zandstalen en lakken of olie?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
transportrijwiel
Berichten: 7
Lid geworden op: 5 nov 2017, 08.47

zandstalen en lakken of olie?

Bericht door transportrijwiel »

beste experts,

binnenkort hoop ik alsnog foto's te kunnen sturen om te achterhalen wat voor prachtige bakfiets ik heb kunnen bemachtigen. De foto's zijn te groot om door de site geaccepteerd te worden.

Ik wil begin maken met de restauratie. ik meen op een reactie van Jeroen gelezen te hebben dat hij er groot voorstander van is om de lak in tact te laten, zo nodig de lossen lakdeeltjes te verwijderen maar dus niet te laten stralen en lakken. hoe conserveer ik dan het beste?

met groet,

Theo
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: zandstalen en lakken of olie?

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Het hangt er een beetje vanaf. Bakfietsen zijn vaak al vele malen gestript en weer gelakt. Maar als hij nog in de originele lak zit, dan is dat wel bijzonder, en zeker aan te raden dat te conserveren. In het algemeen is het het beste om de ergste roest weg te poetsen met bijvoorbeeld staalwol, en dan Owatrol te gebruiken als roest stopper. Je kunt eventueel wat zwarte olie verf bijmengen, om de roest plekken wat donkerder te maken. Alleen de kale plekken daarmee behandelen, even inlaten trekken en het overtollige wegpoetsen. Dit is echte geen behandeling die geschikt is voor in weer en wind buiten te plaatsen. Dus als de bakfiets buiten komt te staan, dan moet je een veel grondigere roest bescherming toepassen. Heb je foto's van de bakfiets?
Plaats reactie