Pagina 1 van 3
Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 10 nov 2017, 14.53
door FongersFreak
Hallo allemaal
Ondanks het slechte weer ben ik vandaag begonnen aan het restaureren van een oude Raleigh. De fiets is niet nieuw meer op het forum, een klein poosje terug heb ik met wat hulp het bouwjaar weten te achterhalen: 1921.
Mijn plannen voor de restauratie zijn
Het vervangen van de spaken en hopelijk de velgen. De huidige velgen zien er sowieso niet netjes meer uit, en bovendien zijn ze in slechte staat. Hier en daar kun je er met een schroevendraaier doorheen prikken en er zitten flinke hobbels in.
Ik moet dus vernikkelde velgen hebben, met 32 spaken voor en achter 40.
Verder ga ik oude spekbanden monteren en een andere shifter. Ik heb er eentje voor op de bovenbuis, maar origineel is dat niet. Eigenlijk moet er een shifter op het stuur komen, zoals in de folder.
En wat de lak betreft, ga ik het mooi zo laten. Even goed schoonmaken en dan in de poetsolie. De platina mag er zeker zijn.
p.s.
Er ging wat mis met de afbeeldingen, je moet ze even van onder naaf boven lezen voor de goede volgorde.
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 10 nov 2017, 16.18
door arnoldus
Hoi , Ik heb wel interesse in de spiegel. Nol
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 10 nov 2017, 21.16
door Maarten Waarlé
Interessant om het nummer van de K naaf te zien.
En het klopt met de leeftijd.
In 1921 kwam de K naaf op de markt en de eerste jaren werden er zo`n 100.000 per jaar gemaakt. Dit nummer zit nog ver onder de 100 duizend naven. eind 1923 bereikte S.A. het nummer 200.000.
Je kan dat zien door Raleigh`s van de Engelse site van Colin te vergelijken. De framenummers zijn goed op te zoeken en zodoende zijn de S.A. naven ook te dateren. Daarnaast heb ik een naaf uit een 1927 Fongers met nummer K792701.
Dus het is ook waarschijnlijk dat de naaf van nieuw af aan in de Raleigh heeft gezeten.
Ik hoop dat je een paar velgen zal vinden. Het is niet makkelijk in nikkel maar verchroomde die je kan omturnen naar nikkel zou wel te vinden moeten zijn.
Groeten,
Maarten
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 11 nov 2017, 00.09
door FongersFreak
Dat is interresant om te horen. Leuk dat het allemaal zo te dateren is, dat zie je tegenwoordig niet meer.
De velgen zat ik ook al aan te denken om op die manier te doen. Er zit natuurlijk nikkel onder het chroom, gewoon flink poetsen zou ik zeggen.
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 19 nov 2017, 23.11
door FongersFreak
Vandaag ben ik weer aan de gang geweest met de fiets. Hij is helemaal uit elkaar gegeaan en ik heb alle nikkelen onderdelen gedemonteerd, zoals het remsysteem, balhoofdstel, crankstel etc. Daarna heb ik de uit elkaar liggende fiets een flinke poetsbeurt gegeven, al het vuil en vet is verwijdert en de lak staat in de poetsolie.
Ik poets chroom normaal gesproken op met staalwol, om de roest weg te halen, en dan polijsten met een chrome cleaner voor de glans. Echter werkte dit bij het nikkel minder effectief. Heeft iemand nog een tip voor het poetsen van nikkel?
Tot nu toe loopt de restauratie prima, ik moet alleen nog aan oude velgen zien te komen. Het verbaasd mij hoe origineel de fiets nog is. Vandaag bij het demonteren van de ketting zag ik dat het nog de oude Renold ketting is, dezelfde ketting als die in de folder staat uit "21.
Binnenkort meer foto's.
Groetjes Levi.
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 20 nov 2017, 09.26
door maartenB
Als het niet wil glimmen laat je dat nikkel toch grijzig? Dat past ook bij de staat van de lak en de rest
Ontchromen van velgen kan met zoutzuur of elektrolyse, ik ben voorstander van het laatste maar dat maakt niet zoveel uit. Eraf schuren lijkt me heel, heel lastig.
Punt is dat je 2 verchroomde velgen nodig heb, 36 en 40 gaten, en met kleine gaten, dus voor spaak 14. En natuurlijk zonder lelijke ingeslagen letters, die zijn te nieuw.
In de praktijk kom je daar alleen aan door een wrak van een Engelse fiets uit de jaren 50 te zoeken, of je moet iemand tegenkomen die dat al voor je gesloopt heeft. Lastig aan te komen dus. Waarom niet gewoon de originele velgen weer gebruiken, ook al zijn ze lelijk? Ze zijn wel origineel....
Je kunt ze evt een beetje blank schuren. Maar niet invetten natuurlijk.
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 20 nov 2017, 10.01
door Jeroen Zuiderwijk
Zitten hier niet de correcte velgen tussen (in chroom iig)?
https://velo-classic.de/oxid2/Fahrrad-oxid/Felgen/
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 24 nov 2017, 14.51
door FongersFreak
Ik heb contact gehad met George Chardon, en hij heeft een mooi setje voor mij gevonden, die haal ik binnenkort op.
Maarten,
Ik zou heel graag de originele velgen gebruiken. Het probleem is alleen dat ze echt helemaal krom zijn, en bovendien heeft de voorvelg een gat erin zitten van de roest. Daarom heb ik graag nieuwe.
Hoe gaat dat elektrolyse eigenlijk in zijn werk Maarten? Een kennis van mij had het erover dat hij met een schuurspons het oude chroom wegpoetst. Ik heb het nog nooit geprobeert, maar hem kennende heeft hij veel meer geduld dan ik. Als elektrolyse goed te doen is, kan ik dat ook wel proberen.
Jeroen,
Daar staan zeker de juiste velgen te koop. Ik heb alleen graag oude zodat ze er gebruikt uitzien en wat beter bij de fiets passen, ook weet ik dat er onder modern chroom niet altijd een nikkellaag zit
Toch bedankt.
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 24 nov 2017, 15.10
door maartenB
mooi dat je velgen hebt gevonden!
Ontchromen:
ik heb daar weleens een handleiding voor geplaatst.
viewtopic.php?f=38&t=852&hilit=elektrolyse
Re: Oude Raleigh (vervolg)
Geplaatst: 24 nov 2017, 22.01
door FongersFreak
Bedankt Maarten, die ga ik even goed doorlezen. Ik zie dat ik dan een acculader moet hebben, hoe ziet zoiets eruit? Ik denk dat mij oom wel wat heeft liggen.
Groetjes Levi