trapas vervangen veeno 128319

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Joostkappelhof

trapas vervangen veeno 128319

Bericht door Joostkappelhof »

ik heb een prachtige Veeno herenfiets, met framenummer 128319 (tussen 1930 en 1950). Hij heeft echter wat onderhoud nodig: er zit speling in de trapas. Die wil ik dus vervangen. De borgmoer zit echter muurvast (hij moet toch linksom los?). Wie heeft een goede tip voor mij?
de trapas aan de linkerzijde
de trapas aan de linkerzijde
trapas1.jpg (184.76 KiB) 4652 keer bekeken
de rechterzijde (tandwiel)
de rechterzijde (tandwiel)
trapas2.jpg (144.55 KiB) 4652 keer bekeken
Is er nog iemand met een voorraadje assen, cups en kogels?
Maarten Waarlé

Re: trapas vervangen veeno 128319

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Joost,
Jouw trapas heeft linkse draad dus los draaien met de klok mee.
Je kan dan het best een losse crank aan de andere kant op de as zetten dan heb je iets om de as tegen te houden.

Die zware assen kunnen vaak lang mee ook al zitten er wat rommelige stukken op de loopvlakken. Voor precisiewerk kun je ze wel vervangen natuurlijk.
Groeten,
Maarten
fietser

Bericht door fietser »

Dit is een Thompson-trapas en die heeft aan de afstelkant (links dus) linker schroefdraad. Dus: de borgmoer moet niet linksom los maar rechtsom. Normaal gesproken laat je bij de demontage van zo'n Thompson-trapas de rechter crank vast op de as zitten, dan heb je een mooi handvat om de zaak aan de linkerkant los te draaien. Met een steeksleutel maat 13 kun je de as ook op het spievlak vastpakken, maar als je dan bij het losdraaien van de borgmoer te veel kracht moet zetten kun je het spievlak beschadigen omdat de as van zacht staal is. Dus met gevoel te werk gaan en desnoods (of voor de zekerheid maar meteen) de rechter crank met crankspie weer monteren voordat je de borgmoer losdraait.

Het alternatief is een passend stuk vlak staal op het spievlak leggen en daarmee de hele fiets (plat liggend, trapas in verticale stand) in de bankschroef zetten. Dan kun je de borgmoer ook zonder zorgen losdraaien.

Succes,
fietser
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Kleine aanvulling. Goed schoonmaken en controleren of de schade acceptabel is. Kogeltjes kun je natuurlijk wel beter vervangen, als je die grote maat kunt vinden.
Sportief fietsend!
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Die Veeno trapassen zijn inderdaad zwaar gedimensioneerd; ze zouden in een transportfiets eveneens niet misstaan.
Ik heb ook een paar Veeno's met zo'n dikke as, waaronder een roestig 'lijk' dat jaren ergens buiten had gelegen.
Zelfs bij die fiets hoefde ik alleen maar de kogels te vervangen en de cups en conussen wat polijsten, en alles draaide weer picobello.
Grote kans dat jouw trapas alleen maar wat revisie behoeft.
Trouwens, vervangers van dezelfde maat liggen niet direct voor het oprapen.
Succes!

Groet, Erwin
Plaats reactie