Raleigh popular uit 1932 origineel werkend

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Jonge jongen
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 dec 2017, 03.11

Raleigh popular uit 1932 origineel werkend

Bericht door Jonge jongen »

Hallo beste mensen ik heb een raleigh popular uit 1932 gezien, in nog goede staat(de striping is nog voor 90% aanwezig)en nog origineel werkende onderdelen voor€200. Aangezien ik normaal rond de fietsen zit van 1980 is dit dus een flinke stap voor mij en mijn vraag luidt dus als volgt. Is dit een beetje een redelijke prijs voor zo'n fiets?
Rob Houkes
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 mei 2016, 00.09

Re: Raleigh popular uit 1932 origineel werkend

Bericht door Rob Houkes »

Hoi,

Dat rekje maakt 'm nog niet tot een transportfiets ;-) Wellicht dat deze post meer op zijn plek is bij toerfietsen. Daar zul je meer oude Raleigh liefhebbers vinden dan hier. Maar omdat ik zelf een Raleigh uit 1938 heb, heb ik me er al een beetje in verdiept.

Die fiets staat best al wel een tijdje op marktplaats. Blijkbaar wordt hij dus niet snel verkocht voor de vraagprijs, die op het eerste gezicht zeker niet goedkoop, maar ook weer niet onredelijk is. Ik vraag me dan toch af waarom hij nog niet verkocht is. Nu ik wat beter kijk vallen een paar dingen me op. Vooral de terugtraprem, zo te zien een torpedo, met 'freilauf' op de remhevel. Het lijkt me sterk dat die origineel is, Raleigh had het in ieder geval niet in de catalogus. De meeste Raleigh's hadden stangbediende velgremmen, dito (luxe) trommelremmen waren dat jaar voor het eerst optioneel. Ook een terugtraprem was optioneel, maar dan de Eadie-coaster hub, in combinatie met een velgrem voor. Geen torpedo dus.

Dat betekent meteen ook dat het stuur niet origineel is, want daar zitten geen nokken voor de remstangen op. Als de fiets oorspronkelijk ook achter stangenremmen had dan kun je dat zien aan het frame omdat daar dan een gat in de onderste balhoofdlug zit, daar was zo een hevel voor de achterrem in bevestigd. Op de foto's is dat punt helaas niet goed te zien. Verder zijn de trappers met reflectoren en de bagagedrager zeker niet origineel.

Al met al snap ik nu wel waarom die fiets nog niet verkocht is. Wel een mooie lakstaat en zeker de moeite waard om weer origineel te maken, maar een goedkope hobby is dat niet! Mocht je er toch aan willen beginnen, houdt er dan rekening mee dat Raleigh unieke schroefdraden gebruikte, in ieder geval voor de trapascups en het balhoofd (26 tpi). Je kunt daarvoor dus alleen originele onderdelen gebruiken, of een nieuwe draad tappen maar da's niet zo netjes bij zo'n oude fiets :o

Groetjes, Rob
De beste sportfiets is een transportfiets :)
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Raleigh popular uit 1932 origineel werkend

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Ik denk niet dat het een Torpedo naaf is, maar een of andere kloon. Let op het einde van de huls rechts, dat hoort bij een torpedo bol te zijn met opstaande rand. Hier is dat cylindrisch.

Ik kan niet op de foto's zien of de fiets de correcte Raleigh voorvork heeft.

In ieder geval is het goed om de fiets te vergelijken met de catalogus, om te weten te komen wat origineel is en wat niet, zodat je weet wat je koopt.

Let ook op dat de lak opnieuw aangebracht kan zijn. Soms gaat men zover met een restauratie om de lak, biezen en transfers opnieuw aan te brengen. Als dat netjes is gedaan, kan dat best mooi zijn.

In ieder geval wat ik zelf heb geleerd is dat je eerste fiets(en) leer fietsen zijn, waarbij je leert waar je op moet letten bij een aanschaf. Hoe ouder de fiets, hoe minder de kans dat alles nog origineel is. Dus dan is de vraag, wat vind je origineel genoeg. En als je hem origineler wilt maken, hoe moeilijk is het om aan de juiste onderdelen te komen, en hoe prijzig zijn die onderdelen.

En ook belangrijk in de overweging is wil je hem gebruiken als dagelijkse fiets, of als perfect originele fiets die je wilt behouden, om slechts af en toe een ritje op te maken? Als je de fiets als dagelijkse fiets gebruikt, dan krijg je te maken met slijtage, beschadigingen en met pech zelfs diefstal. Mijn dagelijkse transportfiets is er eentje met een duidelijke gebruiksgeschiedenis. Er is veel aan vervangen (wel door transportfiets onderdelen), meerdere malen overgeverfd. In mijn bezit heeft de achterkant al in de kreukels gezeten door een niet oplettende e-bike berijder, en niet de eerste keer gezien de lassen op het achterpatbord. Het achterlicht is er ook al meerder malen afgereden/getrapt. Maar het is een fiets die ik steeds weer relatief makelijk kan oplappen als er iets mis is. Juist door alle gebruikssporen heeft die weer zijn charme, en kan ik hem gebruiken zonder zorgen te maken of ik de lak kras oid.
Jonge jongen
Berichten: 3
Lid geworden op: 3 dec 2017, 03.11

Re: Raleigh popular uit 1932 origineel werkend

Bericht door Jonge jongen »

Erg bedankt en nu weet ik dat de prijs dus nog wel omlaag kan en qua geld heb ik genoeg om alles origineel te kopen ik wil hem uiteindelijk wel gaan gebruiken voor mooie ritjes in de zomer.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 691
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Raleigh popular uit 1932 origineel werkend

Bericht door wimjansen »

Dat ritjes maken in de zomer is een goed idee, bij de Oude Fiets zijn er mooie zomer-ritjes genoeg! En succes met afdingen, want dat is ook een kunst :) .

Wim
DCR gaat nooit verloren....
Plaats reactie