St Bavo van J.W.Koopman Haarlem
Geplaatst: 2 aug 2017, 22.28
Beste groep,
Ik heb de draad opgepakt van een aankoop van jaren geleden.
Een St Bavo rijwiel gebouwd door J.W.Koopman uit Haarlem.
De rijwielfabriek was gevestigd in het monumentale gebouw Raaks 1 en 3 te Haarlem. Het gebouw bestaat nog en is nu bar en hotel.
J.W.Koopman heeft het zelf laten bouwen om dienst te doen als showroom/garage voor automobielen, motorfietsen en rijwielen.
Rijwielen bouwde hij al in de jaren 80 van de 19e eeuw. Zijn broer (of broers daar ben ik niet achter gekomen tot nu toe)
hadden een handel en fabricage van hoge bi`s in Rotterdam.
Een echt Nederlands pioniersmerk dus.
Deze St Bavo was toen ik m`kocht in ver verbouwde toestand.
De fiets zag er uit als een jaren 30 fiets met dito verlichting ,flink krulzadel en doeken kettingkast.
Van de eigenaar begreep ik dat de oorspronkelijke (eerste?) eigenaar van de fiets deze in Duitsland heeft laten opknappen. Zijn vrouw was Duitse en ze hadden blijkbaar ook enige jaren in Duitsland gewoond.
Het frame echter en diverse onderdelen deed vermoeden dat deze fiets eerder uit 1900 zou moeten komen dan uit de jaren 30.
Een aantal onderdelen draagt de naam (William) Chater lea. Dat was een bouwer van rijwielonderdelen vanaf 1890 plm.
De voorrem is van het velgoptrek hevel type en te zien in sommige vroege catalogi van Chater lea.
De velg-optrekrem met hevel verdween algemeen na 1905.
Alleen het korte hevel model voor sportfietsen bleef wat langer leverbaar.
De voorrem hoort door de vork heen bevestigd te zitten
echter de vervangende vork was van het model met gesloten kroon.
Er zaten zelfs geen gaten in gemaakt voor bevestiging. Echt een van de kenmerken dat de vork vervangen was.
Ik heb tenslotte besloten de vork te vervangen door een eigen bouw met behulp van vorkpoten van een andere oude vork.
De achtervorken zijn opgebouwd met D profiel buizen en ik wilde dat terug laten komen in de voorvork. De vervangende vork had dat niet. Die buizen waren ovaal van doorsnede.
Tweede afwijkend kenmerk is dat de vorkbuis inwendig voor 25 mm of mogelijk voor 1 Inch buis is bedoelt.
Daar hoort dus zo`n dik stuur in. Ook de balhoofdonderdelen zijn hier op toegerust.
Ga dat maar eens vinden...
Maken dus maar en even zo het stuur. De vorm van de overgebleven remhevel geeft het sterke vermoeden dat het stuur een voorbouw heeft gehad en dat het een recht model is geweest.
Ik heb het van tot 31/32 buis gewalst net zo als de Rover fietsen uit 1886. iets als 24,5 mm. Daarmee passen de periode juiste handvatten ook.
Het fraaie tandblad en rechter crank zijn van King Dick Abingdon.
Ik denk dat dit een vroege vervanging is en dat er origineel Chater lea cranks op gezeten hebben. De linker is trouwens ook nog Chater lea, vandaar.
Vermoedelijk zat er een blokketting op en is die kort na 1900 vervangen door een 1/2 inch ketting.
Ik heb ook alweer een tijd geleden twee naven gekocht die van het zelfde merk als het tandblad zijn. Echter waarschijnlijk is Chater lea een betere keuze....
Voorlopig ga ik voor deze naven .
De ANWB schreef in 1895 na aanleiding van een rijwieltentoonstelling dat Koopman voornamelijk zijn fietsen opbouwde met BSA en Abingdon works. Dus wat dat betreft niet zo`n verkeerde keuze.
De reclame uiting van Koopman uit 1902 (Haarlems dagblad)laat een fiets zien die 100% uit de Chater lea catalogus komt.
Dus wat dat betreft lijkt een chater lea uitrusting een beter alternatief.
Voorlopig ben ik nog niet uit gerommeld met stuur en vork. alles zit nu los in elkaar en ga ik pas vast solderen als het helemaal klopt!
Hoe dan ook ;er lijkt een Nederlandse fiets van rond 1900 weer in beweging te komen en dat is wel smullen.
Groeten,
Maarten
Ik heb de draad opgepakt van een aankoop van jaren geleden.
Een St Bavo rijwiel gebouwd door J.W.Koopman uit Haarlem.
De rijwielfabriek was gevestigd in het monumentale gebouw Raaks 1 en 3 te Haarlem. Het gebouw bestaat nog en is nu bar en hotel.
J.W.Koopman heeft het zelf laten bouwen om dienst te doen als showroom/garage voor automobielen, motorfietsen en rijwielen.
Rijwielen bouwde hij al in de jaren 80 van de 19e eeuw. Zijn broer (of broers daar ben ik niet achter gekomen tot nu toe)
hadden een handel en fabricage van hoge bi`s in Rotterdam.
Een echt Nederlands pioniersmerk dus.
Deze St Bavo was toen ik m`kocht in ver verbouwde toestand.
De fiets zag er uit als een jaren 30 fiets met dito verlichting ,flink krulzadel en doeken kettingkast.
Van de eigenaar begreep ik dat de oorspronkelijke (eerste?) eigenaar van de fiets deze in Duitsland heeft laten opknappen. Zijn vrouw was Duitse en ze hadden blijkbaar ook enige jaren in Duitsland gewoond.
Het frame echter en diverse onderdelen deed vermoeden dat deze fiets eerder uit 1900 zou moeten komen dan uit de jaren 30.
Een aantal onderdelen draagt de naam (William) Chater lea. Dat was een bouwer van rijwielonderdelen vanaf 1890 plm.
De voorrem is van het velgoptrek hevel type en te zien in sommige vroege catalogi van Chater lea.
De velg-optrekrem met hevel verdween algemeen na 1905.
Alleen het korte hevel model voor sportfietsen bleef wat langer leverbaar.
De voorrem hoort door de vork heen bevestigd te zitten
echter de vervangende vork was van het model met gesloten kroon.
Er zaten zelfs geen gaten in gemaakt voor bevestiging. Echt een van de kenmerken dat de vork vervangen was.
Ik heb tenslotte besloten de vork te vervangen door een eigen bouw met behulp van vorkpoten van een andere oude vork.
De achtervorken zijn opgebouwd met D profiel buizen en ik wilde dat terug laten komen in de voorvork. De vervangende vork had dat niet. Die buizen waren ovaal van doorsnede.
Tweede afwijkend kenmerk is dat de vorkbuis inwendig voor 25 mm of mogelijk voor 1 Inch buis is bedoelt.
Daar hoort dus zo`n dik stuur in. Ook de balhoofdonderdelen zijn hier op toegerust.
Ga dat maar eens vinden...
Maken dus maar en even zo het stuur. De vorm van de overgebleven remhevel geeft het sterke vermoeden dat het stuur een voorbouw heeft gehad en dat het een recht model is geweest.
Ik heb het van tot 31/32 buis gewalst net zo als de Rover fietsen uit 1886. iets als 24,5 mm. Daarmee passen de periode juiste handvatten ook.
Het fraaie tandblad en rechter crank zijn van King Dick Abingdon.
Ik denk dat dit een vroege vervanging is en dat er origineel Chater lea cranks op gezeten hebben. De linker is trouwens ook nog Chater lea, vandaar.
Vermoedelijk zat er een blokketting op en is die kort na 1900 vervangen door een 1/2 inch ketting.
Ik heb ook alweer een tijd geleden twee naven gekocht die van het zelfde merk als het tandblad zijn. Echter waarschijnlijk is Chater lea een betere keuze....
Voorlopig ga ik voor deze naven .
De ANWB schreef in 1895 na aanleiding van een rijwieltentoonstelling dat Koopman voornamelijk zijn fietsen opbouwde met BSA en Abingdon works. Dus wat dat betreft niet zo`n verkeerde keuze.
De reclame uiting van Koopman uit 1902 (Haarlems dagblad)laat een fiets zien die 100% uit de Chater lea catalogus komt.
Dus wat dat betreft lijkt een chater lea uitrusting een beter alternatief.
Voorlopig ben ik nog niet uit gerommeld met stuur en vork. alles zit nu los in elkaar en ga ik pas vast solderen als het helemaal klopt!
Hoe dan ook ;er lijkt een Nederlandse fiets van rond 1900 weer in beweging te komen en dat is wel smullen.
Groeten,
Maarten