Ik ben een relatieve nieuwkomer als het op oude fietsen aankomt en nu heb ik als nieuw projectje onlangs een Gazelle Sport Luxe op de kop getikt maar hoe langer ik ernaar kijk hoe meer raadsels ik zie.
het forum hier lijkt me een uitgelezen kans om iets van de experts op te steken

De grote vraag is een beetje, wat is er nu origineel?
Om met het meest opvallende te beginnen; de kleur.
Deze prachtige diepblauwe kleur lijkt mij niet origineel, iemand heeft behoorlijk zorgvuldig het geheel geschilderd en netjes nieuwe biezen in lichtblauw aangebracht. Ook de lugs zijn van een lichtblauw accentlijntje voorzien. Het originele typetransfer is ook netjes omschilderd en te zien is dat de originele kleur waarschijnlijk grijs-groen was.
De spatborden en kettingkast zijn eveneens in dezelfde kleur maar lijken deze origineel te hebben en niet te zijn overgeschilderd. De kettingkast heeft ook een jaren 70 opschrift.
De trapas, cranks en standaard lijken wel origineel; er zit geen zuchtje speling op! Wat me later pas opviel is dat de sierkap op de vorkkroon van een erg eenvoudige vorm is. Dit moet volgens mij een puntige versie met gazelle's zijn; duidelijk te zien is dat de vorkkroon zelf wel een puntje heeft. Verder is er een kaalslag geweest:
- De remstangen zijn geheel verdwenen, van de voornaaf is de remhandel van de trommel afgehaald zodat deze niet meer functioneert.
- Achter zit een F&S torpedo terugtrapremnaaf, iemand heeft het achterwiel vervangen maar de velgen lijken wel identiek.
- Er is een niet erg verfijnd Edelman stuur gemonteerd.
- Lepper zadel is compleet verdroogd.
Kortom, mijn theorie is dat iemand, waarschijnlijk al in de vroege jaren 70, de fiets overgeschilderd heeft en voorzien heeft van passende spatborden en kettingkast.
Later zijn dan de remstangen en andere toebehoren verwijderd en is er een terugtrapnaaf ingespaakt.
Nu jullie mening over dit raadselachtige beestje!