Van een gemangelde Fongers H65 (1936) had ik vorig jaar het -in meerdere opzichten- vervormde frame gericht, op de wijze zoals op de foto (herstel oprijschade)
Ik had destijds geen ander frame als referentie, maar heb zodanig en heel voorzichtig gericht tot lugs en framebuizen in lijn stonden met elkaar.
Nu heb ik ook een HF65 (1949) die ik vorig jaar nog níet had.
Vandaag stonden ze voor 't eerst naast elkaar, en het viel me op dat de beide fietsen ánders 'stonden'.
Ik heb de hoek gemeten tussen balhoofdbuis en schuine onderbuis.
De door mij gerichte H65 heeft een hoek van 112 graden.
Bij de HF65 meet ik 114 graden, waarmee deze dus steiler staat.
Het frame van de H65 (de 'gerichte') heeft dus een meer 'lui' frame dan de HF65.
Op de foto met de drie fietsen is dit een beetje te zien.
Twee graden klinkt niet veel, maar is een wereld van verschil (zie tekening)
De achterste fiets op de foto is (het restant van) een Fongers HZ60, hier meet ik ook weer de 114 graden hoek als bij de HF65.
Uit nieuwsgierigheid ook nog even de HF60 van m'n zoon gemeten, en daar kom ik weer op de 112 graden zoals bij het door mij gerichte H65 frame

Ik vraag mij af; is er 'af fabriek' een standaard hoek (per model) voor de toerfietsen waarin deze werden gesoldeerd/nagericht, en verschilt deze per framehoogte?
Zou ik de H65 'overgecorrigeerd' hebben, of heeft de HF65 ook een beetje oprijschade? (overigens geen sporen van schade bij die fiets)
Niet dat de H65 er minder om fietst (als ik remmen en versnelling eindelijk op orde heb

Maar het liefst heb ik de balhoofdhoek precies zoals die hoort te zijn.
En volgens mij zit er, afgezien de (bies)afwerking weinig of geen verschil tussen een 'H' en een 'HF' frame.
Dus; welk frame heeft gelijk?
Iemand met een helemaal onbeschadigde H65 die uitsluitsel kan geven?
Groet, Erwin