Leer beschermen tegen schimmel
- Jeroen Zuiderwijk
Leer beschermen tegen schimmel
Heeft iemand nog tips om leren zadels de wapenen tegen schimmel? Mijn schuur is vrij vochtig. De meeste zadels lijken er goed tegen beschermd, maar een enkeling vind ik steeds weer een witte laag op. Ik gebruik normaal schapenvet voor zadels, en zelfs het zadel op mijn bakfiets, dat in weer en wind buiten staat blijft het prima doen. Maar eentje in mijn schuur lijkt een uitzondering.
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Elibert van Dalen
Re: Leer beschermen tegen schimmel
leervet van brooks al geprobeerd? of neutrale schoenpoets?
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s
gerelateerde Facebook groepen
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
gerelateerde Facebook groepen

>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
- Jeroen Zuiderwijk
Nee, maar ik weet niet of dat beter helpt. Wellicht dat was beter bescherming geeft. Ik geloof dat Lepper dat ook aanraad. Ik zal nog wat experimenteren op een onbelangrijk stuk leer.
- waar vocht is, is schimmel!
- schimmel zet zich doorgaans op gevette producten.
als je ruimte vochtig is en je lederen zadels zijn ingevet dan is de kans groot dat je schimmelafzetting krijgt.
Ik probeer mijn stallingsruimte zo droog mogelijk te houden.
Bij vochtig weder gaan deur en ramen steeds toe en bij droog weer (zoals vandaag <50%) staan ze volledig open.
Het behandelen van mijn zadels doe ik als volgt:
Een gebruikt zadel dat binnen komt wordt eerst gewassen met warm water en een scheut azijn. Daarna laat ik het een week in huis drogen, pas daarna kan het naar de stallingsruimte.
Het bovendek probeer ik droog te houden en voorzie het van een uithardende beschermlaag.
Nooit of te nimmer breng ik olie of vet aan op het leder want dat haalt vrij snel de rek er uit.
Aan de onderzijde wordt bijenwas ingesmolten. Deze 'was' stolt onmiddellijk in het leder waardoor het zadel geen vocht kan opnemen maar ook niet uit droogt.
Ed
- schimmel zet zich doorgaans op gevette producten.
als je ruimte vochtig is en je lederen zadels zijn ingevet dan is de kans groot dat je schimmelafzetting krijgt.
Ik probeer mijn stallingsruimte zo droog mogelijk te houden.
Bij vochtig weder gaan deur en ramen steeds toe en bij droog weer (zoals vandaag <50%) staan ze volledig open.
Het behandelen van mijn zadels doe ik als volgt:
Een gebruikt zadel dat binnen komt wordt eerst gewassen met warm water en een scheut azijn. Daarna laat ik het een week in huis drogen, pas daarna kan het naar de stallingsruimte.
Het bovendek probeer ik droog te houden en voorzie het van een uithardende beschermlaag.
Nooit of te nimmer breng ik olie of vet aan op het leder want dat haalt vrij snel de rek er uit.
Aan de onderzijde wordt bijenwas ingesmolten. Deze 'was' stolt onmiddellijk in het leder waardoor het zadel geen vocht kan opnemen maar ook niet uit droogt.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
- Jeroen Zuiderwijk
Helaas heb ik geen keuze wat betreft luchtvochtigheid in mijn schuur. Dus de enige optie is schimmelwerend maken.
Wat voor uithardende beschermlaag gebruik je voor het bovendek?
Wat voor uithardende beschermlaag gebruik je voor het bovendek?
bij mij gaan de ingevette zadels in de winter licht schimmelen, dat poets ik er in de lente (nu dus) zo weer af. De zadels waar ik nooit wat aan gedaan heb schimmelen niet....
Maar met jaarlijks afpoetsen ben ik heel content hoor.
Maar met jaarlijks afpoetsen ben ik heel content hoor.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Beste voor een leren zadel is zeer spaarzaam zijn met vetten. Te vet betekent te veel uitrekken in korte tijd en je zadel kan de kliko in als hij te ver is uitgerekt. Beter is de fiets zo min mogelijk buiten in de regen zetten. Lukt dit niet en begin je wat van verdroging te merken, dan meteen met een klein beetje vet insmeren. Let wel: een natuurproduct. Synthetische producten zijn weer funest en zorgen voor het versneld uitrekken. Als een zadel keihard verdroogd is, ALLEEN DAN, wil ik 't met een aggressiever middel proberen en dan nog het liefst terpentijnhoudende (geen terpentine) bijenwas.
Succes!
Succes!
Sportief fietsend!
Zal wat meebrengen naar Berlicum.Jeroen Zuiderwijk schreef:Wat voor uithardende beschermlaag gebruik je voor het bovendek?
- Bijlagen
-
- 20170322_220302_resized.jpg (651.31 KiB) 6561 keer bekeken
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen