Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Rob Houkes

Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets

Bericht door Rob Houkes »

durex (800x600).jpg
durex (800x600).jpg (353.14 KiB) 8347 keer bekeken
Gevonden bij de Duitse 'kleinanzeigen' van ebay: een doosje met naven waaronder twee NOS durex remnaven met een schroefdraad op de huls voor een tweede tandwiel. Een zonder remhevel helaas, maar verder zijn ze hetzelfde, tot de stempeling toe: Durex, 54/8 D.R.P., Präzisionswerke. Ik vermoed dat die 54/8 op de productiedatum slaat.

De durex naven zijn extra zwaar uitgevoerd, met een groter dan normale diameter remmantel en ook een grotere inbouwbreedte, van 121 mm. Dat maakt ze behalve voor een hulpmotor ook heel geschikt voor transportfietsen die hun leven zijn begonnen als doortrapper. De maten zijn vergelijkbaar met de torpedo transportnaaf, al is die nog net iets lomper uitgevoerd. De asdikte is bij de durex wel net als een normale torpedo 9,3 mm, de torpedo transport heeft een dikkere as van 10,3 mm.
durex_binnenwerk (800x600).jpg
durex_binnenwerk (800x600).jpg (367.98 KiB) 8347 keer bekeken
Het binnenwerk lijkt op torpedo, maar dan net even anders, met oa andere nokken voor de remmantel, die trouwens wel lekker breed en dik is, veel meer remkracht dus. Voor de verhoudingen is hier nog een foto van de durex, een torpedo TR 5/8 en een gewone torpedonaaf.
durex_torpedo_tr_torpedo (800x600).jpg
durex_torpedo_tr_torpedo (800x600).jpg (376.73 KiB) 8347 keer bekeken
De schroefdraad heb ik weggewerkt me een plastic ring, gemaakt van een oude lensdop. Dat houdt 'm schoon en ziet er meteen netjes uit.

Hartelijke groet, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Jeroen Zuiderwijk

Re: Durex remnaaf voor hulpmotor of transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Netjes! Ik had laatst nog een torpedo aangeschaft met aansluiting voor een hulpmotor (zie http://oudetransportfiets.blogspot.nl/# ... ersie.html). Wat zijn de inbouwbreedtes van jouw Durex en Torpedo TR 5/8?
Rob Houkes

Ha Jeroen.

Ja, ik had 'm gezien op je blog (en ook al op marktplaats ;-), mooie naaf is dat. Hij is wel weer iets anders dan de torpedo TR-T 5/8 die ik heb. De huls lijkt me iets smaller dan jouw naaf en daarmee de remmantel ook.

De torpedo TR-T 5/8 heeft een inbouwbreedte van 125 mm, die door een wat smallere borgmoer aan de remhevelkant terug kan worden gebracht naar 121. De durex heeft een inbouwbreedte van 121 mm.

Groetjes, Rob
Jeroen Zuiderwijk

Rob Houkes schreef:Ha Jeroen.

Ja, ik had 'm gezien op je blog (en ook al op marktplaats ;-), mooie naaf is dat. Hij is wel weer iets anders dan de torpedo TR-T 5/8 die ik heb. De huls lijkt me iets smaller dan jouw naaf en daarmee de remmantel ook.

De torpedo TR-T 5/8 heeft een inbouwbreedte van 125 mm, die door een wat smallere borgmoer aan de remhevelkant terug kan worden gebracht naar 121. De durex heeft een inbouwbreedte van 121 mm.

Groetjes, Rob
Dat past een stuk beter. Die moped naaf van mij heeft een inbouwbreedte van 130mm, dus is weer te breed.
Rob Houkes

Tja, das wel rot. Er is helaas weinig om mee te spelen bij jouw naaf, de borgmoer bij de remhevel is al een smalle. De ring weglaten gaat je ook niet veel helpen. De vaste konus is erg breed, als je daar een kleinere voor kan vinden past ie misschien wel. Maar ja, vind die maar eens... Bij scheunenfun.de misschien?

Groetjes, Rob
Superia

Bericht door Superia »

Rob,

Ik heb toevallig thuis een fiets (bromfiets) met hulpmotor staan met dezelfde Durex achternaaf. De mijne remt echter voor geen meter. Ik vrees dat het binnenwerk niet meer helemaal ok is. Hoe kan ik zo een binnenwerk reviseren? En zijn er veel varianten gemaakt van zo een naaf? maw: waar moet ik op letten als ik zo een vervangnaaf zou willen kopen?
Jeroen Zuiderwijk

Superia schreef:Rob,

Ik heb toevallig thuis een fiets (bromfiets) met hulpmotor staan met dezelfde Durex achternaaf. De mijne remt echter voor geen meter. Ik vrees dat het binnenwerk niet meer helemaal ok is. Hoe kan ik zo een binnenwerk reviseren? En zijn er veel varianten gemaakt van zo een naaf? maw: waar moet ik op letten als ik zo een vervangnaaf zou willen kopen?
Goede kans dat er gewoon te veel smeer of olie tussen de tussen de remmantel en huls zit. Ik zou eerst daar al het vet verwijderen, en er een klein likje remmantelvet tussen doen, en kijken of dat helpt.
Jeroen Zuiderwijk

P.s. je hebt daar voor een vermogen aan naven Rob. Velo-Classic vraagt er 249 euro per stuk voor, dan wel nog de iets zwaardere variant: https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-v ... 30-mm.html
Superia

Bericht door Superia »

Jeroen,

Bedankt voor de tip. Zal het eens bekijken! Ik zal ook enkele fotootjes nemen, jullie zien hoogstwaarschijnlijk meer dan mij!
Rob Houkes

Jeroen Zuiderwijk schreef:P.s. je hebt daar voor een vermogen aan naven Rob.
Tja, een vermogen.... Ze kunnen bij Velo-classic of bv ook Scheunenfun.de vragen wat ze willen, maar ik ga het er niet voor geven. Met een beetje zoekwerk kun je ze véél goedkoper vinden! Maar dan moet je ze nog wel even zelf reviseren, want dat is vrees ik het grootste deel van de prijs. Wie weet hoeveel naven er nodig zijn om er eentje weer als nieuw te maken, dus misschien zijn die prijzen zo gek nog niet! Maarja, ik vind het nu eenmaal leuk om te prutsen ;)

Deze heb ik er inmiddels ook nog bij gevonden, voor E25 op de Duitse ebay. Een echte transport-torpedo (Tr-t) uit '54:
Torpedo_TR_klein_2.jpg
Torpedo_TR_klein_2.jpg (364.01 KiB) 7675 keer bekeken
Binnenwerk ziet er nog puik uit, met een als nieuwe remmantel:
Torpedo_TR_binnenwerk.jpg
Torpedo_TR_binnenwerk.jpg (455.66 KiB) 7675 keer bekeken
Die 5/8-toevoeging heeft trouwens te maken met de afschuining van de aandrijving van de rem, die is veranderd in najaar 1953. De twee delen moeten daarom altijd samen worden vervangen, ze passen niet op oudere versies.
Superia schreef:Jeroen,

Bedankt voor de tip. Zal het eens bekijken! Ik zal ook enkele fotootjes nemen, jullie zien hoogstwaarschijnlijk meer dan mij!
Ja, doe dat, ik ben benieuwd!

Groetjes, Rob
Plaats reactie