Gazelle no 1 spatbordbreedte

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
HenkvdS

Gazelle no 1 spatbordbreedte

Bericht door HenkvdS »

Dag, ik heb het forum en internet afgezocht, maar kan geen antwoord vinden op mijn vraag:

Ik heb een Gazelle fiets, naar mijn weten een no. 1 uit 1953. Is van mijn vader geweest, het ding heeft voor mij dus emotionele waarde. Een tijdje geleden heb ik via Marktplaats hiervoor een achterspatbord op de kop weten te tikken. Het spatbord was verrot en verroest. Ik heb het gelast, bijgewerkt en opnieuw gespoten. Blijkt afgelopen zaterdag bij de montage dat het spatbord niet past... De breedte die ik kwijt kan is ongeveer 50 mm. Het spatbord dat ik heb is 60 mm. Inmiddels heb ik ook een gebruikte Gazelle zien staan uit dezelfde tijd. Ook een spatbord van 60 mm. Heeft iemand enig idee hoe dat zit bij deze fietsen? Heb ik een afwijkende maat?

Met vriendelijke groet,

Henry
de rode

Re: Gazelle no 1 spatbordbreedte

Bericht door de rode »

laat eens wat duidelijke foto,s van je fiets en ook van het framenummer zien ; er zijn twee mogelijkheden ; misschien is het geen no 1 maar een sportfiets ipv een tourfiets ; of hij is van veel latere leeftijd want b.v eind jaren 60 hadden bepaalde tourmodellen de smallere spatborden

wat is de wielmaat van je fiets ?
HenkvdS

Bericht door HenkvdS »

Ik begin er ook aan te twijfelen of het een no. 1 is. Ik heb even een paar foto's gemaakt. Het framenummer is volgens mij 717793.
Ik zie ook dat waar de framebuizen in elkaar gesoldeerd/gelast zijn, dat dit er anders uit ziet dan bij de Gazelles die ik gezien heb.

Enig idee waar we het over hebben?
Bijlagen
zadelpendetail.jpg
zadelpendetail.jpg (312.52 KiB) 6278 keer bekeken
koplampdetail.jpg
koplampdetail.jpg (280.54 KiB) 6278 keer bekeken
framenummer.jpg
framenummer.jpg (378.9 KiB) 6278 keer bekeken
fiets.jpg
fiets.jpg (373.08 KiB) 6278 keer bekeken
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Het ziet ernaar uit dat je een ouder model sportfiets hebt en deze heeft weer heel specifieke spatborden. Voorop zit het zogenaamde eendebek spatbord.
Hier een foto van mijn fiets uit ongeveer dezelfde periode.
Bijlagen
L1030472.jpg
L1030472.jpg (254.37 KiB) 6271 keer bekeken
de rode

Bericht door de rode »

HenkvdS schreef:Ik begin er ook aan te twijfelen of het een no. 1 is. Ik heb even een paar foto's gemaakt. Het framenummer is volgens mij 717793.
Ik zie ook dat waar de framebuizen in elkaar gesoldeerd/gelast zijn, dat dit er anders uit ziet dan bij de Gazelles die ik gezien heb.

Enig idee waar we het over hebben?

klopt dus ; het is een sport uit 1948 ; daar horen idd smalle spatborden in zoals op de andere foto,s te zien is ; ik wil er aan toevoegen dat er ook verkeerde [ veel jongere ] velgen in zitten
Laatst gewijzigd door de rode op 19 sep 2017, 18.55, 1 keer totaal gewijzigd.
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Zo te zien is alleen het frame nog het enige wat is overgebleven en stamt uit eind jaren 40. De rest is van latere datum.
Het zijn helaas lastige onderdelen om te vinden.
HenkvdS

Bericht door HenkvdS »

Dat verandert de zaak. Het is dus een bij elkaar geraapte fiets. Dat is wat jammer. Waar kan ik zien hoe deze fiets origineel eruit zou moeten zien?

Ik ga in ieder geval beginnen met spatborden bij elkaar zien te krijgen door een berichtje in het andere forum te zetten.

Bedankt iedereen voor het meedenken en mochten jullie bijpassende onderdelen hebben, dan hoor ik het graag!
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Het is even de vraag hoe graag je de fiets wil reconstrueren. De foto die ik geplaatst heb is een indicatie hoe de fiets er ongeveer heeft uitgezien. Mijn Gazelle is uit 1949 en dus een jaartje jonger.
Wat ik zelf aantrekkelijk vind aan dit model is het typische stuur en de bagagedrager en dit zijn nou net de onderdelen die moeilijk te vinden zijn. Ik had zelf het geluk om een damesmodel op de rommelmarkt te vinden.

Ik heb nog een stuur bewaard maar dit is vrij slecht en durf ik eigenlijk niet aan te bieden.
HenkvdS

Bericht door HenkvdS »

Hoi Ed,

Hoe slecht is vrij slecht, heb je een foto voor mij?
EdMondain

Bericht door EdMondain »

Het stuur is eigenlijk overal wel krom. Op de plekken waar de handvatten zaten is het metaal erg slecht.
Ik heb er toch maar wat foto's van gemaakt.
Bijlagen
L1030810.jpg
L1030810.jpg (10.47 KiB) 6205 keer bekeken
L1030813.jpg
L1030813.jpg (95.34 KiB) 6205 keer bekeken
Plaats reactie