Hallo
Ik wil een oude overgeverfte transportfiets weer van een goede laag lak voorzien, maar het probleem is dat ik niet weet welke lak ik het best kan gebruiken.
Ik heb ooit op een andere fiets zwarte Histor lak gebruikt. Maar met het resultaat was ik niet tevreden omdat de lak meer antraciet dan zwart was en omdat het met het polijsten wegsleet en plakkerig werd in plaats van glanzend. Zelfs na twee maanden uitharden.
Op de beurs in Vianen twee jaar geleden heb ik een potje teoflux rijwiellak gekocht. Hier was ik heel tevreden mee omdat de lak na uitharding keihard werd en er kwam een hele diepe glans in met een beetje poetsen. Teoflux is nog steeds verkrijgbaar maar ik betwijfel of dat nog steeds hetzelfde is. Heeft iemand hier ervaring mee?
Kort samengevat is mijn vraag eigenlijk welke lak het meest in de buurt komt van de oude potjes rijwiellak.
Ik hoor graag jullie advies.
Groetjes Levi
Welke lak kan ik het best gebruiken?
-
Re: Welke lak kan ik het best gebruiken?
Het is inderdaad zo dat sommige 'zwarte' lak grijzig uitpakt. Niet heel fraai.
Ik gebruik eerlijk gezegd gewoon spuitbusjes zwarte glanslak van de Action.
Maar zwarte autolak lijkt me ook erg geschikt.
En waarom zouden die teoflux potjes anders zijn dan vroeger? Die zijn toch gewoon nog op terpentinebasis?
succes!
Maarten
Ik gebruik eerlijk gezegd gewoon spuitbusjes zwarte glanslak van de Action.
Maar zwarte autolak lijkt me ook erg geschikt.
En waarom zouden die teoflux potjes anders zijn dan vroeger? Die zijn toch gewoon nog op terpentinebasis?
succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
eerst primeren met Allgrund hechtprimer kleur zwart
aflakken met sikkens rubbol finura high gloss potje van halve liter ook zwart
gewoon met de kwast dat deed iedereen in die tijd
het is geen auto
aflakken met sikkens rubbol finura high gloss potje van halve liter ook zwart
gewoon met de kwast dat deed iedereen in die tijd
het is geen auto
Heb zelf ook, lang geleden, mijn fiets overgelakt (jeugdzonde weet ik nu, maar niks meer aan te doen) met Teoflux. Maar bijna alle verf is tegenwoordig anders. Het milieu, hè. Op zich een goede zaak, kan niet genoeg aandacht krijgen, maar voor Teoflux was het een rampje, want die nieuwe vloeit toch anders en droogt ook minder mooi op. En het oude potje is leeg....
Wat nog goed gaat, maar dat zijn heel kleine potjes en ook steeds schaarser, is Revell, voor modelbouw. Echter in ca. 5 cc potjes te krijgen: alleen geschikt om krasjes te herstellen. Er moet autolak zijn waar het goed mee gaat, vraag eens bij een schadeherstelbedrijf. En let dan op je primer of onderliggende verflaag
.
Wim
Wat nog goed gaat, maar dat zijn heel kleine potjes en ook steeds schaarser, is Revell, voor modelbouw. Echter in ca. 5 cc potjes te krijgen: alleen geschikt om krasjes te herstellen. Er moet autolak zijn waar het goed mee gaat, vraag eens bij een schadeherstelbedrijf. En let dan op je primer of onderliggende verflaag

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Ik heb goede ervaringen met Tencoferro roestwerende ijzerlak. Het droogt niet supersnel (waardoor het aardig glad te verwerken ia) en ook droogt het satijnglanzend op.
De kleur echter is niet heel diepzwart, maar het is uiteindelijk een heel sterke lak.
Jaren geleden heb ik er mijn Empo transportfiets mee geschilderd en het zit er nog goed op.
Nu gebruik ik deze Tencoferro ook wel als basislak, na droging spuit ik het met de hoogglans zwart van de Action (die Maarten ook noemde).
Een aantal laagjes van deze spuitbuslak (Tencoferro liever een goede week laten uitharden, en dunne laagjes spuitlak met tussenpozen want het is waterdun), laten uitharden en dan polijsten met Commandant (het groene blik) laat het glimmen als een spiegel, en mooi diepzwart.
Echter niet zo duurzaam als de oorspronkelijke moffellak.
Grappig detail is, dat er op de spuitbus als producent staat vermeld; Fiets-o-Fit BV uit Sneek
Mijn andere transportfiets, een Simplex uit begin jaren '50, had ik (o,o jeugdzonde want die was eigenlijk niet zo slecht) met zwarte Hammerite geschilderd.
Daar ben ik geen fan van, het schildert niet echt lekker en oogt iets te 'plastic-achtig' op één of andere manier.
Wat ik wel gebruik van Hammerite, is de oxide-rode primer.
Deze heette (heel) vroeger volgens mij 'Finnigans' en was een al bestaand Engels product.
Het heeft qua consistentie feitelijk niets gemeen met de Hammerite glanslak (Smoothrite heette dat vroeger geloof ik)
't Is gewoon een fijne, goed vullende en roestwerende primer.
Als je daarover de Tencoferro ijzerlak doet, en dan afwerkt met de Action spuitbus krijg je het effect van het getoonde Fongers scherm.
Op oude fietsen zie je ook wel eens een oxide-rode ondergrond als de moffellak verpoetst is.
En met zo'n opbouw heb je een aardige roestbescherming voor je transporter!
Groet, Erwin
De kleur echter is niet heel diepzwart, maar het is uiteindelijk een heel sterke lak.
Jaren geleden heb ik er mijn Empo transportfiets mee geschilderd en het zit er nog goed op.
Nu gebruik ik deze Tencoferro ook wel als basislak, na droging spuit ik het met de hoogglans zwart van de Action (die Maarten ook noemde).
Een aantal laagjes van deze spuitbuslak (Tencoferro liever een goede week laten uitharden, en dunne laagjes spuitlak met tussenpozen want het is waterdun), laten uitharden en dan polijsten met Commandant (het groene blik) laat het glimmen als een spiegel, en mooi diepzwart.
Echter niet zo duurzaam als de oorspronkelijke moffellak.
Grappig detail is, dat er op de spuitbus als producent staat vermeld; Fiets-o-Fit BV uit Sneek

Mijn andere transportfiets, een Simplex uit begin jaren '50, had ik (o,o jeugdzonde want die was eigenlijk niet zo slecht) met zwarte Hammerite geschilderd.
Daar ben ik geen fan van, het schildert niet echt lekker en oogt iets te 'plastic-achtig' op één of andere manier.
Wat ik wel gebruik van Hammerite, is de oxide-rode primer.
Deze heette (heel) vroeger volgens mij 'Finnigans' en was een al bestaand Engels product.
Het heeft qua consistentie feitelijk niets gemeen met de Hammerite glanslak (Smoothrite heette dat vroeger geloof ik)
't Is gewoon een fijne, goed vullende en roestwerende primer.
Als je daarover de Tencoferro ijzerlak doet, en dan afwerkt met de Action spuitbus krijg je het effect van het getoonde Fongers scherm.
Op oude fietsen zie je ook wel eens een oxide-rode ondergrond als de moffellak verpoetst is.
En met zo'n opbouw heb je een aardige roestbescherming voor je transporter!
Groet, Erwin
- Bijlagen
-
- 011.JPG (149.91 KiB) 5445 keer bekeken