Collega fiets-liefhebbers,
Op mijn laatste aankoop (een La Perle uit 1948-1950) staat een Brown-zadel type 218. Heeft iemand meer informatie over dit type zadel? Het enige dat ik erover vindt op internet is dat dit zadel van rond 1940-1945 is. Meer niet..
Maar nu de hoofdvraag: het lijkt me alsof het zadel ook geverfd is. Er zit een laag bruine over, waar hier en daar een stukje leer door komt piepen.. Is dat origineel zo? hoe kan ik zo een zadel best onderhouden zodat het het langste meegaat? Bedankt alvast!
Brown Saddles 218 - geverfd? Onderhoud?
Re: Brown Saddles 218 - geverfd? Onderhoud?
Iemand die me tips hierover kan geven? Krijg namelijk veel tegenstrijdige zaken te lezen op internet: wel invetten, niet invetten. Verf laten zitten, verf eraf halen....
Hij rijdt overigens wel heel erg goed, maar ik vind het een beetje een vreemd zicht dat het lijkt alsof het zadel geverfd is..
Hij rijdt overigens wel heel erg goed, maar ik vind het een beetje een vreemd zicht dat het lijkt alsof het zadel geverfd is..
volgens mij is het de zadel in deze kleur geleverd ,
ik zou het heel licht ( anders krijg je een vieze broek ) met bruine was in wrijven, niet met vet behandelen daar wordt het leer slap van.
ik zou het heel licht ( anders krijg je een vieze broek ) met bruine was in wrijven, niet met vet behandelen daar wordt het leer slap van.
nooit invetten, tenzij je er nooit meer op wenst te rijden.Superia schreef:wel invetten, niet invetten. Verf laten zitten, verf eraf halen.....
Het vet zal de rekweerstand uit het leder halen waarna het tijdens gebruik zal doorzakken.
Wil je het leder behoeden voor uitdroging, smelt er dan langs de onderzijde was in.
De bovenkant kun je best behandelen met een product dat water afstotend is. Ik gebruik daar oude (verboden) producten voor. Heb wat potjes bij in Berlicum. De was haal je rechtstreeks bij een Imker.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
In principe wordt, volgens mij, het dek van de meeste zadels geverfd, ook van Lepper en Brooks. Je kunt de onderkant van het zadel invetten, werd mij door een fietsenmaker aangeraden. De bovenkant alleen beschermen tegen regen met een zadelhoes of in de (kleur-)was zetten. Een erg "craquelé" zadel kan je een paar maal rondom in de leder-olie zetten. Maar je moet dan wel een tijdje met een plastic zakje erover fietsen, anders wordt je kleding flink smerig. Ik heb dat met een oud Erjeka zadel gedaan, dat is nu prachtig geworden maar het gaf jarenlang vettigheid af aan die plastic zak. Succes!
Wim
Wim
- Bijlagen
-
- ERJEKA zadel.JPG (33.83 KiB) 5243 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Even een kleine kanttekening: Er zijn twee manieren om kleur aan het leren zadel te geven, de één is een poreuze verf (zeg ecoline) en de ander is een hoogglans lak. Ik ben tot dusver maar eentje met lak tegengekomen en dat was een Ideale zadel. Een Lepper of Brooks kan dus wel aan de bovenkant gevet worden, maar kan dan uiteraard wat afgeven (tijdelijk een dekje, bijv. een schapenvachtje gebruiken). Droogte scheurtjes verschijnen meestal ook aan te bovenkant, dus juist die kant moet tegen verdroging beschermd worden. Beste is de fiets zo min mogelijk buiten te stallen, want daar vangt het zadel water op en binnen droogt hij weer, dan gaat het materiaal steeds weer uitzetten en krimpen, niet bevorderend dus!
Sportief fietsend!