Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1872
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik deed gisteren onderhoud aan mijn Juncker trapas lagers, en merkte op dat daar 1/4" kogels in zaten. Dit is een van de exemplaren uit 1969-71, die door Gazelle werden gebouwd uit oude Juncker onderdelen met Gazelle trapassen en kettingbladen. Om die reden had ik 9/32" kogels verwacht (standaard bij Gazelle transportfietsen). Normaal zitten er bij transportfietsen zelfs nog grotere kogels, maat 5/16". Is het gebruikelijk dat die late Junckers waren uitgerust met 1/4" kogels? Er leek geen ruimte voor grotere kogels, dus ik heb er ook maar weer 1/4" kogels in gezet. Die waren wel aan vervanging toe, gezien sommige van de kogels duidelijk put corrosie vertoonden.
leovanz
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 feb 2017, 17.48

Re: Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Bericht door leovanz »

Hallo Jeroen,

Wanneer je de maat van de konus en cub bekijkt kun je vrij snel de juiste maat kogels bepalen. Geef ander de maten, dan denk ik mee.

groeten,

Leo.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1771
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jeroen,

Ik heb ook zo'n Juncker die met een Gazelle kettingwiel uit de fabriek is gekomen maar daar zitten de gebruikeleijke 9/32gers in. Dus ik ben even in verwarring :?
Kan het zijn dat ze al een keer vervangen zijn?
Als het goed is dan valt de koon zo ver in de cup dat er geen niveauverschil te zien is. Bij een te kleine kogelmaat zou de koon iets naar binnen vallen.
Het is toch al vreemd hoe ze toen die fietsen bouwden dus het zou me niet verbazen als er ook nog verschillende maten trapassen zijn gemonteerd. Gewoon, omdat ze 'over' waren.
En 1/32ste is overigens ook maar een heel klein beetje verschil. Wel goed gemeten?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1872
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

leovanz schreef:Hallo Jeroen,

Wanneer je de maat van de konus en cub bekijkt kun je vrij snel de juiste maat kogels bepalen. Geef ander de maten, dan denk ik mee.

groeten,

Leo.
Die had ik niet genoteerd. Hij zit nu weer in elkaar, dus ik kan het nu niet opmeten.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1872
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Fotomaan schreef:Hoi Jeroen,

Ik heb ook zo'n Juncker die met een Gazelle kettingwiel uit de fabriek is gekomen maar daar zitten de gebruikeleijke 9/32gers in. Dus ik ben even in verwarring :?
Kan het zijn dat ze al een keer vervangen zijn?
Dat zou heel goed kunnen, vandaar mijn vraag. Maar ik had de kogels erin gemonteerd, en de ruimte tussen de kogels opgemeten. Dat kwam goed overeen met de conus. De trapas was overigens een standaard 18.0mm Gazelle maat.
Als het goed is dan valt de koon zo ver in de cup dat er geen niveauverschil te zien is. Bij een te kleine kogelmaat zou de koon iets naar binnen vallen.
De losneembare cup heeft een integrale stofkap (ook vrij uniek), dus dat is niet te zien. Maar als hij te ver naar binnen zou vallen, dan zou die stofkap aan kunnen lopen. En dat is niet het geval. Aan de kant van het kettingblad kan ik het niet zien.
Het is toch al vreemd hoe ze toen die fietsen bouwden dus het zou me niet verbazen als er ook nog verschillende maten trapassen zijn gemonteerd. Gewoon, omdat ze 'over' waren.
En 1/32ste is overigens ook maar een heel klein beetje verschil. Wel goed gemeten?

Yup, met de schuifmaat, precies 6.35mm. Ik had 9/32" kogels gekocht ter vervanging, maar ik zal al direct dat die een stuk groter waren dan wat eruit kwam.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1771
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Bericht door Fotomaan »

Die achttien millimeter is dan weer standaard Gazelle maar die stofkap ken ik alleen maar als een los onderdeel. Die zijn vaak verdwenen omdat ze verbogen en aan gingen lopen. Bij mij zit er een hele mooie verchroomde op. De spieen zijn ook verchroomd. Echt heel lux allemaal voor een transportfiets.
Maar die geintegreerde stofkap van jou doet vermoeden dat het toch weer iets anders is. Daar maak je me weer nieuwsgierig naar 8-)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1872
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59

Re: Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Bij mij is de stofkap ook verchroomd. Hmm.. het kan zijn dat ze aan elkaar vastgekleefd zaten of zo. Dat de stofkap verchroomd is en de conus niet zou raar zijn als het een onderdeel is.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1771
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24

Re: Trapas kogels late Juncker transporfiets: 1/4" normaal?

Bericht door Fotomaan »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Bij mij is de stofkap ook verchroomd. Hmm.. het kan zijn dat ze aan elkaar vastgekleefd zaten of zo. Dat de stofkap verchroomd is en de conus niet zou raar zijn als het een onderdeel is.
Dan zijn het net als bij mij twee onderdelen.
Het kan best zijn dat ze in elkaar geperst zijn tijdens de montage. Het gat van de stofdeksel is niet helemaal rond en heeft twee rechte zijden die over de nok van de koon vallen zodat je de as kunt stellen door aan de stofkap te draaien. Dat gat is waarschijnlijk wat kleiner dan de nok en is er met het aandraaien van de contramoer opgeperst.
Maar als het allemaal hetzelfde is blijft die afwijkende kogelmaat vreemd :?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie