Leo met een oude bakfiets
Leo met een oude bakfiets
Hallo iedereen,
Even voorstellen;
Leo uit Vorden (bij Zutphen) en heb een hoop vragen over het in gebruik nemen van deze bakfiets. Het doel is om hem echt te gebruiken. Voor dat dat kan echter:
Al minstens drie keer overgeschilderd met de kwast. De staat van het meeste metaal is slecht tot erbarmelijk! Toch moet het meeste origineel blijven bij gebrek aan vervangers.
1 Het frame: Dit is in redelijke staat. De achterbrug bij de trapas moet opgelast worden. Het trapashuis zelf moet hersteld worden (Waarschijnlijk tijdens een studenten race zonder lagers rondgetrapt. resultaat is weggesleten as en lagerhuis)
2. wielen: erbarmelijk! Toch moeten ze mee. 40 spaaks 26 inch. Geen vervanging voor gevonden. Het missende metaal met tig lassen weer terugbrengen en daarna bijwerken en richten. één as is de schroefdraad beschadigd. Nieuwe draaien.
3. Bladveren: erbarmelijk. Toch repareren/herstellen.
4. spatborden voor de helft aanwezig. Zijn nog te koop.
5. Zadel: erbarmelijk. een lepper 90 (op de foto niet te zien) Toch herstellen/repareren, omdat het kan.
6. Bak: niet meer origineel en vol houtworm.
Kent iemand het merk/maker? alles is Engelse maten.
Het is niet mijn eerste project, wel de eerste die ik met jullie wil delen.
groeten,
Leo.
Even voorstellen;
Leo uit Vorden (bij Zutphen) en heb een hoop vragen over het in gebruik nemen van deze bakfiets. Het doel is om hem echt te gebruiken. Voor dat dat kan echter:
Al minstens drie keer overgeschilderd met de kwast. De staat van het meeste metaal is slecht tot erbarmelijk! Toch moet het meeste origineel blijven bij gebrek aan vervangers.
1 Het frame: Dit is in redelijke staat. De achterbrug bij de trapas moet opgelast worden. Het trapashuis zelf moet hersteld worden (Waarschijnlijk tijdens een studenten race zonder lagers rondgetrapt. resultaat is weggesleten as en lagerhuis)
2. wielen: erbarmelijk! Toch moeten ze mee. 40 spaaks 26 inch. Geen vervanging voor gevonden. Het missende metaal met tig lassen weer terugbrengen en daarna bijwerken en richten. één as is de schroefdraad beschadigd. Nieuwe draaien.
3. Bladveren: erbarmelijk. Toch repareren/herstellen.
4. spatborden voor de helft aanwezig. Zijn nog te koop.
5. Zadel: erbarmelijk. een lepper 90 (op de foto niet te zien) Toch herstellen/repareren, omdat het kan.
6. Bak: niet meer origineel en vol houtworm.
Kent iemand het merk/maker? alles is Engelse maten.
Het is niet mijn eerste project, wel de eerste die ik met jullie wil delen.
groeten,
Leo.
Re: Leo met een oude bakfiets
Hallo Leo,
welkom op het Forum. Leuk dat je dit project met ons wil delen
.
Jouw bakfiets is een Gazelle, en een tamelijk oude ook nog. Mooi spul.
Het is leuk voor leden hier als je foto's maakt van onderdelen die je gedemonteerd hebt, en al helemaal als je foto's maakt van geslaagde reparaties of renovaties.
Mijn 2 centen nav je eerste bericht: Gazelle onderdelen destijds waren van hele goede kwaliteit, het loont vaak de moeite om ze netjes te maken en opnieuw te monteren met verse vet en kogels e.d. Daarentegen had Gazelle toen al een handje van afwijkende ('speciale') maten, zelfs in de kogelmaten, dus wisselen met andere generieke bakfietsspullen zal niet gaan. Ikzelf zou pas overgaan tot (laten) tig-lassen en nieuw draaien als de originele spullen echt helemaal naar de galemiezen zijn. Een originele Gazelle trapas met lichte slijtage maar netjes gemonteerd met correcte kogelmaat enzo gaat meestal weer jaren mee, echt waar.
Succes met het project en schroom vooral niet om updates te posten!
welkom op het Forum. Leuk dat je dit project met ons wil delen

Jouw bakfiets is een Gazelle, en een tamelijk oude ook nog. Mooi spul.
Het is leuk voor leden hier als je foto's maakt van onderdelen die je gedemonteerd hebt, en al helemaal als je foto's maakt van geslaagde reparaties of renovaties.
Mijn 2 centen nav je eerste bericht: Gazelle onderdelen destijds waren van hele goede kwaliteit, het loont vaak de moeite om ze netjes te maken en opnieuw te monteren met verse vet en kogels e.d. Daarentegen had Gazelle toen al een handje van afwijkende ('speciale') maten, zelfs in de kogelmaten, dus wisselen met andere generieke bakfietsspullen zal niet gaan. Ikzelf zou pas overgaan tot (laten) tig-lassen en nieuw draaien als de originele spullen echt helemaal naar de galemiezen zijn. Een originele Gazelle trapas met lichte slijtage maar netjes gemonteerd met correcte kogelmaat enzo gaat meestal weer jaren mee, echt waar.
Succes met het project en schroom vooral niet om updates te posten!
Re: Leo met een oude bakfiets
Hallo tdbruin,
Dank voor de info! Ik had als zo'n vermoeden (staat op de achternaaf) maar twijfelde om dat de gazelle's die ik gezien heb een heel andere balhoofdconstructie hebben.
Je wilde onderdeel foto's? Hier heb ik er een paar.
Het lijkt een thompson as, maar toch geheel afwijkend van maat. De buitenmaat van de cub is 41,5mm (ingeperst zonder buitenrand, dus in tegen een borst in het trapashuis) Heeft iemand dat nog liggen?
Ik denk de as dicht te lassen, de conus er proberen of te krijgen. (zit geperst) Het trapashuis moet ook gelast worden. Er is echt een gedeelte weg.
Draaien is geen probleem, kotteren wel om het trapashuis weer rond te krijgen... Iemand een idee?
Ik zal binnen korte detail foto's van de andere onderdelen posten.
groeten,
Leo.
Dank voor de info! Ik had als zo'n vermoeden (staat op de achternaaf) maar twijfelde om dat de gazelle's die ik gezien heb een heel andere balhoofdconstructie hebben.
Je wilde onderdeel foto's? Hier heb ik er een paar.
Het lijkt een thompson as, maar toch geheel afwijkend van maat. De buitenmaat van de cub is 41,5mm (ingeperst zonder buitenrand, dus in tegen een borst in het trapashuis) Heeft iemand dat nog liggen?
Ik denk de as dicht te lassen, de conus er proberen of te krijgen. (zit geperst) Het trapashuis moet ook gelast worden. Er is echt een gedeelte weg.
Draaien is geen probleem, kotteren wel om het trapashuis weer rond te krijgen... Iemand een idee?
Ik zal binnen korte detail foto's van de andere onderdelen posten.
groeten,
Leo.
Re: Leo met een oude bakfiets
Helaas heb ik weinig verstand van bakfietsen, maar van zo'n trapas wordt niemand vrolijk. 

Sportief fietsend!
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Leo met een oude bakfiets
Idd een Gazelle, jaren '60 ongeveer als ik mij niet vergis. Die trapas lijkt opzich nog wel te redden als je de gesleten baan vol last. Ik kan alleen niet goed zien hoe de conussen er aan toe zijn. Hetzelfde geld voor de cups in het trapashuis. Zolang de baan voor de kogels goed is, is het nog wel te redden. De rest is te repareren. Als de loopbanen vol met putten zitten dan is het een beetje einde bakfiets, en zul je waarschijnlijk een tweede exemplaar moeten zoeken ofzo om er weer een hele van te maken.
Als de velgen niet goed meer zijn, dan is dat een nog groter probleem, zeker als het 40 spaaks velgen zijn. Die zijn er bijna niet meer. Dat betekent dan dat de hele wielen niet meer te gebruiken zijn, omdat ook de naven niet hergebruikt kunnen worden.Ik zit zelf met een bakfiets met een Gazelle achterwiel waarbij de velg op is. Daarbij zal ik ook het hele wiel moeten vervangen. Dus dat wordt afwegen of deze bakfiets de moeite waard is, of een andere zoeken die meer potentie heeft. Vaak is het beter om een paar bakfietsen aandachtig te bekijken, en de beste te houden en op te knappen. Dat kan heel veel geld en moeite besparen. Ik heb dat niet gedaan, en achteraf veel spijt van
Als de velgen niet goed meer zijn, dan is dat een nog groter probleem, zeker als het 40 spaaks velgen zijn. Die zijn er bijna niet meer. Dat betekent dan dat de hele wielen niet meer te gebruiken zijn, omdat ook de naven niet hergebruikt kunnen worden.Ik zit zelf met een bakfiets met een Gazelle achterwiel waarbij de velg op is. Daarbij zal ik ook het hele wiel moeten vervangen. Dus dat wordt afwegen of deze bakfiets de moeite waard is, of een andere zoeken die meer potentie heeft. Vaak is het beter om een paar bakfietsen aandachtig te bekijken, en de beste te houden en op te knappen. Dat kan heel veel geld en moeite besparen. Ik heb dat niet gedaan, en achteraf veel spijt van

Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Leo met een oude bakfiets
Hallo Jeroen,
Bedankt oor de info! Voor wat betreft de wielen: Inderdaad, ik heb een half jaar gezocht zonder resultaat. Ze moeten dus opgekalefaterd worden. De naven zijn nog best in orde (afgezien van wat lompe studenten reparaties)
De trapas ook schoongemaakt:
Ik zie nu dat de linker conus helemaal niet geperst is maar ook met schroefdraad erop zit. Nu ik het zo bekijk lijkt het wel of alle conussen hetzelde draad hebben (links en rechtse varianten) Dus voorwielen, balhoofd en trapas. Deze is waarschijnlijk niet meer bruikbaar helaas. De trapas is nog wel te redden.
Hier trouwens een foto van de bladveren. Ze zeggen dat ik gek ben...
Volgens mij ben ik nog niet klaar...
Bedankt oor de info! Voor wat betreft de wielen: Inderdaad, ik heb een half jaar gezocht zonder resultaat. Ze moeten dus opgekalefaterd worden. De naven zijn nog best in orde (afgezien van wat lompe studenten reparaties)
De trapas ook schoongemaakt:
Ik zie nu dat de linker conus helemaal niet geperst is maar ook met schroefdraad erop zit. Nu ik het zo bekijk lijkt het wel of alle conussen hetzelde draad hebben (links en rechtse varianten) Dus voorwielen, balhoofd en trapas. Deze is waarschijnlijk niet meer bruikbaar helaas. De trapas is nog wel te redden.
Hier trouwens een foto van de bladveren. Ze zeggen dat ik gek ben...
Volgens mij ben ik nog niet klaar...
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Leo met een oude bakfiets
De conus aan de kant van het kettingblad zit altijd vast. Ik vermoed dat die erop is gezet met een krimp passing (ondermaatse schroefdraad), door die er heet op te draaien, waarna die door afkoeling krimpt en vast zit. Daarom zullen de schroefdraad van conussen en/of de schroefdraad op de trapas aan beide kanten niet identiek zijn. Je kunt kijken of je de conus kunt verwijderen, en bij Toon Mensinck kijken of je een conus kunt vinden die erop past. Dan moet je er wel een sluitmoer en ring bij plaatsen om hem vast te zetten. Dat is geen gebruikelijke oplossing, maar het zou mogelijk wel kunnen werken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Leo met een oude bakfiets
Die bladveren zijn wel apart. Ik heb ze nog nooit met zoveel lagen gezien, ook niet waarbij de kortere stukken zo ver naar beneden gebogen zijn. De verbindingen zijn in ieder geval goed te repareren. Nieuwe bouten zijn aan te raden. Bij mijn bakfiets waren die bijna volledig doorgesleten. Zolang de roestputten niet te extreem diep gaan, zijn de bladen ook nog prima te gebruiken.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Leo met een oude bakfiets
Hallo weer,
alleen een korte reactie vandaag:
allereerst dank voor de foto's. Die laten helaas idd zien dat de trapas er wel heel slecht aan toe is, zoals je beschreef
. Is het een 18mm as (dikte)? Ik durf niet te zeggen of het oplassen van die flink diepe insnede echt veel zin heeft, maar heel veel kwaad kan het in die toestand niet doen. En dan is het inderdaad zaak om cups te vinden, en hopen dat die conussen weer een beetje inslijten, want die zien er niet eens zo heel beroerd uit.
Voor de zijwielen ben ik optimistischer. Nieuwe bakfietsvelgen zijn gewoon te koop bij de groothandel, het is geen geweldige chroom maar ook weer geen dramatisch slechte kwaliteit. Het spaken van een 40gaats naaf op een 36gaats velg is niet heel makkelijk maar ik heb het een paar keer moeten doen en (afgezien van de bezwaren van de puristen) levert het een prima rijdbaar wiel op.
[edit: ik zie nu pas die foto met die kapotte conus vd trapas, oei. Zoals je schreef: je bent nog niet klaar..]
alleen een korte reactie vandaag:
allereerst dank voor de foto's. Die laten helaas idd zien dat de trapas er wel heel slecht aan toe is, zoals je beschreef

Voor de zijwielen ben ik optimistischer. Nieuwe bakfietsvelgen zijn gewoon te koop bij de groothandel, het is geen geweldige chroom maar ook weer geen dramatisch slechte kwaliteit. Het spaken van een 40gaats naaf op een 36gaats velg is niet heel makkelijk maar ik heb het een paar keer moeten doen en (afgezien van de bezwaren van de puristen) levert het een prima rijdbaar wiel op.
[edit: ik zie nu pas die foto met die kapotte conus vd trapas, oei. Zoals je schreef: je bent nog niet klaar..]
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Leo met een oude bakfiets
Het kettingblad ziet er dan weer wel nog goed uit. Zuinig op zijn, want die blijken nog schaarser te worden dan trapassen.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/