Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
De durex naven zijn extra zwaar uitgevoerd, met een groter dan normale diameter remmantel en ook een grotere inbouwbreedte, van 121 mm. Dat maakt ze behalve voor een hulpmotor ook heel geschikt voor transportfietsen die hun leven zijn begonnen als doortrapper. De maten zijn vergelijkbaar met de torpedo transportnaaf, al is die nog net iets lomper uitgevoerd. De asdikte is bij de durex wel net als een normale torpedo 9,3 mm, de torpedo transport heeft een dikkere as van 10,3 mm.
Het binnenwerk lijkt op torpedo, maar dan net even anders, met oa andere nokken voor de remmantel, die trouwens wel lekker breed en dik is, veel meer remkracht dus. Voor de verhoudingen is hier nog een foto van de durex, een torpedo TR 5/8 en een gewone torpedonaaf.
De schroefdraad heb ik weggewerkt me een plastic ring, gemaakt van een oude lensdop. Dat houdt 'm schoon en ziet er meteen netjes uit.
Hartelijke groet, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets 

- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
Netjes! Ik had laatst nog een torpedo aangeschaft met aansluiting voor een hulpmotor (zie http://oudetransportfiets.blogspot.nl/# ... ersie.html). Wat zijn de inbouwbreedtes van jouw Durex en Torpedo TR 5/8?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
Ha Jeroen.
Ja, ik had 'm gezien op je blog (en ook al op marktplaats
, mooie naaf is dat. Hij is wel weer iets anders dan de torpedo TR-T 5/8 die ik heb. De huls lijkt me iets smaller dan jouw naaf en daarmee de remmantel ook.
De torpedo TR-T 5/8 heeft een inbouwbreedte van 125 mm, die door een wat smallere borgmoer aan de remhevelkant terug kan worden gebracht naar 121. De durex heeft een inbouwbreedte van 121 mm.
Groetjes, Rob
Ja, ik had 'm gezien op je blog (en ook al op marktplaats

De torpedo TR-T 5/8 heeft een inbouwbreedte van 125 mm, die door een wat smallere borgmoer aan de remhevelkant terug kan worden gebracht naar 121. De durex heeft een inbouwbreedte van 121 mm.
Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets 

- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
Dat past een stuk beter. Die moped naaf van mij heeft een inbouwbreedte van 130mm, dus is weer te breed.Rob Houkes schreef:Ha Jeroen.
Ja, ik had 'm gezien op je blog (en ook al op marktplaats, mooie naaf is dat. Hij is wel weer iets anders dan de torpedo TR-T 5/8 die ik heb. De huls lijkt me iets smaller dan jouw naaf en daarmee de remmantel ook.
De torpedo TR-T 5/8 heeft een inbouwbreedte van 125 mm, die door een wat smallere borgmoer aan de remhevelkant terug kan worden gebracht naar 121. De durex heeft een inbouwbreedte van 121 mm.
Groetjes, Rob
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
Tja, das wel rot. Er is helaas weinig om mee te spelen bij jouw naaf, de borgmoer bij de remhevel is al een smalle. De ring weglaten gaat je ook niet veel helpen. De vaste konus is erg breed, als je daar een kleinere voor kan vinden past ie misschien wel. Maar ja, vind die maar eens... Bij scheunenfun.de misschien?
Groetjes, Rob
Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets 

Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
Rob,
Ik heb toevallig thuis een fiets (bromfiets) met hulpmotor staan met dezelfde Durex achternaaf. De mijne remt echter voor geen meter. Ik vrees dat het binnenwerk niet meer helemaal ok is. Hoe kan ik zo een binnenwerk reviseren? En zijn er veel varianten gemaakt van zo een naaf? maw: waar moet ik op letten als ik zo een vervangnaaf zou willen kopen?
Ik heb toevallig thuis een fiets (bromfiets) met hulpmotor staan met dezelfde Durex achternaaf. De mijne remt echter voor geen meter. Ik vrees dat het binnenwerk niet meer helemaal ok is. Hoe kan ik zo een binnenwerk reviseren? En zijn er veel varianten gemaakt van zo een naaf? maw: waar moet ik op letten als ik zo een vervangnaaf zou willen kopen?
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
Goede kans dat er gewoon te veel smeer of olie tussen de tussen de remmantel en huls zit. Ik zou eerst daar al het vet verwijderen, en er een klein likje remmantelvet tussen doen, en kijken of dat helpt.Superia schreef:Rob,
Ik heb toevallig thuis een fiets (bromfiets) met hulpmotor staan met dezelfde Durex achternaaf. De mijne remt echter voor geen meter. Ik vrees dat het binnenwerk niet meer helemaal ok is. Hoe kan ik zo een binnenwerk reviseren? En zijn er veel varianten gemaakt van zo een naaf? maw: waar moet ik op letten als ik zo een vervangnaaf zou willen kopen?
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
- Jeroen Zuiderwijk
- Berichten: 1872
- Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
P.s. je hebt daar voor een vermogen aan naven Rob. Velo-Classic vraagt er 249 euro per stuk voor, dan wel nog de iets zwaardere variant: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-v ... 30-mm.html
Transportfiets blog: http://oudetransportfiets.blogspot.nl/
Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
Jeroen,
Bedankt voor de tip. Zal het eens bekijken! Ik zal ook enkele fotootjes nemen, jullie zien hoogstwaarschijnlijk meer dan mij!
Bedankt voor de tip. Zal het eens bekijken! Ik zal ook enkele fotootjes nemen, jullie zien hoogstwaarschijnlijk meer dan mij!
-
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09
Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets
Tja, een vermogen.... Ze kunnen bij Velo-classic of bv ook Scheunenfun.de vragen wat ze willen, maar ik ga het er niet voor geven. Met een beetje zoekwerk kun je ze véél goedkoper vinden! Maar dan moet je ze nog wel even zelf reviseren, want dat is vrees ik het grootste deel van de prijs. Wie weet hoeveel naven er nodig zijn om er eentje weer als nieuw te maken, dus misschien zijn die prijzen zo gek nog niet! Maarja, ik vind het nu eenmaal leuk om te prutsenJeroen Zuiderwijk schreef:P.s. je hebt daar voor een vermogen aan naven Rob.

Deze heb ik er inmiddels ook nog bij gevonden, voor E25 op de Duitse ebay. Een echte transport-torpedo (Tr-t) uit '54:
Binnenwerk ziet er nog puik uit, met een als nieuwe remmantel:
Die 5/8-toevoeging heeft trouwens te maken met de afschuining van de aandrijving van de rem, die is veranderd in najaar 1953. De twee delen moeten daarom altijd samen worden vervangen, ze passen niet op oudere versies.
Ja, doe dat, ik ben benieuwd!Superia schreef:Jeroen,
Bedankt voor de tip. Zal het eens bekijken! Ik zal ook enkele fotootjes nemen, jullie zien hoogstwaarschijnlijk meer dan mij!
Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets 
