Beste groep,
Ik ben gevraagd om een vierzitter (hoe noem je zo`n ding),
een tandem maar dan voor vier personen te voorzien van passende balhoofd lagers.
Er is een vork bijgeleverd met binnenmaat (voor de stuurbuis) van 1 inch. De buitenmaat van de vorkbuis is 1 1/8 inch en het gedeelte waar je onderste conus net boven de kroon op tikt is zo`n 30 mm.
Gezien het type fiets een juiste maat lijkt me . het is een zwaar geheel met vier man op zo`n ding.
Weet iemand hier hoe de maten van transportfietsen liggen?
Hebben die ook stuurbuizen van 1 inch of bijvoorbeeld 25 mm.
Of zijn die gewoon de zelfde maat als toerfietsen?
Ik ben zeer benieuwd of de gemiddelde transportfiets ergens in de buurt komt van de boven genoemde maten.
Groeten,
Maarten
Vraag over de maten van balhoofdbuizen
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Vraag over de maten van balhoofdbuizen
Hallo Maarten,
Zo'n ding heet een quadriplet.
De tandem versie van de balhoofden is zeldzaam, maar in de ATB wereld is die maat begin jaren 90 nog gebruikt. Als je kale no-name setjes kunt vinden is dit misschien makkelijker. De topnut is 26 tpi. Voorbeeld:
https://www.giga-bikes.nl/45198-m-wave- ... 11-8-inch/
Groet, Wiel
Zo'n ding heet een quadriplet.
De tandem versie van de balhoofden is zeldzaam, maar in de ATB wereld is die maat begin jaren 90 nog gebruikt. Als je kale no-name setjes kunt vinden is dit misschien makkelijker. De topnut is 26 tpi. Voorbeeld:
https://www.giga-bikes.nl/45198-m-wave- ... 11-8-inch/
Groet, Wiel
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Vraag over de maten van balhoofdbuizen
Hallo Wiel,
Dank voor je reactie.
Inderdaad een goed idee de ATB fietsen.
Ik zag op internet al wat maten voorbij komen die in de buurt zitten.
Punt is in deze dat de fiets van rond 1900 zou moeten zijn.
Vandaar dat ik aan iets grofs, ouds en roestigs dacht. Maar ik kan zo`n ATB setje waarschijnlijk ook wel wat aan de tijd/sfeer van de fiets aanpassen.
Groeten,
Maarten
Dank voor je reactie.
Inderdaad een goed idee de ATB fietsen.
Ik zag op internet al wat maten voorbij komen die in de buurt zitten.
Punt is in deze dat de fiets van rond 1900 zou moeten zijn.
Vandaar dat ik aan iets grofs, ouds en roestigs dacht. Maar ik kan zo`n ATB setje waarschijnlijk ook wel wat aan de tijd/sfeer van de fiets aanpassen.
Groeten,
Maarten
Re: Vraag over de maten van balhoofdbuizen
Bij 1 1/8 balhoofden moeten de maten als volgt zijn:
Buitendiameter binnenbalhoofdbuis 1 1/8"
Binnendiameter binnenbalhoofdbuis 1"
Binnendiameter vorkconus 30,0 mm
Buitendiameter balhoofdcuppassing 34,0 mm
De draad op de binnenbalhoofdbuis zou 1 1/8" x 26 tpi
Nu zijn er vroeger voor fietsen veel verschillende soorten draad gemaakt. Soms had één fabrikant zijn eigen draad, zoals de trapassen van dure modellen van Gazelle. Ander voorbeeld zijn Engelse oldtimer tandems, daarvan heeft het bracket 1,45" x 26 tpi draad. Meet de draad op de vork dus even na voor je alles in elkaar gaat schroeven.
Buitendiameter binnenbalhoofdbuis 1 1/8"
Binnendiameter binnenbalhoofdbuis 1"
Binnendiameter vorkconus 30,0 mm
Buitendiameter balhoofdcuppassing 34,0 mm
De draad op de binnenbalhoofdbuis zou 1 1/8" x 26 tpi
Nu zijn er vroeger voor fietsen veel verschillende soorten draad gemaakt. Soms had één fabrikant zijn eigen draad, zoals de trapassen van dure modellen van Gazelle. Ander voorbeeld zijn Engelse oldtimer tandems, daarvan heeft het bracket 1,45" x 26 tpi draad. Meet de draad op de vork dus even na voor je alles in elkaar gaat schroeven.
Sportief fietsend!
-
- Berichten: 2631
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Vraag over de maten van balhoofdbuizen
Dank voor je reactie Y.
Ik denk dat het er op neer gaat komen dat ik in Belicum eens goed rond kijk naar grotere maten. Ik zal waarschijnlijk toch een en ander moeten aanpassen. Er komt vrijwel zeker een stuurklem (ala Fongers)op waardoor de draad alleen gaat dienen voor de afsluitende contramoer.
Groeten,
Maarten
Ik denk dat het er op neer gaat komen dat ik in Belicum eens goed rond kijk naar grotere maten. Ik zal waarschijnlijk toch een en ander moeten aanpassen. Er komt vrijwel zeker een stuurklem (ala Fongers)op waardoor de draad alleen gaat dienen voor de afsluitende contramoer.
Groeten,
Maarten