Vervangen stuurslot Raleigh

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
asterduc

Vervangen stuurslot Raleigh

Bericht door asterduc »

Laatst kocht ik ern Raleigh met stuurslot echter zonder sleutel.
Denis W had toevallig een voorvork liggen met slot sleutel.
Vervangen van het slot leek me aanvankelijk niet evident maar dat bleek in de praktijk wel mee te vallen.
Het slot zonder sleutel liet zich eenvoudig uitboren. Het verwijderen van het nieuwe slot viel ook mee en zo ook de montage.

Alle delen van het nieuwe slot.
het nieuwe slot, gedemonteerd uit de nieuwe vork.
het nieuwe slot, gedemonteerd uit de nieuwe vork.
20170116_151040_resized.jpg (453.98 KiB) 4870 keer bekeken
uitboren van het oude slot. In de slotpin heb ik een gaatje geboord om naderhand de pin dmv een spaak naar boven te kunnen trekken. Dat is nodig om het slot uit de vork te trekken.
uitboren van het oude slot. In de slotpin heb ik een gaatje geboord om de pin naar boven te kunnen trekken
uitboren van het oude slot. In de slotpin heb ik een gaatje geboord om de pin naar boven te kunnen trekken
20170116_150657_resized.jpg (438.67 KiB) 4870 keer bekeken
Dit is het uitgeboorde slot. Het is zaak om met de boor tot het einde aan de onderkant van de slotpin te komen. Eens de boor daardoor gaat breekt het onderste lipje snel af waardoor het slot uit de vork kan.
het uitgeboord slot
het uitgeboord slot
20170116_150919_resized.jpg (451.88 KiB) 4870 keer bekeken
en het nieuwe slot gemonteerd in de oude vork. Optisch geen verschil en het slot werkt feilloos.
het nieuwe slot gemonteerd in de oude vork
het nieuwe slot gemonteerd in de oude vork
20170116_150437_resized.jpg (343.2 KiB) 4870 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
maartenB

Re: Vervangen stuurslot Raleigh

Bericht door maartenB »

Leuk om te lezen Ed. En een Raleigh in jouw collectie? Dat is nieuws!
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

maartenB schreef: En een Raleigh in jouw collectie? Dat is nieuws!...
... ik had er al ééntje en nu dus een tweede. Hij staat tussen een harem Gazelle's en begint al aardig te wennen.

Ik bemerkte hem net toen hij werd opgeladen om naar de ijzerboer te gaan (samen met nog een NSU damesfiets) en dat kon ik echt niet laten gebeuren.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Ik volg dit onderwerp met interesse. De oude fiets van mijn oma had ook zo'n slotje.
Sportief fietsend!
BIS2811

Bericht door BIS2811 »

mijn vader heeft een oude Raleigh, maar door diverse verhuizingen is hij het sleuteltje kwijt geraakt.
Ik heb de beschrijving gelezen om het stuurslot open te krijgen, mooie uitdaging! Wat precies bedoel je met de slotpin?

( In de slotpin heb ik een gaatje geboord om naderhand de pin dmv een spaak naar boven te kunnen trekken. Dat is nodig om het slot uit de vork te trekken.Het is zaak om met de boor tot het einde aan de onderkant van de slotpin te komen. Eens de boor daardoor gaat breekt het onderste lipje snel af waardoor het slot uit de vork kan)

Ik hoor heel graag van je,
Groet,
Barbara
Plaats reactie