Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

Ik heb zojuist een opmerkelijke vondst gedaan. Een Bayliss Wiley trapas nr.3 voor mijn Juncker gekocht via Ebay van iemand in Engeland.
Het is een as van 146mm lang en die werden niet gebruikt in toerfietsen. Ik ga er van uit dat Engelse fietsen sowieso kortere assen hadden wat waarschijnlijk de reden is geweest dat deze as overgebleven is.
De assen van BW werden zeer consequent van een typenummer voorzien waardoor het zeker de goede maat is.
Mijn eigen as is nog niet versleten, ik heb inmiddels twee Junckers met dezelfde trapas wat ook al opmerkelijk is, maar ik kon het toch niet laten liggen omdat ik niet had gedacht ooit in mijn leven nog zo'n as tegen te komen.
De kwaliteit van het spul is ongeevenaard. Ketting en achtertandwiel van mijn fiets volledig versleten maar de trapas hoefde niet eens bijgesteld te worden 8-)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Dat is een mooie vondst. Daar moet je ook maar net toevallig tegenaan lopen. Ebay UK is nou niet de eerste plaats waar je gaat zoeken voor transportfietsonderdelen.
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door de rode »

Jeroen Zuiderwijk schreef:Dat is een mooie vondst. Daar moet je ook maar net toevallig tegenaan lopen. Ebay UK is nou niet de eerste plaats waar je gaat zoeken voor transportfietsonderdelen.
toch niet helemaal gek ; carrier/transportfietspedalen zoals van Phillips en Brampton zouden daar ook misschien nog wel te vinden moeten zijn
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik zoek daar nog wel eens naar, maar ik ben ze er nog niet tegengekomen. Wel allerlei andere Phillips pedalen, maar niet het transportfietsmodel.

Ik had wel een keertje een aanbieding om een bakfiets op te halen in Cornwall. Maar ik had hem niet nodig, en ik vond het wat ver fietsen :)
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Lidnr13 »

Ik ben hier wel eens zo'n paar "carrier pedals" tegengekomen. :D
Dus "Wie zoekt zal vinden".
P1000457.JPG
P1000457.JPG (156.62 KiB) 8853 keer bekeken
P1010343.JPG
P1010343.JPG (159.15 KiB) 8853 keer bekeken
Groeten van
Henk
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

Die Engelse pedalen werden vaak door fabrikanten gemonteerd. Het zijn net als kettingen en tandwielen onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn. Als ze niet meer gereviseerd konden worden werden ze vervangen door Union pedalen.
Ik weet het niet zeker maar het lijkt zo te zijn dat het langere transportfietsmodel beter beschikbaar was. Misschien ook goedkoper?
Ik heb nog een paar setjes liggen. Nieuw en door mij gereviseerd maar op de fietsen die ik gebruik zit het Engelse spul. Da's net wat eleganter.
In Belgie werden overigens ook verschillende mooie onderdelen gemaakt waaronder pedalen. Maar ook hele mooie balhoofden en cranckstellen van zeer goede kwaliteit.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

Die van Phillips werden door Gazelle gemonteerd. Die zijn elf centimeter lang.
De meest idioot zware pedalen die ik tegen ben gekomen zitten op mijn Fama uit Utrecht. Het merk weet ik niet maar die zijn ook langer dan gemiddeld en de assen worden naar het koontje toe niet dunner zoals bij de meesten gebruikelijk waardoor de contramoer van het 'koontje' niet met sleuteltje elf maar met sleutel achttien aangedraaid moet worden.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik moet toch eens wat vaker op ebay UK kijken dan :) Die Phillips pedalen lijken wel erg veel op die moderne kopieën (zie: http://bikestoremember.nl/Products/339/ ... kgrof.html), dus wellicht heb ik ze wel gezien maar aangezien voor die moderne exemplaren. Die laatste zijn van belabberde kwaliteit. Ik heb ze even op mijn bakfiets gehad, maar het chroom roestte waar je bijstond, en ze waren binnen een paar keer fietsen krom (zie: http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=1101).
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

Er staan bij mij nog wel twee doosjes met reserve assen op de plank maar de lengte is voor toerfietsen.
Altijd als ik op een beurs 'enkele' pedalen tegenkom dan neem ik die mee. Al is het alleen maar voor de assen. Daar kan ik dan weer mee reviseren.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1596
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Opmerkelijke vondst. Trapas Bayliss Wiley nr.3

Bericht door Fotomaan »

En toen brak niet alleen mijn trapas maar ook mijn klomp!
Net een nieuwe kunnen bemachtigen en nu breekt een week later de as die er al meer dan zestig jaar inzit.
Is wel heel erg toevallig! :?
Maar het kan gelukkig meteen weer gerepareerd worden.

En even een rectivicatie, de as is geen 146mm maar 151mm lang.
Was een meetfoutje van de Engelse verkoper wat ik klakkeloos over heb genomen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie