Beste mensen,
Het virus heeft weer toegeslagen. Ooit had ik de droom een oud rijwiel in ere te herstellen ondanks een zeer matig technische knowhow. Dit liep een paar maal uit op teleurstelling, frustratie en uiteindelijk het wegdoen van een paar mooie fietsen aan mensen die het wél kunnen.
Welnu, ik kwam recentelijk deze mooie fiets tegen en ik zou heel graag nog een poging willen proberen. Hopelijk kunnen jullie mij op weg helpen. Mocht er iemand in Drenthe wonen die ik mag consulteren dan zou dat helemaal super zijn.
Ik heb het idee dat de volgende fiets een mooi project kan zijn alleen kom ik niet heel veel verder door de voor mij vreemde onderdelen die op de fiets zitten. Allereerst: de transfers zijn heel slecht óf de fiets is overgelakt. Kan iemand iets wijs worden uit deze halve transfer? Lijkt wit met een soort kroon op de top.
De fiets heet framenummer 8714 wat in mijn ogen duidt op een vroeg exemplaar van de fabrikant. Daarnaast een vrijloopnaaf van the villiers model deluxe? En een trapas van Bayliss en Wiley?
Alle hulp is welkom, omdat ik hoop dat ik deze keer wel mijn droom waar kan maken om een oude dame in ere te gebruiken.
Groet Sjoerd
Hulp gevraagd voor oude dame!
-
Hulp gevraagd voor oude dame!
- Bijlagen
-
- DSC02044.JPG (231.78 KiB) 4856 keer bekeken
-
- DSC02043.JPG (137.53 KiB) 4856 keer bekeken
-
- DSC02042.JPG (186.32 KiB) 4856 keer bekeken
-
- DSC02041.JPG (302.92 KiB) 4856 keer bekeken
-
- DSC02040.JPG (332.56 KiB) 4856 keer bekeken
Re: Hulp gevraagd voor oude dame!
1 tip haal de fiets tot op het bod uit elkaar wielen niet als er een vet nippel op zit maak alles schoon als het weer glimt en alle plaatjes weer zicht baar zijn niet schuren en op nieuw spuiten dat krast sneller
alles van koper of chroom in schoonmakers azijn nieuwe ketting en binnen band en eventueel ook banden als ze niet slecht zijn
en als je het mooier wilt maken haal je de reflector eraf
tandwiel ziet er ook vrij scherp uit even op marktplaats sneupen (ik heb er ook een liggen)
(ik weet niet hoe je de fiets en de plaatjes weer mooi krijgt en eventueel weer tevoorschijn krijgt
alles van koper of chroom in schoonmakers azijn nieuwe ketting en binnen band en eventueel ook banden als ze niet slecht zijn
en als je het mooier wilt maken haal je de reflector eraf
tandwiel ziet er ook vrij scherp uit even op marktplaats sneupen (ik heb er ook een liggen)
(ik weet niet hoe je de fiets en de plaatjes weer mooi krijgt en eventueel weer tevoorschijn krijgt
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
wat het is weet ik ook niet, dat framenummer zegt in dit geval niet veel.
Het logo doet denken aan Nederlandse Kroon, een submerk van Stokvis, Google daar maar eens op.
De fiets ziet eruit als een zeer haalbaar project, het lastigste is misschien wel het aanbrengen van een nieuwe kettingkast.
Concrete vragen: gewoon stellen!
succes!
Maarten
Het logo doet denken aan Nederlandse Kroon, een submerk van Stokvis, Google daar maar eens op.
De fiets ziet eruit als een zeer haalbaar project, het lastigste is misschien wel het aanbrengen van een nieuwe kettingkast.
Concrete vragen: gewoon stellen!
succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Alles wat ik weet is dat Bayliss-Wiley hele goede trapassen maakte. Als het een model is met een aparte bus in het brackethuis kan de as in een oliebad draaien.
Als je de spieen los gaat halen zou ik dat als laatste doen omdat het kale frame dan handelbaar genoeg is om de spieen er met een bankschroef uit te drukken. Mooi haaks op de bekken zetten en over het botte eind een grote moer of een oude crank hangen. met een beetje geluk kan je dan de spieen weer gebruiken.
Die reflector moet er af inderdaad en ik zou ook niet gaan lakken maar eerder met Owatrol-olie gaan werken. Moet je maar eens naar koekelen.
Verder oogt de fiets heel lekker compleet. Een paar pedalen van dezelfde leeftijd is nog wel aan te komen maar en Maarten zei het al, zo'n kettingkast moet je een keer gedaan hebben dus ik zou eerst met iets uit China gaan oefenen
Veel succes en plezier met het project
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Als je de spieen los gaat halen zou ik dat als laatste doen omdat het kale frame dan handelbaar genoeg is om de spieen er met een bankschroef uit te drukken. Mooi haaks op de bekken zetten en over het botte eind een grote moer of een oude crank hangen. met een beetje geluk kan je dan de spieen weer gebruiken.
Die reflector moet er af inderdaad en ik zou ook niet gaan lakken maar eerder met Owatrol-olie gaan werken. Moet je maar eens naar koekelen.
Verder oogt de fiets heel lekker compleet. Een paar pedalen van dezelfde leeftijd is nog wel aan te komen maar en Maarten zei het al, zo'n kettingkast moet je een keer gedaan hebben dus ik zou eerst met iets uit China gaan oefenen

Veel succes en plezier met het project

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Mensen alvast bedankt voor de reacties. Ik ga het maar eens in praktijk brengen.
plaats wat foto's als je aan de gang bent
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond