Kettingen voor transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Kettingen voor transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Zoals transportfiets eigenaren weten, zijn transportfietsen uitgerust met dikkere kettingen, namelijk 3/16", ofwel maat 415. Gelukkig worden deze kettingen nog vollop gemaakt, al zal je ze niet bij de fietsenwinkel vinden. Je kunt ze wel vinden bij brommerwinkels. Ik heb inmiddels gemerkt dat de prijzen nogal uiteen liggen, ook voor dezelfde kettingen. Ik heb zojuist hier kettingen besteld:

http://www.jarnos-puch-shop.nl/index.ph ... 23&lang=NL

Zowel de kettingen als verzendkosten zijn gunstiger als wanneer ik ze bij de lokale brommerwinkel haal. Let op dat je 415 ketting neemt, en 122 schakels. Je hebt ook een kettingpons nodig. Nou ja, ik heb ze tot nog toe altijd ingekort door met een dremel de kniknagels door te slijpen. Werkt ook, maar is een minder fraaie oplossing. Die vind je daar onder gereedschappen. Ook daar letten op een 415 kettingpons te nemen.

De Iris RX ketting wordt algemeen aangeraden als zeer slijtvaste ketting, die kost 13,50 bij de bovenstaande site (ze verzenden ook per briefpost, dus dat scheelt in kosten). Er zijn ook goedkopere kettingen, maar daarover geen idee hoe lang die meegaan.

Ketting optijd vervangen is belangrijk om je tandwielen te besparen. Die worden immers niet meer gemaakt, en beginnen aardig zeldzaam te worden.

N.b. er zijn ook kettingcheckers waarmee je kunt meten hoever je ketting versleten is. Die kosten ongeveer 10 euro. Ik kwam er daardoor dus achter dat na 4 jaar fietsen mijn nieuw geinstalleerde ketting echt zwaar versleten was (ergens tussen 4000 en 8000km fietsen). Met een open kettingscherm, vangt je ketting veel vuil, dus dat kan hard gaan (zeker als je dagelijks langs een bouwterein fietst waar venijnige wolken stuifzand vanaf waaien :?).
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kettingen voor transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Ik ben in Tilburg bij een groothandel die van grootvader, vader op zoon is overgegaan ooit een doos met nos Wippermann kettingen tegengekomen. Daar zaten ook kettingen bij van 1/4" breed en die doen het ook goed op tandwielen van 3/16" De rollen hebben de goede maat en de afstand is ook 1/2".
Daarvoor, op mijn eerste transportfiets heb ik ooit een goedkope ketting gemonteerd maar die was na een maand zo versleten dat hij scheef ging hangen en er steeds afliep. Typisch 'goedkoop, duurkoop' ook al kostte hij maar € 5.-
Ik ben benieuwd hoe het die Iris kettingen vergaat.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kettingen voor transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Op een brommer forum werd afgeraden om 1/4" kettingen op 3/16" tandwielen te zetten, omdat daardoor de tandwielen sneller zouden slijten. Ik weet niet in hoeverre dat voor transportfietsen het geval is, maar wellicht wel iets om van bewust te zijn.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Kettingen voor transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Dat heeft iets te maken met de diameter van de rollen.
Ik meen dat het Marcel was die ooit naar mij toe kwam met een ketting die niet in het tandwiel wilde 'dalen'.
We zijn toen gaan meten en kwamen erachter dat er in het verleden andere maten gevoerd zijn. En misschien nog wel maar dat weet ik verder niet.
Even voor de duidelijkheid, de 3/16" ketting wilde niet zakken in het 3/16" tandwiel. De 1/4" ketting wel en dat kwam door de rollen.
Ik weet helaas niet welk merk of type de 3/16" ketting was.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
mazell99
Berichten: 204
Lid geworden op: 2 nov 2013, 11.51

Re: Kettingen voor transportfiets

Bericht door mazell99 »

Dat wat Charles zegt klopt !.
Het was een 1/2 x 1/4 welke wel paste ,op sommige ketting bladen paste de 1/2 x 3/16 niet ,er zat verschil in de dikte van de rollen .
Ik zelf gebruik meestal als KMC 1/2 x 3/16 415 H die van het merk KMC ,vind deze mooi passen .
Kijk je in de folders op Transportfiets.net staat daar ook vaak de maat van de ketting bij .
Bijlagen
fiets spul 002.jpg
fiets spul 002.jpg (453.08 KiB) 17710 keer bekeken
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kettingen voor transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Belangrijk om te weten. Ik wist niet dat de afmeting van de rollen ook nog konden verschillen. Wel dat er in het verleden ook andere schakel lengtes zijn gebruikt, 5/8" i.p.v. 1/2" (zie ook https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-o ... stand.html). Ik heb nog zo'n tandwiel liggen, maar daar kan ik zelf niets mee.

Ik heb dat gelukkig nog niet meegemaakt dat de kettingen niet pastte. Maar als ik ooit een kettingblad moet vervangen (bij mijn bakfiets is die best wel ver) zal ik erop letten dat de ketting er wel op past.
Plaats reactie