er ook aan afzien. Dat achterlicht past best goed, dat zal er toch pas na de oorlog (verduistering) opgezet zijn.

Voor de handvatten zou je inderdaad van die celluloid moeten zoeken, zoals hierboven getoond.
Die originele Dover handvatten die Fongers monteerde zijn erg schaars, ik heb misschien wel een setje ongebruikte over, maar dat is geen koopje.
Via marktplaats worden heel redelijke replica Dover handvatten van rubber aangeboden. Of andere van celluloid. Hout was in elk geval niet origineel af-fabriek.

Je naaf: eerst eens met afstellen proberen, als dat niet werkt toch maar eens open maken, evt met hulp van iemand van de club?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers HZ60 1941

Bericht door Durabo88 »

Ga er maar van uit dat al de lagers droog staan dus open halen, schoonmaken en smeren is een pre. Controleren op schade en versleten onderdelen vervangen. Dan slijt hij in te toekomst ook minder snel.

Welke smering je moet gebruiken kan ik later wel vertellen.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Fongers HZ60 1941

Bericht door Maarten Waarlé »

Ik ben het er mee eens dat het goed is om een naaf eens uit elkaar te halen om het schoon te maken en de slechte onderdelen te vervangen.
Maar wat ik lees is waarschijnlijk een probleem van de versteller. Daar wil het uitstekende ''fixatiebultje'' van het hendeltje nog wel eens wat afslijten waardoor de fixatie in een bepaalde versnelling (1 en/of 2) niet meer goed is.
Wat je kan doen met een van het frame los genomen versteller is het asje even los halen en dan het hendeltje een stukje uit de houder halen.
Er komt dat ook een bladveertje los (dat moet later weer mee terug). boven op de bankschroef vast gehouden kan je met een drijvertje dat z.g. fixatie uitsteekseltje op de hendel een tik geven zodat het net iets meer uit steekt.
Je fixatie wordt dan terug wat gerichter en duidelijker in de versnellingen.
Alles met beleid doen uiteraard.

Groeten,
Maarten
Hendrik
Berichten: 277
Lid geworden op: 17 mar 2014, 22.30

Re: Fongers HZ60 1941

Bericht door Hendrik »

De foto's van de HF delen had ik ter illustratie van de overeenkomsten geplaatst, maar eerlijk gezegd was dit mijn eerste Fongers met deze handvatten.
De rest was voorzien van handvatten gelijkend op die van bijgevoegde foto, een vrij algemeen model.
Wel in zowel zacht rubber (PVC ?) als een hardere kunststof (Celluloid?)
Zal de schaarste van originele handvatten te maken hebben met de kwetsbaarheid van celluloid, vooral bij koude?

Groet, Erwin
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (146.27 KiB) 6105 keer bekeken
mglangeveld
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mar 2016, 20.55

Re: Fongers HZ60 1941

Bericht door mglangeveld »

Dank voor alle reacties!

Ik ga opzoek naar een paar passende handvatten, "Dover" model lijkt met prima voorlopig :). Wat mij betreft hoef de fiets niet terug naar de staat waarin deze Af-Fabriek in 1943 geleverd is. Ik ga meer voor de historische authenticiteit waarbij slijtage/gebruik en aanpassingen uit het verleden best zichtbaar mogen zijn (in combinatie met functionele authenticiteit uiteraard, want ik moet er wel op kunnen fietsen ;).
Uit oogpunt van rijplezier vervang ik ook het zadel voor een comfortabeler "vasad" zadel afkomstig van mijn andere marktplaatsaankoop (vermoedelijk een Fonger "vervalsing" van vlak na de oorlog op basis van een onbekend frame <1937.

Ik ga aan de slag met de adviezen voor de versnelling.... Het "fixatiebultje" lijkt me een goed begin (en een mooi woord voor Galgje).

Alles openmaken en smeren kan natuurlijk nooit kwaad. Ik neem aan dat kogellagervet of multipurpose van Kroon oil een prima keuze is? Of zijn er betere opties?
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Fongers HZ60 1941

Bericht door Durabo88 »

Als je je versnellingsnaaf uit elkaar gaat halen, dan zou ik even een bouwtekening van http://www.sturmey-archerheritage.com/ af plukken. Verder alles op volgorde van de montage op de werkbank neerleggen en dan systematisch alles schoonmaken en controleren.

NB: Aan de tandwielkant zit het binnenwerk met de cup in de naafhuls geschroeft. Deze draai je met een speciale sleutel los of minder orthodox met een hamer en een dreveltje.

Mvg,

Yorick.
Sportief fietsend!
Plaats reactie