Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 2 mei 2017, 09.33
Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
In 1920 richtte mijn overgrootvader, Gerrit Koppenberg, de NV Handelsonderneming Koppenberg op. In 1923 werd hij als directeur vervangen door Kilsdonk van Burgers (tot dan toe commissaris van die NV). Koppenberg ging weer door met zijn oude bedrijf, De Meeuw fietsen in Utrecht. In 1924 overleed hij.
NV Koppenberg hield zich onder meer bezig met de verdeling van 'New Elswick' rijwielen. Is er iemand die meer informatie heeft over Koppenberg, 'New Elswick' en/of De Meeuw?
NV Koppenberg hield zich onder meer bezig met de verdeling van 'New Elswick' rijwielen. Is er iemand die meer informatie heeft over Koppenberg, 'New Elswick' en/of De Meeuw?
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
Beste Wouter,
Voor kennis rondom het merk New Elswick zou een Burgers deskundige het meest kunnen zeggen.
Ik ken wel een New Elswick damesfiets uit de jaren 20.
Opvallend aan die fiets is dat de spatborden en een aantal kenmerken van het frame duiden op een afkomst van de Triumph
fabrieken. Waarschijnlijk maakten zij naast hun eigen Triumph rijwielen ook frames of fietsen voor andere (handels)merken.
Triumph zat in Coventry Engeland maar ze hadden ook een fabriek in Duitsland.
Mogelijk heb ik nog ergens een foto van deze New Elswick.
Ik zal daar eens naar zoeken.
Groeten,
Maarten
Voor kennis rondom het merk New Elswick zou een Burgers deskundige het meest kunnen zeggen.
Ik ken wel een New Elswick damesfiets uit de jaren 20.
Opvallend aan die fiets is dat de spatborden en een aantal kenmerken van het frame duiden op een afkomst van de Triumph
fabrieken. Waarschijnlijk maakten zij naast hun eigen Triumph rijwielen ook frames of fietsen voor andere (handels)merken.
Triumph zat in Coventry Engeland maar ze hadden ook een fabriek in Duitsland.
Mogelijk heb ik nog ergens een foto van deze New Elswick.
Ik zal daar eens naar zoeken.
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
Wouter,
Van een zeer gewaardeerde collega fietsliefhebber kreeg ik de foto voordat ik `m zelf kon zoeken .
Bij deze:
Ik ben er steeds van uit gegaan dat deze fiets uit de Burgers B-merken stal kwam maar gezien uw verhaal zou het ook best door Uw grootvader geleverd kunnen zijn geweest. Het model komt gezien de framevorm en hoogte van het achterspatbord eerder vroeg 20er jaren over dan wat later.
Op het achterspatbord ,herinner ik me staat de naam New Elswick en de fiets lijkt meer naar Engels voorbeeld te zijn gebouwd dan dat ze werkelijk Engels is. Dat is echter niet altijd even duidelijk.
Groeten,
Maarten
Van een zeer gewaardeerde collega fietsliefhebber kreeg ik de foto voordat ik `m zelf kon zoeken .
Bij deze:
Ik ben er steeds van uit gegaan dat deze fiets uit de Burgers B-merken stal kwam maar gezien uw verhaal zou het ook best door Uw grootvader geleverd kunnen zijn geweest. Het model komt gezien de framevorm en hoogte van het achterspatbord eerder vroeg 20er jaren over dan wat later.
Op het achterspatbord ,herinner ik me staat de naam New Elswick en de fiets lijkt meer naar Engels voorbeeld te zijn gebouwd dan dat ze werkelijk Engels is. Dat is echter niet altijd even duidelijk.
Groeten,
Maarten
Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
De fiets die je toont ziet er erg Engels uit Maarten. Hoewel ik denk 36 spaken te tellen in het voorwiel, maar dat kan vervangen zijn. En het hoog opgebogen stuur is weer erg Hollands.
Toch heb ik het gevoel dat New Elswick gewoon een goedkoop nevenproduct van Burgers was.
In 1916 of 1917 wordt bijgaande afbeelding gebruikt en in de documantatiebank zit ook een catalogus van New Elswick uit 1933 waar de modellen echt gelijk zijn aan Burgers, ze heten zelfs hetzelfde (Netco, Riche, Luxe, enz.)
Toch: het zou kunnen dat ze helemaal in het begin fietsen uit Engeland haalden. De vraag is alleen: waarom? Triumph was nou niet bepaald het goedkope fietsje van overzee....
Toch heb ik het gevoel dat New Elswick gewoon een goedkoop nevenproduct van Burgers was.
In 1916 of 1917 wordt bijgaande afbeelding gebruikt en in de documantatiebank zit ook een catalogus van New Elswick uit 1933 waar de modellen echt gelijk zijn aan Burgers, ze heten zelfs hetzelfde (Netco, Riche, Luxe, enz.)
Toch: het zou kunnen dat ze helemaal in het begin fietsen uit Engeland haalden. De vraag is alleen: waarom? Triumph was nou niet bepaald het goedkope fietsje van overzee....
- Bijlagen
-
- afb 25 Burgers B merken adv. Hogenkamp 1916.jpg (538.02 KiB) 12647 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
Hoi Maarten,
Ja ,klopt maar veel merken maakte fietsen met Engelse uitstraling. Leonidas bijvoorbeeld verkocht Duitse fietsen maar daarbij zaten ook model Engeland met velgremmen en stangetjes.
Je schrijft dat het stuur je Nederlands overkomt en dat dacht ik ook. In Engeland zie je geen hoge sturen. Dat ik een vermoeden heb dat de bron Triumph is komt omdat de spatborden precies zo zijn als van een volbloed Triumph. Bovendien is de liggende achtervork rechtdoor lopend dus geen versmalling tussen het achterspatbord en de trapas. en het mannetje tussen ronde en schuine buis staat naar achter wat je ook bij Trumph ziet. Ik heb ook ooit eens gelezen dat Triumph frames maakte voor anderen. Bovendien hadden ze een Duitse fabriek .De Engelse Directeuren en oprichters waren ook van Duitse afkomst.
Een van hen schopte het nog tot burgemeester van Coventry als ik me goed herinner gelezen te hebben.
Wat me bij deze fiets ook al eens op is gevallen dat de voorvork en balhoofdstel eerder Duits dan Engels over komen.
Jouw bijdrage met de reclame van Burgers met haar New Elswick maakt me wakker wat betreft de volgorde etc. De voorouder van Wouter zal dus al wel van Burgers de New Elswick hebben betrokken waarbij er later een overname was door Kilsdonk.
Ik ben benieuwd hoe het dan precies zat.
Groeten,
Maarten
Ja ,klopt maar veel merken maakte fietsen met Engelse uitstraling. Leonidas bijvoorbeeld verkocht Duitse fietsen maar daarbij zaten ook model Engeland met velgremmen en stangetjes.
Je schrijft dat het stuur je Nederlands overkomt en dat dacht ik ook. In Engeland zie je geen hoge sturen. Dat ik een vermoeden heb dat de bron Triumph is komt omdat de spatborden precies zo zijn als van een volbloed Triumph. Bovendien is de liggende achtervork rechtdoor lopend dus geen versmalling tussen het achterspatbord en de trapas. en het mannetje tussen ronde en schuine buis staat naar achter wat je ook bij Trumph ziet. Ik heb ook ooit eens gelezen dat Triumph frames maakte voor anderen. Bovendien hadden ze een Duitse fabriek .De Engelse Directeuren en oprichters waren ook van Duitse afkomst.
Een van hen schopte het nog tot burgemeester van Coventry als ik me goed herinner gelezen te hebben.
Wat me bij deze fiets ook al eens op is gevallen dat de voorvork en balhoofdstel eerder Duits dan Engels over komen.
Jouw bijdrage met de reclame van Burgers met haar New Elswick maakt me wakker wat betreft de volgorde etc. De voorouder van Wouter zal dus al wel van Burgers de New Elswick hebben betrokken waarbij er later een overname was door Kilsdonk.
Ik ben benieuwd hoe het dan precies zat.
Groeten,
Maarten
Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
Hierbij een paar foto's van de Nederlandse rijwielzaak v/d Ven in Eindhoven. Ze verkochten Burgers, Juncker en New Elswick. Deze New Elswick fietsen hadden Nederlandse/Duitse en Engelse kenmerken, maar waar werden ze gemaakt? Is dit soort draadjes-jasbeschermers ook niet een Duits item?
Met groet Ötzi
Met groet Ötzi
- Bijlagen
-
- New Elswick-Burgers fietsenmaker vd Ven in Eindhoven.jpg (68.4 KiB) 7431 keer bekeken
-
- New Elswick fietsenmaker vd Ven in Eindhoven 1936.jpg (83 KiB) 7431 keer bekeken
Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
dag wouter
over Gerrit Kloppenburg en Meeuw rijwielen staat een stuk in het themanummer van de vereniging " de Utrechtse rijwielhandel" blz. 26-29.
New Elswick was inderdaad een B- merk van Burgers. Burgers heeft ook een aantal dochterondernemingen opgericht.
een daarvan was de "New Elswick trading company" opgericht 20 juni 1911. Uit het Kamer van Koophandel dossier daarvan blijkt niet dat Kloppenburg daar een rol in had.
Een andere dochteronderneming van Burgers was de "Nederlandse onderdelencooperatie". opgericht in 1917.
een van de oprichters daarvan was Gerrit Kloppenburg. zie bijgevoegde pagina.
hoe het nu zat met die dochterondernemingen en Burgers zelf weet ik niet. Kilsdonk was wel van allemaal directeur.
Wel leuk om dit allemaal nog eens goed uit te zoeken. Als ik je kan helpen neem dan even via de mail contact op. dekogel@home.nl
groet Theo
over Gerrit Kloppenburg en Meeuw rijwielen staat een stuk in het themanummer van de vereniging " de Utrechtse rijwielhandel" blz. 26-29.
New Elswick was inderdaad een B- merk van Burgers. Burgers heeft ook een aantal dochterondernemingen opgericht.
een daarvan was de "New Elswick trading company" opgericht 20 juni 1911. Uit het Kamer van Koophandel dossier daarvan blijkt niet dat Kloppenburg daar een rol in had.
Een andere dochteronderneming van Burgers was de "Nederlandse onderdelencooperatie". opgericht in 1917.
een van de oprichters daarvan was Gerrit Kloppenburg. zie bijgevoegde pagina.
hoe het nu zat met die dochterondernemingen en Burgers zelf weet ik niet. Kilsdonk was wel van allemaal directeur.
Wel leuk om dit allemaal nog eens goed uit te zoeken. Als ik je kan helpen neem dan even via de mail contact op. dekogel@home.nl
groet Theo
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2024-06-16 om 08.57.46.png (739.27 KiB) 7404 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
Interessante foto, die van de Eindhovense rijwielzaak.
Weet u aan welke weg in Eindhoven het bedrijf lag? Touwtjes jasbeschermers werden overal toegepast. Zeker geen specifiek Duitse oplossing.
Er zijn wel wat verschillen in materiaal tussen diverse landen.
De New Elswick op de foto staat ook in Eindhoven en heeft wat Duitse kenmerken wat betreft vorkkroon en balhoofdmateriaal.
Kan echter ook heel goed bij Burgers zijn samengesteld met onderdelen uit Engeland en Duitsland.
Die zaken zijn heel lastig te achterhalen .Wat koop je in ? Een hele fiets of een half fabricaat of onderdelen. Alles is mogelijk.
Groeten,
Maarten
Weet u aan welke weg in Eindhoven het bedrijf lag? Touwtjes jasbeschermers werden overal toegepast. Zeker geen specifiek Duitse oplossing.
Er zijn wel wat verschillen in materiaal tussen diverse landen.
De New Elswick op de foto staat ook in Eindhoven en heeft wat Duitse kenmerken wat betreft vorkkroon en balhoofdmateriaal.
Kan echter ook heel goed bij Burgers zijn samengesteld met onderdelen uit Engeland en Duitsland.
Die zaken zijn heel lastig te achterhalen .Wat koop je in ? Een hele fiets of een half fabricaat of onderdelen. Alles is mogelijk.
Groeten,
Maarten
Re: Koppenberg, De Meeuw en New Elswick
Deze zaak zat op de Aalsterweg 12. Ligtvoet zat op 63. Dus twee fietsen zaken vlak bij elkaar.
Groeten Martijn
Groeten Martijn