KB ombouwen naar AB.
-
KB ombouwen naar AB.
Hallo
Ik heb een KB5 naafhuls weten te bemachtigen en ik vroeg mij af of daar een binnenwerk van een AB in past.
Ik heb het nog nooit geprobeert, maar ik heb begrepen dat bij de vroege AB's de cup aan de trommelkant ook los gedraaid kan worden? Als ik het goed heb kan ik dan een AB binnenwerk in een KB naafhuls zetten.
Maar klopt mijn conclusie?
Groetjes Levi.
Ik heb een KB5 naafhuls weten te bemachtigen en ik vroeg mij af of daar een binnenwerk van een AB in past.
Ik heb het nog nooit geprobeert, maar ik heb begrepen dat bij de vroege AB's de cup aan de trommelkant ook los gedraaid kan worden? Als ik het goed heb kan ik dan een AB binnenwerk in een KB naafhuls zetten.
Maar klopt mijn conclusie?
Groetjes Levi.
-
Re: KB ombouwen naar AB.
Dag Levi,
Ja dat klopt. Ik heb het ooit wel eens gedaan.
Het is wel zaak om een wiel om de naaf te hebben zitten want die cup zit vaak muurvast en dan heb je met de velg een ''hefboom"' om vast te houden.
Groeten,
Maarten
Ja dat klopt. Ik heb het ooit wel eens gedaan.
Het is wel zaak om een wiel om de naaf te hebben zitten want die cup zit vaak muurvast en dan heb je met de velg een ''hefboom"' om vast te houden.
Groeten,
Maarten
Re: KB ombouwen naar HAB.
klopt die zit muur vast ik heb met een center op de inham geslagen en toen kwam er naar een tijdje beweging in alleen had ik hem op de grond staan en dat is niet zo goed voor de velg(maar je die kon toch weg)
heel veel suc6
heel veel suc6
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
-
Hallo
Dat is goed om te weten, en het trucje met de velg ken ik al wel, dus dan gaat het zeker lukken. Ik heb ook naven gezien zonder inham in de cup, klopt het dat het bij deze dan niet los kan? Volgens mij zijn dat de naven van na de jaren 60.
Groetjes Levi
Dat is goed om te weten, en het trucje met de velg ken ik al wel, dus dan gaat het zeker lukken. Ik heb ook naven gezien zonder inham in de cup, klopt het dat het bij deze dan niet los kan? Volgens mij zijn dat de naven van na de jaren 60.
Groetjes Levi
Ik heb een apparaat waar ik de lage flens in kan monteren, die zet ik in de bankschroef.
Sportief fietsend!
-
Inmiddels heb ik een donornaaf gevonden, alleen krijg ik de cup aan de trommelkant moeilijk los. Is hier een bepaald stuk gereedschap voor ofzo?
Zelf dacht ik de platte kanten van de cup in de bankschroef vastzetten en dan het wiel draaien, probleem is alleen dat mijn bankschroef niet bij de cup kan. De bankschroef raakt met de zijkant de trommel (rood) voordat hij met de bekken bij de inkepingen is (groen).
Iemand tips?
Groetjes Levi
Zelf dacht ik de platte kanten van de cup in de bankschroef vastzetten en dan het wiel draaien, probleem is alleen dat mijn bankschroef niet bij de cup kan. De bankschroef raakt met de zijkant de trommel (rood) voordat hij met de bekken bij de inkepingen is (groen).
Iemand tips?
Groetjes Levi
- Bijlagen
-
- 20171103_152235-1548x870.jpg (243.65 KiB) 6739 keer bekeken
-
- 20171103_150051-928x1650.jpg (403.89 KiB) 6739 keer bekeken
ik heb daar een speciaal sleutel voor gemaakt die set je aan de andere kant (waar het tandwiel zit) set je hem er in en dan sla je er met een hamer op dan sla je hem met het geheel eruit en dan blijft hij heel
en dan zie ik dat er in Hamingen zitten bij de andere kant (tandwiel kant) en dan sla ik de achter kant (trommel kant) er weer in als de andere kant (tandwiel kant )los kan en wil
en dan zie ik dat er in Hamingen zitten bij de andere kant (tandwiel kant) en dan sla ik de achter kant (trommel kant) er weer in als de andere kant (tandwiel kant )los kan en wil
hoi ik ben abram ik heet appie omdat ik het wel grappig vond
-
Daar bestaat vast een speciaal stuk gereedschap voor, maar vindt die maar eens... Met een kleiner model bankschroef lukt het misschien, eentje die wel in de trommel past. Of probeer het eens met een hele grote baco, die kun je over de uitstulping in de naaf zetten en die dan met een tweede baco draaien.
Maar hoe ga je die naaf dan fixeren? Dat was wel een goede tip van Maarten om het wiel als hefboom te gebruiken, met een losse naaf heb je weinig om vast te houden.
Groetjes, Rob
Maar hoe ga je die naaf dan fixeren? Dat was wel een goede tip van Maarten om het wiel als hefboom te gebruiken, met een losse naaf heb je weinig om vast te houden.
Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets 

-
Hallo
Het is mij inmiddels gelukt, mijn bankschroef thuis was te breed maar op het werk paste de trommel er wel omheen.
En dan heb ik inderdaad met een velg en aantal spaken de cup los kunnen draaien.
Bedankt voor alle tips.
Groetjes Levi
Het is mij inmiddels gelukt, mijn bankschroef thuis was te breed maar op het werk paste de trommel er wel omheen.
En dan heb ik inderdaad met een velg en aantal spaken de cup los kunnen draaien.
Bedankt voor alle tips.
Groetjes Levi
Zucht. Er bestaat zowel speciaal gereedschap om de cup aan de rechterkant (tandwielkant) los te draaien (rechtse draad, linksom los). En ook voor de linkerkant (trommelremkant) is er een speciale sleutel die op de twee platte vlakken aangrijpt (linkse draad, rechtsom los). Het gereedschap voor de trommelremkant is niet meer aan te komen, dus dat moet je zelf maken. Het andere gereedschap is op Ebay nog te vinden, daar kan ik desgewenst wel eens een linkje naar posten.
Al dit gereedschap heb ik thuis liggen, dus mocht je in de gelegenheid zijn in de buurt van Amsterdam te komen, dan ben je van harte welkom om het probleem op te lossen.
Mvg,
Y.
Al dit gereedschap heb ik thuis liggen, dus mocht je in de gelegenheid zijn in de buurt van Amsterdam te komen, dan ben je van harte welkom om het probleem op te lossen.
Mvg,
Y.
Sportief fietsend!