Torpedo Jet

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
jon8th8n

Torpedo Jet

Bericht door jon8th8n »

Een vraagje voor de kenners, is er buiten de visuele verschillen een technisch verschil tussen de 'normale' torpedo terugtrapnaaf en de Torpede JET versie?

Dank bij voorbaat!

Jonathan
Victor

Re: Torpedo Jet

Bericht door Victor »

Volgens mij heeft de Jetnaaf van Sachs een koppeling met een conus. Die zie je ook bij de moderne Shimano terugtrapremnaven. Bij een Torpedonaaf, of een van de vele imitaties, zie je een koppeling met pallen/rolletjes.
Twee wielen één gedachte
jon8th8n

Bericht door jon8th8n »

Victor schreef:Volgens mij heeft de Jetnaaf van Sachs een koppeling met een conus. Die zie je ook bij de moderne Shimano terugtrapremnaven. Bij een Torpedonaaf, of een van de vele imitaties, zie je een koppeling met pallen/rolletjes.
Dag Victor,

Bedankt!

Heeft dat ook bepaalde voor-/nadelen?
velophile

Bericht door velophile »

Voor goede tekeningen en een beschrijving (in het Engels):
https://www.sheldonbrown.com/sutherland ... -sachs.pdf
De Jet zat vaak in kinderfietsen; een compact ontwerp. Bij langdurige afdalingen en/of zware rijders worden niet aangeraden om voor een Jet te kiezen. De Torpedo is minder gevoelig, maar ook hier kan de rem flink warm worden bij zwaar gebruik. Een terugtraprem is, zeker in een redelijk vlakke omgeving, een betrouwbaar remsysteem.

Groet, Wiel
jon8th8n

Bericht door jon8th8n »

velophile schreef:Voor goede tekeningen en een beschrijving (in het Engels):
https://www.sheldonbrown.com/sutherland ... -sachs.pdf
De Jet zat vaak in kinderfietsen; een compact ontwerp. Bij langdurige afdalingen en/of zware rijders worden niet aangeraden om voor een Jet te kiezen. De Torpedo is minder gevoelig, maar ook hier kan de rem flink warm worden bij zwaar gebruik. Een terugtraprem is, zeker in een redelijk vlakke omgeving, een betrouwbaar remsysteem.

Groet, Wiel
OK, bedankt

Dan ga ik als transportfietsrijder ervan af blijven :-)
Plaats reactie