Ein schönes Jaray Rad
Geplaatst: 8 mei 2017, 18.46
Bij deze wat foto`s van een toekomstig project.
Een J-Rad ontwikkeld door Paul Jaray bekende uit de wereld van stroomlijn auto`s, vliegtuigen met zelfdragende vleugels zeppelins en andere moderniteiten. (Zie Google)
Echt weer een project om van te smullen.
Erbärmlcher zustand maar net genoeg juiste onderdelen om van deze twee frames een juiste J-rad tot leven te wekken.
Dat zijn de mooiste!
De achternaaf werkt nog uitstekend zo lijkt het. Wel ontbreken er twee buiten deksels waar de kabels uit naar de aandrijf-armen lopen. Die moet ik na gaan maken even als het doosvormige deel onder aan het frame met voorste rondings schijf van de kabel.
Het binnenwerk van een andere naaf laat zien hoe de aandrijving werkt. Twee torpedo aandrijfkoppen waarvan er een links is uitgevoerd. Bovendien zijn beide schroefdraadgedeelten (waar normaal een tandwiel op geschroefd zou zijn) los te koppelen van de aandrijving. Via een soort versnellingskabeltje kan je deze ontkoppeling maken voor het achteruit bewegen van de fiets zonder dat de aandrijving zich in schakelt.
Op een stang van zadel naar achteras zit daartoe een ''versnellings hendeltje''om deze ontkoppeling te maken.
Op de naaf en diverse onderdelen staat F&S ,dus wel duidelijk uitbesteed aan het bedrijf met ervaring op dit gebied.
Speciaal type rem. Bij veel J-rad`s zie je een wat meer standaard rem. Maar deze zou speciaal ontworpen zijn voor de J-Rad. Ik heb `m ter copieering er bij gekregen.
Ik heb de keuze om een van de twee frames te gebruiken om op te knappen. Die met ronde frame is de beste qua roest en ziet er
ook het leukst uit vind ik. Die met rechte buizen is wal wat strakker van vorm waar ook wat voor te zeggen is.
Deze fiets heeft dat en is momenteel te koop op de TCA veiling.
Ik zal met der tijd wat posten over de restauratie. Er is genoeg aan te beleven en te delen.
Groeten,
Maarten
Een J-Rad ontwikkeld door Paul Jaray bekende uit de wereld van stroomlijn auto`s, vliegtuigen met zelfdragende vleugels zeppelins en andere moderniteiten. (Zie Google)
Echt weer een project om van te smullen.
Erbärmlcher zustand maar net genoeg juiste onderdelen om van deze twee frames een juiste J-rad tot leven te wekken.
Dat zijn de mooiste!
De achternaaf werkt nog uitstekend zo lijkt het. Wel ontbreken er twee buiten deksels waar de kabels uit naar de aandrijf-armen lopen. Die moet ik na gaan maken even als het doosvormige deel onder aan het frame met voorste rondings schijf van de kabel.
Het binnenwerk van een andere naaf laat zien hoe de aandrijving werkt. Twee torpedo aandrijfkoppen waarvan er een links is uitgevoerd. Bovendien zijn beide schroefdraadgedeelten (waar normaal een tandwiel op geschroefd zou zijn) los te koppelen van de aandrijving. Via een soort versnellingskabeltje kan je deze ontkoppeling maken voor het achteruit bewegen van de fiets zonder dat de aandrijving zich in schakelt.
Op een stang van zadel naar achteras zit daartoe een ''versnellings hendeltje''om deze ontkoppeling te maken.
Op de naaf en diverse onderdelen staat F&S ,dus wel duidelijk uitbesteed aan het bedrijf met ervaring op dit gebied.
Speciaal type rem. Bij veel J-rad`s zie je een wat meer standaard rem. Maar deze zou speciaal ontworpen zijn voor de J-Rad. Ik heb `m ter copieering er bij gekregen.
Ik heb de keuze om een van de twee frames te gebruiken om op te knappen. Die met ronde frame is de beste qua roest en ziet er
ook het leukst uit vind ik. Die met rechte buizen is wal wat strakker van vorm waar ook wat voor te zeggen is.
Deze fiets heeft dat en is momenteel te koop op de TCA veiling.
Ik zal met der tijd wat posten over de restauratie. Er is genoeg aan te beleven en te delen.
Groeten,
Maarten