trapper en arm

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
beppie

trapper en arm

Bericht door beppie »

hoe kun je aan een trapper en arm komen voor een Brigestone Submariner : wie weet dit?
Bijlagen
dit is de fiets
dit is de fiets
DSCF9371 (3) (640x480).jpg (331.28 KiB) 8695 keer bekeken
hansvdw

Re: trapper en arm Bridgestone Submariner

Bericht door hansvdw »

In de rubriek 'aangeboden' wordt gelukkig antwoord gegeven op de vraag.

Omdat het hier om de Submariner gaat, sluit ik graag even aan. Ik heb hetzelfde model als Beppie, helemaal uit elkaar gehaald, maar één probleem blijft: de zilverkleurige schotel waarin de trommelrem zit, dus voor de grote gekerfde schijf (zie foto), is met geen mogelijkheid los te krijgen.

De vraag: zou het kunnen dat de schijf rechtsom losgedraaid moet worden? Voor mijn gevoel niet logisch, maar de laatste mogelijkheid die ik kan bedenken.

Groet,
Hans
Bijlagen
67083760-32A8-42DE-880A-F9BE3E411E7A.JPG
67083760-32A8-42DE-880A-F9BE3E411E7A.JPG (97.87 KiB) 8675 keer bekeken
tdebruin

Re: trapper en arm

Bericht door tdebruin »

Beste Hans,

ik vrees dat hier enigszins sprake is van 'thread hijacking' - maar wat betreft de thread van de trommel, kan ik wel bevestigen dat het om een gewone rechtsdraaiende schroefdraad gaat. De foto is niet heel duidelijk, en ik weet niet meer hoe ik deze naaf destijds los gekregen heb, maar het is dus hetzelfde schroefdraad aan beide kanten van de naaf. Clockwise cq rechts vastdraaien, counterclockwise cq links losdraaien.

Succes (en ook Beppi succes met je Bridgestone)

Anton
Bijlagen
vsc.jpg
vsc.jpg (225.76 KiB) 8652 keer bekeken
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Bedankt Anton, links los dus. Dan weet ik in elk geval zeker naar welke kant ik het geweld moet richten.

Ben wel jaloers hoor, op die trommel die daar zo mooi vrij van de naaf ligt.

Groet,
Hans
beppie

Bericht door beppie »

Hans, ik zie dat op jouw wiel een roestkleur is ? Mijn fiets had dat ook, maar ook op een paar andere plaatsen en met een afwasborstel en een beetje jif kreeg ik alles weer spik en span : had ook een beetje vliegroest en ook dat met jif eraf geborsteld. Hij is als nieuw daaronder vandaan gekomen :o
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Klopt Beppie, ik moet deze velg nog helemaal nalopen, eerst die trommel er af zien te krijgen. De velgen zijn aluminium, dus die roest is er zo af.

Nog mooi compleet trouwens, jouw fiets. Alleen de voorlamp is niet origineel.

Groeten,
Hans
beppie

Bericht door beppie »

Hans,ja ,voorlicht niet origineel : weet ik.
En straks de pedalen ook niet want een pedaal is nu niet te vinden helaas: misschien later.
Ik heb wel dit gevonden ,( foto) maar kan ik dan het beste maar twee crank s plaatsen , dan heb ik altijd de goede lengte ; het wordt als volgt nl aangeboden op mp .
Dan bewaar ik de andere : misschien dat iemand er ooit een zoekt .
En waarmee zet ik het vast? Is dat ook universeel? Ik zie nl de naam Bugini staan op mijn crank die nog op de fiets zit. Maar die kan ik nergens vinden.

Misschien is dat tandwiel ook origineel universeel? Dan kan ik het hier wel weer aanbieden.

De pedalen kan ik evt universeel aanschaffen.
Nu wil ik ook van mijn racefietsstuur af, en een normaal stuur gaan gebruiken ( beter voor mijn rug)
Wie weet welk dat zal passen op een Bridgestone ?
bvd en vr gr
beppie
Bijlagen
krank@.JPG
krank@.JPG (28.38 KiB) 8613 keer bekeken
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Dag Beppie, ik kon het crankstel van je fiets niet zien op de foto. Die op bijgaande foto hoort er origineel op, inclusief de kettingbeschermer. De cranks hebben een gestanst Bridgestone logo. De kettingbladen zijn van Sakai.

Ik weet de lengte van de crankarmen niet uit mijn hoofd - 170 of 175 mm - maar het is een standaardmaat, dus je zou kunnen volstaan met het plaatsen van een nieuwe linker crankarm met dezelfde lengte als de rechter. Daar is makkelijk aan te komen. Let er wel op dat deze een vierkant gat heeft, dus niet rond. Als je het hele crankstel vervangt kan het een lastig klusje zijn om de deraillleur en de ketting weer goed afgesteld te krijgen. Alleen een linker is zo gedaan.

En dan twee nieuwe trappers. Op Marktplaats kom je bijvoorbeeld Kyokuto tegen. Die zouden er goed bij passen.

Voor de montage van de crank heb je, net als voor het demonteren, een cranktrekker nodig. Voor weinig geld heb je al een goede.

Jammer dat je het racestuur vervangt, maar als je een gewoon stuur zoekt: op Marktplaats staat nog een Bridgestone Submariner met gewoon stuur, dan heb je een voorbeeld. Het betekent wel dat je ook nieuwe remhendels moet monteren en de remmen opnieuw afstellen.

Groeten,
Hans
Bijlagen
E1337732-3ED2-400B-AF0C-0F178F224AEA.JPG
E1337732-3ED2-400B-AF0C-0F178F224AEA.JPG (167.91 KiB) 8609 keer bekeken
wimjansen

Bericht door wimjansen »

Beste Hans en Beppie,

Even een aanvulling: voor het monteren van een crank hoef je niet per-sé een cranktrekker te hebben, wel is een speciaal soort sleuteltje nodig om het moertje (i.h.a. universeel) op de draad van de trapas aan te draaien. Dat zal je nog even moeten aanschaffen. Eventueel heeft een beetje fietsenmaker zo'n sleutel liggen en zal je wel even willen helpen.
Bridgestone heeft verschillende modellen cranks gebruikt, op die van mij stonden zelfs een naam (afb). Het is wenselijk maar niet echt noodzakelijk dat de cranks even lang zijn, een paar mm verschil zal je nauwelijks voelen.
Ook in het type voordragertje en de verlichting heeft Bridgestone in de verschillende perioden verandering gebracht, dat wordt dus zoeken naar iets origineels. In mijn handleiding stond zelfs een ander type afgebeeld dan af importeur was gemonteerd. Maar het wordt vast iets moois.
Succes!
Bijlagen
Submariner 1977.jpg
Submariner 1977.jpg (247.12 KiB) 8606 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
hansvdw

Bericht door hansvdw »

Je hebt gelijk Wim, bij Bridgestone is men, zacht gezegd, weinig consequent. Zelfs bij twee verder identieke Submariners bleken verschillende transfers te zijn gebruikt.

Het is ook prachtig te zien hoeveel verschillende balhoofdplaatjes het merk door de jaren heeft gebruikt (wat dan wel weer handig is voor de datering).

Groeten,
Hans
Plaats reactie