verbogen crank transportfiets

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

verbogen crank transportfiets

Bericht door Svenhaan »

Beste mede transportfietsers,

Heb ik net mijn transportfiets met veel geld en moeite weer rijklaar gemaakt (met oa een moeilijk te vinden NOS as en cranks) waait deze vandaag om en je raadt het al een kromme crank aan de tandwielzijde :cry: Nu loopt deze aan tegen de liggende achtervork en de kettingkast.

Graag zou ik jullie willen vragen hoe dit het beste opgelost kan worden.
-As en crank op de fiets laten zitten en crank terugbuigen met een stuk pijp en op het oog goed buigen. (kan dit het frame verbuigen?)
-Crank demonteren en in de bankschroef (heb helaas geen grote voor dit soort werk)
-Langs de fietsenmaker.

Jullie kunnen begrijpen dat ik momenteel baal als een stekker en de fiets weer zo snel mogelijk wil repareren 8-)

Alvast veel dank!

vr groeten Sven
de rode
Berichten: 1193
Lid geworden op: 25 nov 2013, 06.09

Re: verbogen crank transportfiets

Bericht door de rode »

als je een cranckrichter hebt moet het daarmee gaan terwijl je cranck nog op de fiets zit maar misschien is het wel het beste om de cranck in de bankschroef te zetten en zo te richten om verdere schade aan je trapas te voorkomen.
Hoe kwam het dat je fiets omwaaide dan :?: Je moet een transportfiets altijd met het stuur en rek tegen een muur zetten dan kan ie nooit om waaien, een transportfiets is zoals je begrijpt voor topzwaar dus zoekt altijd de grond op als je deze b.v op een standaard zou zetten of een andere instabiele oplossing zou kiezen.....

n.b ; zijn het wel echte transportfiets-crancks die je hebt gemonteerd ? ik kan bijna niet geloven dat deze dikke exemplaren kunnen verbuigen door het omwaaien van de fiets :o
Svenhaan
Berichten: 86
Lid geworden op: 2 mei 2016, 09.19

Re: verbogen crank transportfiets

Bericht door Svenhaan »

bedankt voor je reactie. Ik zal is kijken voor een crankrihter of dit bij de locale fietsenmaker vragen na de kerst.

Het zijn echt transportcranks, zie de foto's. De zwarte is nu verbogen, ik schat zo'n 5mm maximaal.
Afbeelding
Afbeelding

En tja, met zo'n mand voorop heeft wind veel vat op de fiets, zeker als deze tegen zo een fietsenhekje geparkeerd staat.

groeten Sven
Gebruikersavatar
Jeroen Zuiderwijk
Berichten: 1759
Lid geworden op: 24 okt 2014, 12.59
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: verbogen crank transportfiets

Bericht door Jeroen Zuiderwijk »

Die krijg je niet zomaar krom, daar moet normaal een auto vol in rijden om zo'n krank krom te krijgen. Die ga je ook niet zomaar met spierkracht terug zetten, want dat is een flinke dikke staaf staal. Ik weet even niet hoe je dat voor elkaar gaat krijgen zonder veel meer te beschadigen. Een manier zou zijn via een 3 punts buiging: ondersteun de krank op twee punten vanaf de onder (binnen) kant, en druk een punt daartussen naar beneden vanaf de buitenkant. Dat kan met behulp van een grote bankschroef, en gereedschap om die op de juiste punten de kracht aanbrengt. Let daarbij wel goed op dat je niets tegen het kettingblad aan drukt.

Het kettingblad is bijvoorbeeld snel genoeg krom. Is de trapas zelf nog wel recht? Die kan namelijk ook eerder buigen als je kracht zet op de krank. En als als je gaat buigen met de krank nog op de fiets, dan sloop je de lagers/kogels.
Plaats reactie