Pagina 1 van 2

DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 24 mar 2017, 17.05
door Ro****
Voor mijn ASTRA-transportfiets 1939 achterwiel naaf die doortrapt, zoek ik een drijfkop. Het tandwiel heeft schroefdraad.

Ro 0651 707499

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 28 mar 2017, 22.30
door Durabo88

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 29 mar 2017, 18.21
door appie*-*
ik heb er ook wel een komplete naaf van Perry liggen (dat is torpedo)
kan je voor 5 euro kommen halen

ik heb hem miss kan ook wel zijn dat ik hem heb weg gegooid

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 29 mar 2017, 19.42
door appie*-*
ik heb hem nog met wat onderdelen wvan een andere naaf maar wel het zelfde dus 5 euro mag je alles kommen hallen

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 30 mar 2017, 17.15
door maartenB
even voor mijn info: zijn al die drijfkoppen hetzelfde? Ook voor transportfietsen? Weet jij dat Yorick?

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 30 mar 2017, 17.18
door appie*-*
volgens mij wel daarom maar 5 euro (tandwiel zit vast maat volgens mij wel goed niets scherp) het is wel een Perry naaf en dat is torpedo zelfde dikte naven dus ze zijn ook allemaal het zelfde

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 30 mar 2017, 17.37
door maartenB
hoe dan ook heeft een transportfiets uit 1939 een veel dikker tandwiel. En inderdaad geschroefd dus lastig los te halen. Mij gaat het om de vraag of het onderdeel hetzelfde is.

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 30 mar 2017, 18.55
door FongersFreak
Ik heb laatst een bij een transportfiets een tandwiel vervangen. Het oude tandwiel was voor een normale ketting en het nieuwe tandwiel voor een brede ketting, ging prima.
De dikte van het tandwiel staat los van de diepte van de schroefdraad op de drijfkop.

Ik heb er wel eentje liggen van F&S. NOS, maar heeft wel wat roest door slechte opslag.
Even oppoetsen met staalwol is wel slim.

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 30 mar 2017, 21.33
door mazell99
Hallo

De drijfkop van FongersFreak ziet er bruikbaar uit en is van het goede type heeft ook de groef voor de borgring die de palhouder tegen houd .
Enige verschil bij tour en transportfietsen is inderdaad de dikte van het tandwiel zo gebruikt een transportfiets een bredere / zwaardere ketting .
Er zijn grote transport / hulpmotor naven waarbij ,bij sommige type,s aan beide zijden een tandwiel geschroefd kan worden zie ook op transportfiets.net .
Volgens mij is daarbij de drijfkop ook hetzelfde maar vanwege de diameter van de naaf zijn dan de pallen dikker ik meen haast 8 mm.
Vroeger had de fietsenmaker ook overmaat pallen voor tournaven telkens een tiende mm dikker .
Je kan ook controleren of er vet op de raakvlakken van de aandrijfkop zit daar waar de pallen rollen want als dat zo is trapt het ook door ,schoon maken en wat olie erop dan .

Re: DRIJFKOP Fichtel & Sachs

Geplaatst: 30 mar 2017, 22.15
door Jeroen Zuiderwijk
Transportfietsen gebruikten idd gewoon de standaard F&S Torpedo naaf. De speciale transport versies van Torpedo naven ben ik nog nooit op een Nederlandse transportfiets tegengekomen en zijn ook erg zeldzaam. Ik vermoed dat die specifiek voor de Duitse markt gemaakt werden. Dus een F&S drijfkop met schoefdraad moet gewoon werken.

Overigens als je dergelijke onderdelen hier niet kunt vinden, kun je altijd even kijken op https://velo-classic.de/oxid2/, zoals bijvoorbeeld naafonderdelen hier: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... nzelteile/ Het kost wat meer, maar soms is het wel handig als je ineens een onderdeel nodig hebt.

P.s. er zijn hier ook mensen met gereedschap om zo'n tandwiel los te maken (ik bijvoorbeeld), dan kun je de originele drijfkop behouden. Dus dat is ook nog een optie.