Pagina 1 van 2
George Townsend Ecossais safety uit Frankrijk
Geplaatst: 14 feb 2017, 21.12
door maartenB
Een paar maanden terug heb ik in Frankrijk weer een afgeleefde safety gekocht. Krom frame en bij inspectie thuis bleek er wel meer mis mee - maar gelukkig ook veel goed.
Ik vond (en vind) de fiets interessant vanwege de manier van ketting spannen en vanwege het feit dat er nog geen echte zadelbuis is. Dit frame is nog net voordat ze doorkregen dat het heel logisch zou zijn om een wat forsere buis te maken in plaats van het iele buisje dat er nu loopt, en om die buis van zadel tot bracket te laten lopen. Nog net voor het definitieve diamantframe dus: 1890-1892.
Ook dat er nog geen balhoofd is maar in feite gewoon een glijlager in het hoofd, op spanning gehouden met 2 veren, vind ik erg mooi. En originele pedalen natuurlijk, ook mooi meegenomen.
Hier een paar foto's kort na aankoop, het voorwiel is hier tijdelijk vervangen:

- IMG_6115.JPG (204.87 KiB) 9673 keer bekeken
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 14 feb 2017, 21.22
door maartenB
Maar wat is dan het merk?
Het framenummer 4838 is op diverse plaatsen te lezen en de fiets lijkt opmerkelijk veel op de Britse George Townsend 'Ecossais', die in Frankrijk werd verkocht, aldus bijgaande advertentie.
Maar of het ook werkelijk dat model is? De bouten hebben wel Engelse maten, ik vermoed dat de fiets Engels fabrikaat is. Inmiddels is in Frankrijk trouwens een tweede exemplaar opgedoken via forum TonTonVelo.
Wie iets herkent aan deze fiets of iets weet van Georgee Townsend: laat maar horen!!!!
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 14 feb 2017, 21.28
door maartenB
Voor de restauratie heb ik een aantal lastige klussen staan. De naven lijken origineel, maar de brede cushion velgen zijn te klein voor het frame en dus ooit vervangen. Daarbij zijn de originele spaken voorzien van nippels aan de velg, ook dat hoort echt niet.
Dus:
- andere velgen (smaller, groter, massieve band)
- andere spaken of de originele aanpassen.
- een set spatborden
- het frame richten en er iets mee doen, het is in Frankrijk gestraald en in primer gezet. Bah, geef mij liever de originele roest....
Dat zijn de grote klussen. Er zijn er al een paar gedaan. Zo hebben Maarten W en ik het frame weer recht gebogen. Jullie weten vast wel wie het echte werk deed

Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 14 feb 2017, 21.51
door maartenB
Voor het maken van de spatborden heb ik een pers kunnen lenen. Safeties hebben in feite allemaal dezelfde spatborden, een eenvoudig bol profiel, vrij smal, geen omgefelsde rand maar gewoon dik 1 mm staal.
Eerst een platte strip maken, die met de twee hulpstukken bol persen. Dat kan in een hydraulische pers, maar bij mij gaat het gewoon in de bankschroef.
Daarna haal je de strip door de verstelbare pers met geprofileerde rollen. Steeds een beetje krommer. En omdat het metaal eigenlijk niet wil, moet ik af en toe de bobbels in de rand wegtikken. En daarna weer door de pers. Uiteindelijk gaat het best vlot en het ziet er erg goed uit!
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 14 feb 2017, 22.11
door maartenB
Van mijn volgende klus, het maken van 2 velgen, heb ik te weinig foto's. Soms wil je ook gewoon doorklussen.
Ik heb een buis van 20 mm buitendiameter en 2,3 mm wanddikte gebruikt. Die was bij Theunissen in Eindhoven te koop voor weinig.
Daar klem ik met lijmtangen een klein hoekprofiel tegenaan, en langs dat profiel slijp ik de buis door.
Dat is een paar keer proberen, het komt erg nauw dat de buis exact gelijk is doorgeslepen.
Want daarna gaat het in de 2e (veel zwaardere) pers, (ook van Maarten W geleend) en als er dan een dikker stuk buis is, wordt de diameter van het wiel daar kleiner. In feite buigt hij het krommer.
Dus voor een regelmatig rond wiel heb je een regelmatig doorgeslepen buis nodig. Bij mijn tweede wiel lukte dat beter dan bij de eerste.
De wielen op maat gemaakt en de uiteinden doorgelast. Nu gaatjes boren, de velgen aan de uiteinden vlak slijpen zodat er een soort 'halve maan'-profiel ontstaat. En dan kan ik de spaken gaan maken.
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 14 feb 2017, 23.52
door Hendrik
Mooi werk, en mooi gereedschap ook
Bijzonder dat dit al zo dicht bij de 'moderne' fiets komt, maar toch nog heel anders is.
Stuurt het niet vreselijk zwaar, zo'n glijlager met drukveren?
Groet, Erwin
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 15 feb 2017, 09.55
door velootje
blijkbaar moet je Maarten heten om gouden handen te hebben
succes verder,
graag veel foto's doorsturen, dit is super leuk om te volgen
bedankt
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 15 feb 2017, 10.07
door Jeroen Zuiderwijk
Weer een mooi project om te volgen. Wel bijzonder dat er nog steeds zulke fietsen te voorschijn komen. Dat doet je toch afvragen wat er allemaal nog meer verborgen ligt.
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 15 feb 2017, 10.16
door maartenB
Er staat nog verschrikkelijk veel op zolders en in schuren. In nederland, maar in Frankrijk of de USA nog veel meer. Deze fiets was door de vorige Franse eigenaar gewoon bij de locale brocante gekocht...
Re: Kromme safety uit Frankrijk
Geplaatst: 15 feb 2017, 11.57
door 9Bicy6clet!!3
Hallo Maarten,
Leuk project en de prijzen in Frankrijk zijn een stuk beter als hier en inderdaad kun je fietsen op de gekste plaatsen vinden daar,Succes met je project,
groetjes Hans