Is dit een vroege Juncker J.C.R.

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
mazell99

Is dit een vroege Juncker J.C.R.

Bericht door mazell99 »

Hallo Allen

Op zoek naar een Juncker transportfiets vond ik deze .
Het frame nummer is 6571F en nu wil ik graag weten wat het productie jaar van dit rijwiel is .
Bij een andere Juncker fiets stond een K en was het bouwjaar 1927 dit vond ik ook in veel onderdelen terug te weten trapas ,zadelpen ,vorkbuis en remnaaf .
Het achterwiel is ooit vervangen bij deze .
Op de zadel pen van deze vond ik niets ook niet de letters J.C.R. echter wel opvallend is de bevestiging op de vork een standaard rek bevestigd met 2 bouten { typisch Juncker } maar ook nog eens zo gemaakt dat het op een standaard vork van een willekeurige transportfiets kan worden gemonteerd bij latere Juncker is dit niet zo .
De trapas is van het Engelse BSA type die Juncker veel monteerde echter hier zit ook een smeernippel op de bracket volgens mij bij latere jaren niet meer .
Ik vermoed dat dit een Juncker J.C.R. is maar twijfel of ik bij deze gewoon aan kan nemen dat de letter F het bouwjaar weergeeft en dat zou ik graag zeker weten wie weet meer ? .
Bijlagen
JCR F 004.JPG
JCR F 004.JPG (426.39 KiB) 9354 keer bekeken
mazell99

Re: Is dit een vroege Juncker J.C.R.

Bericht door mazell99 »

foto 2
Bijlagen
JCR F 005.JPG
JCR F 005.JPG (464.76 KiB) 9353 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 3
Bijlagen
JCR F 006.JPG
JCR F 006.JPG (459.76 KiB) 9353 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 4
Bijlagen
JCR F 011.JPG
JCR F 011.JPG (454.13 KiB) 9353 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 5
Bijlagen
JCR F 016.JPG
JCR F 016.JPG (221.99 KiB) 9353 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

Foto 6
Bijlagen
JCR F 012.JPG
JCR F 012.JPG (477.44 KiB) 9352 keer bekeken
mazell99

Bericht door mazell99 »

foto 7
Bijlagen
JCR F 009.JPG
JCR F 009.JPG (256.65 KiB) 9353 keer bekeken
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Het is beslist een oudere fiets maar ik weet geen weg in de framenummers van Juncker.
Voor zover ik weet zijn ze in Rotterdam, waar deze fiets waarschijnlijk vandaan komt nog wel aardig consequent geweest. Daarna is het erg moeilijk om een bouwjaar te koppelen aan de framenumers.
Er zijn een paar details die in het oog springen zoals het vervangbare kettingwiel, het gemis van een aangesoldeerd bandage met framenumer, de metalen achterlicht 'ventielen', het balhoofd en het 'enkel omgeslagen' profiel van het bagagerek.
Het achterwiel, de naaf heeft een rechte remhevel en dat strookt niet met de rest maar dat heb je zelf ook al gemeld.
Verder is er nog de contraring van de trapas. Na 1945 heben ze nog steeds Bailiss Wiley gemonteerd maar die hadden een andere vormgeving. Daar werd overigens ook een oliepotje gemonteerd. Die had niet aleen ten doel om de trapas van olie te voorzien maar ook om de bus in het trapashuis op zijn plaats te houden tijdens het afstellen. Het gebruikte type oliepotje heeft daartoe een steeltje. De bus maakt het trapashuis oliedicht waardoor de kogels in een oliebad kunnen draaien.
Je zou even de lengte van het trapashuis op kunnen meten zodat ik dat kan vergelijken met een latere Juncker waar ik zeker van weet dat die is gebouwd voor een terugtrap-remnaaf. Als deze oudere fiets een langer trapashuis heeft dan is hij bijna zeker gebouwd als doortrapper. Dergelijke naven waren breder. Je zou dat ook moeten kunnen zien aan de kettinglijn.
De latere balhoofden hadden een rand of profiel aan de buitenkant. Deze zijn bol en ook daar is aan te zien dat het om een oudere fiets gaat.
Dat het rek naar de kroon is gebogen lijkt me niet origineel. Het ziet er uit alsof een vorige eigenaar dat zelf heeft gedaan.
Er werden door Juncker achterste spatbordsteuntjes met een bumper gemonteerd. Daar heb ik er nog een van liggen dus dan is dat ook weer origineel.
Typisch van Juncker is verder nog de stijlheid van de framebuis waar de zadelpen in zit. Die buis loopt paralel aan het balhoofd en staat bij Juncker significant schuiner naar achteren dan enige andere transportfiets en draagt zo bij aan een zeer comfortabel rijgedrag.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat rek is hetzelfde type als ik heb. Het lijkt een voorloper of een na-aper van een roelewiel rek, maar aanzienlijk dunner materiaal. Ze zijn vrijwel altijd gescheurd in de hoeken aan de voorkant. Ik ben er nog niet uit of die van vlak na de oorlog zijn (bij gebrek aan Roelewiel rekken bijv.), of ervoor. Het is in ieder geval een generiek model, dat op meerdere merken voor komt, en er zijn ook varianten van (met dubbele steun naar de as van het voorwiel).
Bijlagen
IMG_6170.JPG
IMG_6170.JPG (147.83 KiB) 9293 keer bekeken
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

P.s. mijn fiets is duidelijk een ander, onbekend klein merk. Het heeft framenummer 591, een standaard transportfiets trapas (17.3mm), maar wel een smeeropening op het trapashuis. De verbinding tussen voorvork en rek is een enkele bout in het midden.
Plaats reactie