Conus Thomson trapas Fongers

vanbeest

Conus Thomson trapas Fongers

Bericht door vanbeest »

Voor mijn Fongers HZ-60 met frame nr.R4357
ben ik op zoek naar 2 conussen voor de Thomson trapas.
De cups zijn nog in goede conditie ( harder staal?)
Wie kan mij helpen.

Een Fongers liefhebber
m-gineering

Re: Conus Thomson trapas Fongers

Bericht door m-gineering »

vanbeest schreef:Voor mijn Fongers HZ-60 met frame nr.R4357
ben ik op zoek naar 2 conussen voor de Thomson trapas.
De cups zijn nog in goede conditie ( harder staal?)

Een Fongers liefhebber
Sorry, geen conussen. Maar de conussen gaan eerder stuk dan de cups, omdat de cups de grootste omtrek hebben. Het oppervlak van de conus is dus vaker ingedrukt door de kogels dan dat van de cups. Ook past de vorm van de buitenomtrek beter bij de radius van de kogel dan bij de radius van de conus
/Marten
vanbeest

Bericht door vanbeest »

Beste Mart,
bedankt voor jouw reactie en commentaar.
wat betreft meer slijtage bij cup dan conus lijkt mij verklaarbaar.
Zal bij daglicht de staat van de cupbus nog eens goed bekijken.
zoals de vlag er nu voorhangt , moet er maar een moderne trapas
met kunststof doppen in.
Tenzij er zich nog iemand meld?

groet,

Wim
Jeroen Zuiderwijk

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Thompson assen zijn gewoon nog verkrijgbaar, en ook niet duur:

https://www.internet-bikes.com/47760-m- ... -vEALw_wcB

Ze zijn alleen wel verzinkt, in plaats van vernikkeld of verchroomd zoals oudere exemplaren. Ze zijn er ook in verschillende lengtes, dus dat moet je wel even checken. En of die bij jou ook echt 15,8mm zijn, want 15,6mm schijnt ook voor te komen (en ook veel dikkere, zoals bij transportfietsen altijd het geval is komen geloof ik ook wel eens bij oudere normale fietsen voor). In het algemeen zit een conus vast, dus die kun je dan alleen vervangen door de gehele as te vervangen.
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Maar, moet het direct klaar (wordt de fiets meteen ingezet) of kan je de tijd nemen om onderdelen te zoeken?
Een nieuwe trapas met kunststof inslagbussen kan je ook heel goed als tijdelijke oplossing gebruiken, tot je de originele trapas weer compleet hebt.
Mijn Simplex transportfiets heeft al 17 jaar zo'n tijdelijke trapas...
Is ook een beetje de charme van het restaureren vind ik zelf; er is niet altijd een pasklare oplossing, maar gaandeweg kom je met vallen en opstaan steeds verder.
De tijd ervoor nemen heeft ook nog als voordeel, dat je je plan van aanpak steeds kan blijven overdenken.
Althans, ik vind dat fijn :-)

Groet, Erwin
Jeroen Zuiderwijk

m-gineering schreef:Sorry, geen conussen. Maar de conussen gaan eerder stuk dan de cups, omdat de cups de grootste omtrek hebben. Het oppervlak van de conus is dus vaker ingedrukt door de kogels dan dat van de cups. Ook past de vorm van de buitenomtrek beter bij de radius van de kogel dan bij de radius van de conus
Ook worden conussen onder een hoek belast, waardoor de belasting hoger is dan voor de cups, die vertikaal worden belast. Het enige nadeel van de cups is wel dat de hoogste belasting steeds op hetzelfde punt optreed omdat je altijd naar beneden trapt, waardoor de slijtage niet gelijkmatig is in omtreksrichting. Als die lokaal versleten is, kun je dat nog oplossen door de cups een halve slag te draaien.

Bij naven is het andersom, daar staat de conus stil, waardoor de conus ook nog eens op één plek het hards wegslijt, zolang het wiel niet opnieuw ingeschoeft wordt. Maar iedere keer dat een band vervangen wordt, en de conussen weer onder een andere hoek teruggeplaatst worden voorkomt dat ongelijkmatige slijtage. Maar om die reden zijn met name de kleine conussen in de voornaaf en achternaaf meestal zwaar versleten bij oude fietsen.
m-gineering

Bericht door m-gineering »

Jeroen Zuiderwijk schreef: Ook worden conussen onder een hoek belast, waardoor de belasting hoger is dan voor de cups, die vertikaal worden belast.
[docent]Dat moet je maar eens rustig uittekenen. Als die kogel in evenwicht is, kunnen de krachten geen hoek maken [/docent]
;)
/Marten
Jeroen Zuiderwijk

De kogel loopt in de cups in het algemeen over twee banen, één om de vertikale krachten op te nemen, en één om de horizontale krachten op te nemen. Daarmee is de kogel in balans:
trapas.jpg
trapas.jpg (138.57 KiB) 6451 keer bekeken
Mits de kogel groter is dan de radius in de hoek van de cups natuurlijk, maar andersom ben ik nog niet tegengekomen.
Jeroen Zuiderwijk

Dit is ook de redden waarom Simplex de cycloide had uitgevonden:

http://www.transportfiets.net/2012/09/0 ... -cycloide/

Dat slijt minder dus minder hard, maar heeft weer als nadeel dat slijtage tot steeds grotere speling leidt, terwijl bij een Thompson type as je bij speling de conus gewoon wat verder aan kan draaien. Maar een Thompson zal eerder vermoeiingsputjes gaan tonen dan een cycloide door de hogere kracht. Maar vooral ook omdat een Thompson conus een veel hogere Hertzian contact stress ondervindt dan een cycloide, door een veel groter verschil in radius tussen kogel en conus.
vanbeest

Bericht door vanbeest »

Beste Hendrik en Jeroen,
bedankt voor jullie reactie , wat een oude fiets al niet teweeg
kan brengen.
De Fongers opknappen is hobby dus er is geen haast bij.
Ik heb alle tijd en beschouw het restaureren als de reis en niet het doel.
de afm. van de trapas waarvoor ik de conussen zoek zijn 136 x 15.8 mm
deze is via de site die Jeroen doorgaf wel te koop maar heeft als nadeel
dat deze gemaakt is voor spieloze cranks, wat ik feitelijk geen gezicht vind op een fiets
uit de 50er jaren
Voorlopig nog maar even zoeken,

met vriendelijke groet,

Wim
Plaats reactie